framtid

Tre korta svar om internet igår, idag och imorgon

Jag svarar på många mail och enkäter varje dag. Ibland lägger jag ut dem här också, för att kunna återanvända dem ;) Så, tre snabba, lite drygt 1500 tecken bara… – På vilket sätt är internet annorlunda i dag jämfört med 1995? När vi började använda webben så trodde väl de flesta av oss att … Read more

Låtsas som om vi inte är gamla och konservativa (gästblogg)

Denna text kommer att handla om IT, Samhälle, sociala mönster, och hotet den gamla 1900-talsmakten. 1900-talsmakten förressten? Känner ni till den? Man kan bildigt talat beskriva den som en bedagad och vacklande kultur bestående av mytiska symboler såsom: “Bonniers, Schibstedt, Wallenberg, Investor, Stockholmsbörsen, Palme, Sahlin, Fälldin, Reinfeldt, IT-konsultjättar, Volvo, SCA” och så vidare. Ni fattar. … Read more

Tidningshusen behöver uppfinna datorn

Ett av mina stående råd till marknadsförare är att definiera sitt erbjudande bortom produkten. Med det menar jag att produkten som sådan på det stora hela är tämligen ointressant. Det som däremot intresserar och attraherar människor är den nytta och den känsla av samhörighet som produkten kan kanalisera. Det här gäller både sportskor och kärnkraftverk. … Read more

Morfar och Spotify – ännu en intäktsmodell?

För några dagar sedan var jag på släktmiddag, och firade att mormor fyllde 75 år — en stor händelse på många sätt. Det vankades champagne, trerättersmiddag, morföräldrar, mostrar, och kusiner. Men trots att man träffar släkten så sällan är det intressantaste samtalsämnet ändå alltid internet. Att helt enkelt höra hur folk som inte ständigt är … Read more

Ödesfrågan 2 – vem vill stå för fiolerna?

Bo Hedins inlägg igår lyfte frågan om framtidens journalistik, och hur den skall finansieras. Han oroade sig främst för risken att gammelmedias roll som ett grävande, analyserande och granskande organ utarmas, i takt med att näringslivets pengar flyttar till gratismedierna på Internet. Hans farhåga är säkert berättigad, åtminstone från ett journalistiskt perspektiv. Men är den … Read more

PricewaterhouseCooper och medievärlden

Under dagens mötesrace i Stockholm sprang jag inom Hotel Diplomat för att lyssna när PricewaterhouseCooper levererade ”Global entertainment and Media Outlook 2009-2013”. Jag ska inte vara taskig mot PwC och i detalj gå in på vad jag tyckte om deras presentation, och jag tänker heller inte berätta att man hittar mer korrekta uppgifter på mindpark … Read more

Fokus listar…

och firar att det är 20 år sedan Tim Berners-Lee ”uppfann” webben. Jag är med på ett hörn, och det gillar jag. Fokus är ju en favorit. Däremot är jag skeptisk till att försöka titta in i framtiden på det viset. Men jag drar ut lite linjer i alla fall. Inget som överraskar någon, tror … Read more

Nya tider, nya jobb för redaktionen

De flesta verkar vara överens om att tidningsbranschen befinner sig ett läge som kräver stora omställningar. När upplagorna sjunker, och intäkterna med det, så måste man se över ekonomin. Men allt får inte handla om rationaliseringar och besparingar. Det är minst lika viktigt att vi försöker konkretisera vad som måste göras för att vi ska … Read more

Kommer journalistiken gå en mörk tid till mötes? (Gästblogg)

Det här en svensk version av ett inlägg på Citizen Media Watch, en blogg som bevakar läsarmedverkan och medborgarmedia i ett globalt perspektiv. Kommer journalistiken att kollapsa när tidningarna misslyckas med att ta steget från papper till nät? Eller ser vi början på en ny och smartare nyhetsmarknad? Åsikterna går isär. Vi har valt att … Read more

Medielandskap i förändring. Eller: överraskad av iPhone i badkaret

Inte av själva tanken, för det är jag själv som uttalat den – men av att det publicerades redan. Jag trodde det var veckan efter midsommar det skulle in. Så min planerade utvikning på temat har inte hunnits med. Ändå, man får gilla läget: här syr jag i alla fall ihop de tre artiklarna (där … Read more

SIME innovation Day

Idag är det dags för förlängningen av SIME som lovades under höstens konferens. Sime innovation day ska ge entreprenörer möjlighet att möta ev framtida partners och investerare. Jag kommer att vara där i rollen som ngn slags moderator, men det är oklart vad det innebär. Jag tyckte vi kunde ta det på halvstuds, och det … Read more

Welcome to the future, dear newspaper

Idag har jag sett framtiden för den lokala papperstidningen. I ett reportage på 65.000 tecken, över 12 sidor, presenteras ett nästan 15 år gammalt mord. Och det är strålande läsning. Jag kastade mig över tidningen i morse, lika entusiastisk som när Economist landar i brevlådan. Vi som jobbar med lokaltidningens kamp för att omdefinera sig … Read more

Tio i topp i USA, NAA siar om framtidens tidning och Big Blue klurar

Google är den sajt som besöks av flest i USA. I Nielsens senaste rapport (pdf här) med siffrorna för oktober har Google nästan 115 miljoner besökare. Yahoo! är tvåa med 110 miljoner unika besökare. Totalt har Google 121 miljoner besökare på sina sajter. Microsofts summerar till 120 miljoner och Yahoo ligger på 110 miljoner besökare. … Read more

Dag 7: Welcome to the jungle – Internets kaninhål

Jag var ute igår, vilket jag ångrar bittert idag, man e ju inte 18 längre (host host). Däremot fick jag en uppenbarelse igår kväll bland skålande glas och skönsjungande människor. Underskatta aldrig ölets och vinets förmåga att inspirera:) Pl 13 är en pub i Helsingborg som nischat sig starkt på krogmarknaden. Ägarna är hängivna anhängare … Read more