En del av Morris Motorcycles – back in business

1966, samma år som jag föddes, startade mina föräldrar MC-HUSET i Malmö. Precis innan vi skulle fira 40 år med firman i familjen sålde vi bolaget till ”Micke och gänget”. Under merparten av de fyrtio åren var min far dessutom väldigt aktiv inom motorsporten, och han blev bland annat svensk mästare i sidvagnsmotocross 1976 och utsedd till ”Stor grabb” av SVEMO 1986. Vi var ofta med, hela familjen, på tävlingar och juryuppdrag runt hela europa. Min egen crosskarriär blev väldigt kort, men jag har rullat många landsvägsmil och levt med branschen hela mitt liv fram till 2006. Jag trodde jag var klar med den…

Snabbspola fram till 15 mars 2010. Då skickar min gode vän Morris Packer en tweet som följs upp av en inbjudan den 19/3. Jag hoppar på direkt, som en en av mååånga som satsar tusen kronor på att elmotorcyklar förtjänar mer uppmärksamhet.

Det som från början verkar vara en galen idé växer, väl förvaltat av ett ambitiöst gäng. Men framför allt är det Morris verk. Lyssna tex på det tal han håller på Donners Plats i Visby, mitt under Almedalsveckan Talet finns också att läsa, ”Tal i Almedalen den 5 juli 2010”. Gör det, det berör.

Long story short, efter att framgångsrikt tävlat i Snetterton är det uppenbart dags för nästa steg. Att växla upp. Så när nyhetsbrevet berättar att de är beredda att låta 10 investerare plocka en procent vardera kan jag inte låta bli. Den här resan vill jag vara med på, även om jag lovat mig själv att bara investera i rena internet-ventures. Alldeles nyss skickade jag över pengarna och nu sitter jag här med ännu ett bolag i min portfölj. Stolt delägare, med lite drygt en procent av Morris Motorcycles. Väldigt annorlunda än tex Videoplaza, Planeto och de andra bolagen – men minst lika spännande. Mycket högre risk och en ovanligt passiv roll. Men det här racet tänker jag låta mina vänner köra. Jag sitter på läktaren (och ev i teamets advisory board – jag är nog den enda som är född in i branschen;), jag följer framfarten med spänning och jag gör vågen åt framgångarna.

Jag trodde jag hade bensin i blodet – men det måste vara något annat. Nu ser jag fram emot att vara med på ett hörn när @morpac låter elmotorcyklarna erövra världen. Jag är back in business ;)

16 thoughts on “En del av Morris Motorcycles – back in business”

  1. Låter som ett jättekul projekt och ngt för framtiden! Stort lycka till!
    Men varför bara investera i rena internet-ventures? Låter inte som någon större riskspridning på portföljen i så fall.

    Reply
  2. Implicit värdering då: 3 miljoner kronor. Nu: 2.5 miljoner kronor. Gick du in då är det klart du går in med nästan 17% rabatt nu när bolaget har kommit längre, givet likviditet. :)

    Reply
  3. Hehe, min vän, du kan också räkna ser jag;) Hade det här varit en normal startup hade jag förklarat för Morris att man inte går ner i värdering efter ett proof of concept. Men det här är inget normalt bolag. Det här är en resa som är ny och annorlunda på så många sätt att det är omöjligt att inte förtjusas och bara åka med i baksätet.

    Reply
  4. Hur mycket det känns handlar ju om hur mycket pengar du investerar och det har inte med affärens risk att göra. MMC är betydligt mindre riksfyllt projekt än många internetprojekt som finns där ute. Samtidigt är inte heller uppsidan lika stor som hos många internetprojekt, just beroende på det du skriver om hårdvara och fysisk värld.

    Reply

Leave a Reply to Andreas EhnCancel reply