För mycket trafik på jardenberg.se

Mindpark.se har dragit över trafikgränsen hävdar Binero. De klippte till och stängde ner i natt. Erik drar i det. Obs, det är alltså inget som är obetalt eller på något sätt relaterat till något annat. Oflyt, helt enkelt. Och en dålig lösning som bara stänger ner mitt i natten utan någonstans att snabbt köpa mer trafik.

27 thoughts on “För mycket trafik på jardenberg.se”

  1. Nä vad dåligt? Inget varnings-SMS innan? Otroligt irriterande och un-user-friendly metod för att lösa problemet. Huvudfunktionen med ett webhotell är att man vill ha content ONLINE.

    Reply
  2. Nä vad dåligt? Inget varnings-SMS innan? Otroligt irriterande och un-user-friendly metod för att lösa problemet. Huvudfunktionen med ett webhotell är att man vill ha content ONLINE.

    Reply
  3. Har ingen direkt erfarenhet av Binero, men av en händelse stötte jag på följande inlägg härom veckan: http://glosor.eu/binero/binero.html

    (Och blir inte riktigt klok på din kommentarsfunktion – fyllde i min bloggadress som “website”, men den används tydligen mer som OpenID-certifering än som “länk till mig”?)

    Reply
  4. Har ingen direkt erfarenhet av Binero, men av en händelse stötte jag på följande inlägg härom veckan: http://glosor.eu/binero/binero.html

    (Och blir inte riktigt klok på din kommentarsfunktion – fyllde i min bloggadress som “website”, men den används tydligen mer som OpenID-certifering än som “länk till mig”?)

    Reply
  5. Hänt mig också, kan liksom inte förstå hur de kan få kallas bästa webbhotell 2009. Låt vara om konkurrensen är ännu sämre, men de har långt kvar till “bästa”.

    Reply
  6. Hänt mig också, kan liksom inte förstå hur de kan få kallas bästa webbhotell 2009. Låt vara om konkurrensen är ännu sämre, men de har långt kvar till “bästa”.

    Reply
  7. Hmm, inte bra. Jag som lagt över allt på Binero… Hade lite strul i början med någon server hos dem som packade ihop, men sedan dess är jag nöjd. Får väl hålla tummarna för att ingen av mina sajter blir för populära ;-)

    Reply
  8. Hmm, inte bra. Jag som lagt över allt på Binero… Hade lite strul i början med någon server hos dem som packade ihop, men sedan dess är jag nöjd. Får väl hålla tummarna för att ingen av mina sajter blir för populära ;-)

    Reply
  9. Jag har svårt att förstå kritiken och problematiken här tyvärr, i vårt företagspaket ingår 50GB trafik, vid 80% utnyttjande så har det gått iväg ett mail om detta. Mindpark har dessutom fått ytterligare trafik gratis av oss de senaste månaderna, kontot var justerat till 100GB trafik och när 80GB passerades så skickades ett mail ut. Vid 100GB så stängdes kontot ner, dvs dubbelt så mycket trafik som ingår i det betalda paketet. Jag är övertygad om att ni hade klagat även om vi skickade en faktura i efterhand, som har skett i det här fallet(Amerikansk leverantör): http://www.webforum.nu/showthread.php?t=170675
    Att köpa trafik av oss är inte svårt, skicka ett mail till vår support eller lyft luren och ring så ordnar vi det.
    Johan, det du har läst om glosor.eu är tyvärr långt från sanningen.

    Reply
    • Jag förstår att du har svårt att se att det här är ett problem. Det är en fråga om hur man ser på sin kundrelation. Uppenbarligen har vi missat den enda varning som gått ut och det tar jag på mig. Jag tycket inte jag var överdrivet negativ i mitt inlägg, det handlade mest om att förklara läget för våra besökare så gott jag kunde i natt.

      Men kan du inte alls hålla med om att det är en sunkig hantering att klippa en sajt kl 23.30 en kväll bara på grund av att den i lugn och sansad takt gått över ert tak? En mer säljande approach hade ju varit att kontakta mig dagen efter istället.

      Men som sagt, enligt avtalet har du ju helt rätt, och jag var beredd att bita i det sura äpplet. Men efter ditt svar har jag tänkt om, jag ser till att flytta så snart som möjligt istället. Du gråter säkert inte över det, men jag vill att du ska veta att det var din attityd som som gjorde det…

      Reply
  10. Jag har svårt att förstå kritiken och problematiken här tyvärr, i vårt företagspaket ingår 50GB trafik, vid 80% utnyttjande så har det gått iväg ett mail om detta. Mindpark har dessutom fått ytterligare trafik gratis av oss de senaste månaderna, kontot var justerat till 100GB trafik och när 80GB passerades så skickades ett mail ut. Vid 100GB så stängdes kontot ner, dvs dubbelt så mycket trafik som ingår i det betalda paketet. Jag är övertygad om att ni hade klagat även om vi skickade en faktura i efterhand, som har skett i det här fallet(Amerikansk leverantör): http://www.webforum.nu/showthread.php?t=170675
    Att köpa trafik av oss är inte svårt, skicka ett mail till vår support eller lyft luren och ring så ordnar vi det.
    Johan, det du har läst om glosor.eu är tyvärr långt från sanningen.

    Reply
    • Jag förstår att du har svårt att se att det här är ett problem. Det är en fråga om hur man ser på sin kundrelation. Uppenbarligen har vi missat den enda varning som gått ut och det tar jag på mig. Jag tycket inte jag var överdrivet negativ i mitt inlägg, det handlade mest om att förklara läget för våra besökare så gott jag kunde i natt.

