Etsy har det vinnande konceptet

Syslöjd var faktiskt min grej på högstadiet och jag sydde lapptäcken och broderade Blekingedukar tillsammans med mina klasskamrater. I dag leker jag med en mac istället för nål och tråd och ägnar mina dagar åt att fundera kring köp- och säljsajter och sociala medier.

En kombination av dessa båda är den amerikanska sajten etsy. De har skapat en plats för människor som är intresserade av handgjorda saker, vare sig du är konsument, producent eller säljare. På etsy hittar du allt: öronhängen, lapptäcken, väskor och vad du än kan tänka dig att du behöver och inte behöver. Så långt skiljer sig inte sajten åt från andra köp- och säljsajter.

Det som gör etsy kul är, förutom alla de roliga hantverken som säljs, sättet som de kommunicerar med sina användare. De syns, de hörs och de pratar med säljarna och köparna som med sina kompisar; på ett enkelt och glatt sätt samt med mycket humor. De sprider den glädje de själva känner inför sajten till besökarna och förklarar öppet och brett vad de gör, hur och varför de gör vissa saker. Exempelvis är deras workshops, små program där de steg för steg lär ut till säljarna hur de kan öka eller bättre organisera sin försäljning på sajten; ett ypperligt sätt att nå ut till användarna.

Etsy-folket har helt enkelt fattat grejen. Sajten är kul, den är enkel, det finns massor av information om innehållet och den skapar ett sug efter mer. Ett vinnande koncept helt enkelt.

7 thoughts on “Etsy har det vinnande konceptet”

Leave a Reply to PalMikCancel reply