Vi kommer att få se mycket statistik under politikerveckan i Almedalen, och jag vill bara påminna om att alltid ta det med en nypa salt. Eller snarare: starta hjärnan och kolla vad som ligger bakom de korta utdragen och käcka citaten. I rubriken ovan skarvar jag så klart grovt, ändå är det alldeles för ofta så här ”undersökningar” görs.

I det här fallet har jag använt utmärkta tjänsten Plancast, som används för att vi nördar ska slippa missa bra saker. Av 18 personer som har sagt att de ska delta i Almedalsveckan 2011 är det sex personer som också sagt att de kommer spana in #gma11 – alltså vår morgonshow God morgon Almedalen. En av tre. 33% Korrekt? Javisst. Rättvisande? Inte alls.

Plancast är en smal tjänst för en liten klick människor, inte på något sätt representativt för alla almedalsbesökare. Därför blir både urval (vilka har svarat) och population (hur många har svarat) skevt och inte på något sätt representativt för alla almedalsbesökare. Här är en finfin PDF från SCB om du vill läsa mer om urvalsramar och annat godis.

Ett annat problem är att de digitala och sociala mediernas potentiella mätbarhet gör det lätt för oss att springa vilse. Förhastade slutsatser saknas inte och det är en skön konst, ständigt i utveckling, att försöka komma nära sanningen. Ansvaret att landa rätt får vi dela på.

Oavsett om du är intresserad av statistik eller inte, tänk bara på att inte svälja allt du läser. Det kommer att jagas rubriker och statistik i år, med massivt medieuppbåd på plats. Låt oss hjälpas åt att hitta sans och balans.

Jag drar mitt strå till stacken genom att kommentera resultat från Meltwater Buzz på @mBuzzSweden genom genom vårt samarbete och genom att varje morgon ha med stjärnor som @agaton från Twingly och @deeped i #gma11 för att klä på – och av dygnets siffror. Häng med!

Det finns så klart mycket sann statistik också. Som tex att Almedalsveckan slår rekord igen. När det sägs av Almedalsgeneralen Karin Lindvall och backas upp med siffror så är det bara att lyfta på hatten och imponeras.