och firar att det är 20 år sedan Tim Berners-Leeuppfann” webben. Jag är med på ett hörn, och det gillar jag. Fokus är ju en favorit. Däremot är jag skeptisk till att försöka titta in i framtiden på det viset. Men jag drar ut lite linjer i alla fall. Inget som överraskar någon, tror jag.

2009-03-27

Jag försökte först leverera en lista med en enda punkt, men då bröt redigeraren ihop. Så här såg den ut:

Kevin Kelly, visionär grundare av tidningen Wired och allmän smartskalle, har gjort en presentation under rubriken ”Predicting The Next 5000 Days Of The Web”. Den tar ett gigantiskt grepp och leder fram till att i framtiden kommer vi, och alla våra prylar, att vara ständigt uppkopplade mot det som han kallar ”The One”. Webben har blivit en enda stor maskin, och den maskinen är vi.

Men innan dess konstaterar han något annat, som är viktigt på riktigt. Under hela webbens historia har vi konstant haft fel. Det enda vi egentligen kan vara riktigt säkra på när det gäller framtiden är att vi kommer att ha fel. Vi ska leka med visioner om framtiden, men vi ska inte göra de visionerna till definitiva filter som vi tvättar våra vägval genom.

Om vi inte kan förutspå framtiden måste vi istället ta fasta på att utveckling sker, och att den sker i ett allt mer rasande tempo. Min lista över viktiga saker i framtiden innehåller därför bara en enda punkt:

1. Se till att du som person, och den omgivning du verkar inom, blir omställningsbar. Lär dig att älska förändring, omfamna den, gör den till din bästa vän. Vi måste minska trögheten, öka tempot och sluta göra allt så stort, tungt och dumt. Nu!

Så jag fick hacka ihop en annan version. Så här ser den ut, inklusive inledningen som inte kom med i tidningen.

Det enda vi kan lära av webbens första 5000 dagar är att det blivit något helt annat än vad man trodde. Att försöka titta 5000 dagar framåt blir därför som bäst ett extremt tankeexperiment och det gör riktiga smartskallar som Kevin Kelly bättre.

Ändå finns en del trender som är så tydliga att man nästan vågar hugga dem i sten, så inom en inte allt för avlägsen framtid…

1. Du äger din identitet. Allt kan prata med allt. Kylskåpet kanske kan prata med ICA, men det är inte poängen. Det handlar istället om dina inloggningar, kontakter och hela din identitet. Du loggar in en gång och är inne på alla dina tjänster och sociala nätverk. Och dina kontakter har du med dig. Du äger dem också.
2. Du är ditt nätverk. Det sociala nätverket har fått en mycket tydligare plats och är alltid närvarande. Dina vänner påverkar allt, från dina sökresultat på google till vilka annonser du ska se.
3. Du är internet. Alla är aktiva i att skapa och sprida information och tankar. Nätet är vårt kollektiva minne. Transparensen är nästan total – men det är fortfarande du som har kontrollen. Se första punkten.
4. Du bryr dig inte. Internet är som luft och har blivit lika naturligt som vatten i kranen och el i väggen. Sådana här listor blir irrelevanta då…