Engagerar amatörjournalistik mindre?

I går satt jag och fikade med en kompis (vi kan kalla honom Kalle;) och vi hamnade i en diskussion om UGC (user generated content). Kalle är journalist och uttryckte en oro över hur användargenererat material ofta innebar mindre djup och mer yta, kvalitet får ge plats åt kvantitet och personliga åsikter färgade av allt och inget. Idag snubblade jag på den här artikeln på Read/Write web. Artikeln berättar om hur MTV:s bevakning av det amerikanska presidentvalet den 5 feb kommer att utgöras av en Nokia N95 i händerna på ett gäng amatörjournalister. Filmerna ska streamas online direkt från bevakningsplatsen.

Jag tänker på vad min vän sa om kvalitet och och bristen på den i och med allt större amatörmässiga inslag inom webbjournalistisken. Min slutsats blir att jag gillar det. Jag håller definitivt med honom om att det är en fara med för mycket okvalitativt innehåll men jag tror att ämnet som en person väljer att bevaka har väldigt stor betydelse här. Seriösa ämnen som engagerar på det ena eller andra sättet och som bevakas av privatpersoner tror jag genererar intresse på ett helt annat plan.

Dramatiska eller samhällsbetingade nyheter sedda genom amatörens kameralins tror jag engagerar. Även filmen har utnyttjat detta, titta bara på Blair Wich och nu senast Cloverfield som utspelar sig genom en handkamera och första person perspektiv. Hårda nyheter baserade på denna typen av infallsvinkel innebär enligt mig inte nödvändigtvis låg kvalitet, utan snarare närhet och subjektivitet som erbjuder engagemang och identifikation. Händelsen kommer närmare tittaren. Jag tror det finns en stor marknad för amatörmässig bevakning av hårda nyheter, precis som det alltid verkar ha funnits en marknad för experters kommentarer kring mjuka nyheter som mode, underhållning, musik eller filmrecensioner.

Jag gav en kommentar kring begreppet hyperlokalt på next generation Internet för några dagar sen som lät så här:

“Spontant skulle jag säga att lokalt gäller både geografiska gränser och psykologiska. Det handlar om att bryta sig in i människors föreställningsvärldar och personliga sfärer. Demografi får mer och mer ge plats åt psykografi. Hyperlokalt handlar om att engagera konsumenten på hemmaplan, vare sig det är geografiskt eller på Facebook bland vänner så tror jag den virala marknadsföringen kommer att växa sig stark eftersom den vänder sig till konsumenten genom ett forum de känner sig hemma och avslappnade på. Sen om det forumet är digitalt eller geografiskt spelar mindre roll i dagens samhälle. Den digitala revolutionen för samman människor psykografiskt och geografiskt, vilket är en guldgruva för onlineannonsörer.”

Nu handlade detta om hyperlokalt och annonser men principen är den samma. Antingen det är geografiskt eller psykografiskt så handlar påverkan om närhet. MySpace videobibliotek fick 36,9 kommentarer per video 2007, Metacafe fick 32,3 och YouTube 25,4 (undersökningen hittar ni på Accustream). Enligt e-Marketer som kommenterat undersökningen så fick MySpace mest kommentarer eftersom de underströk tonvikten av semiprofessionellt och professionellt material. Kvalitativt material skulle alltså kunna generera mer interaktivitet i form av kommentarer, men som sagt, jag tror ämnet som behandlas är viktigare än själva definitionen mellan amatör eller proffs.

Leave a Reply