      Men kan du inte alls hålla med om att det är en sunkig hantering att klippa en sajt kl 23.30 en kväll bara på grund av att den i lugn och sansad takt gått över ert tak? En mer säljande approach hade ju varit att kontakta mig dagen efter istället.

      Men som sagt, enligt avtalet har du ju helt rätt, och jag var beredd att bita i det sura äpplet. Men efter ditt svar har jag tänkt om, jag ser till att flytta så snart som möjligt istället. Du gråter säkert inte över det, men jag vill att du ska veta att det var din attityd som som gjorde det…

      Reply
  11. Joakim, ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg lät lite aggressivt. Jag håller med om att det är inte bra att klippa av en sida mitt i natten(men kanske hellre då än mitt på dan?) men om vi bara fakturerade kunder för förbrukad trafik som överstigit det som ingår så skulle tyvärr reaktionerna bli de samma och att ha någon som ringer runt till alla är tyvärr inte idag lönsamt för oss men visst skulle det vara det optimala. Visst behöver vi se över våra rutiner för hur detta ska hanteras och jag uppskattar alla förslag som vi kan få.
    Vi diskuterade detta på kontoret idag och ett av förslagen var att man skulle kunna beställa SMS-varningar/information för olika typer av händelser, alltifrån fakturapåminnelser till den här typen av ärenden, ett annat förslag var att man skulle kunna välja i kundcenter om man accepterar att bli avstängd eller inte och om man inte vill bli avstängd vilken summa extratrafik är man beredd att betala för i efterskott?

    Reply
    • OK, tack för svaret, och tack för att ni löst situationen för oss tillfälligt.

      Jag bestämde mig för att kolla upp hur mycket det skulle kosta att köpa mer bandbredd – men jag hittar INGEN information om kostnader någonstans på er sajt. Har sökt i wikin, kollat på “Beställ”, försökt ta mig runt överallt. Har för mig att det var jäkligt dyrt, det kanske är därför informationen saknas…

      Reply
      • Hej Joakim, priserna finns om man klickar på webbhotell i svarta fältet och sedan på extratjänster i menyn till höger. Beträffande “jäkligt dyrt” håller jag personligen med men jag vet att det pågår ett arbete med att se över dessa priserna. Jag har även skickat dig ett förslag.

        Reply
    • Men det är precis här det slinter hos Binero. De är väldigt flinka när det gäller att blogga om sin verksamhet och att “släcka kommentarsbränder”. Gott så, helt enligt handboken för kundrelationer version Web2.0. Men var är innehållet Anders Aleborg, var är innehållet! Var är tjänsterna och supporten som ska matcha er branding? Fasadbygget börjar med er eviga slogan “vänligast på webbhotell”, och slutar här någonstans, i undanflykter och ursäkter.
      Jag tillstår gärna er betydelse av att ni lanserade fenomenet konkurrans på den svenska webbhotellsmarknaden, men jag blir bokstavligen äcklad av företag med uppblåsta floskler, och marknadsföring som kläs i privata kläder.
      Jag köper hellre huvudvärk och dålig support av ett företag som berättar att det är precis vad de erbjuder, än ett företag som proklamerar sig som bäst och vänligast.

      Reply
  12. Joakim, ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg lät lite aggressivt. Jag håller med om att det är inte bra att klippa av en sida mitt i natten(men kanske hellre då än mitt på dan?) men om vi bara fakturerade kunder för förbrukad trafik som överstigit det som ingår så skulle tyvärr reaktionerna bli de samma och att ha någon som ringer runt till alla är tyvärr inte idag lönsamt för oss men visst skulle det vara det optimala. Visst behöver vi se över våra rutiner för hur detta ska hanteras och jag uppskattar alla förslag som vi kan få.
    Vi diskuterade detta på kontoret idag och ett av förslagen var att man skulle kunna beställa SMS-varningar/information för olika typer av händelser, alltifrån fakturapåminnelser till den här typen av ärenden, ett annat förslag var att man skulle kunna välja i kundcenter om man accepterar att bli avstängd eller inte och om man inte vill bli avstängd vilken summa extratrafik är man beredd att betala för i efterskott?

    Reply
    • OK, tack för svaret, och tack för att ni löst situationen för oss tillfälligt.

      Jag bestämde mig för att kolla upp hur mycket det skulle kosta att köpa mer bandbredd – men jag hittar INGEN information om kostnader någonstans på er sajt. Har sökt i wikin, kollat på “Beställ”, försökt ta mig runt överallt. Har för mig att det var jäkligt dyrt, det kanske är därför informationen saknas…

      Reply
      • Hej Joakim, priserna finns om man klickar på webbhotell i svarta fältet och sedan på extratjänster i menyn till höger. Beträffande “jäkligt dyrt” håller jag personligen med men jag vet att det pågår ett arbete med att se över dessa priserna. Jag har även skickat dig ett förslag.

        Reply
    • Men det är precis här det slinter hos Binero. De är väldigt flinka när det gäller att blogga om sin verksamhet och att “släcka kommentarsbränder”. Gott så, helt enligt handboken för kundrelationer version Web2.0. Men var är innehållet Anders Aleborg, var är innehållet! Var är tjänsterna och supporten som ska matcha er branding? Fasadbygget börjar med er eviga slogan “vänligast på webbhotell”, och slutar här någonstans, i undanflykter och ursäkter.
      Jag tillstår gärna er betydelse av att ni lanserade fenomenet konkurrans på den svenska webbhotellsmarknaden, men jag blir bokstavligen äcklad av företag med uppblåsta floskler, och marknadsföring som kläs i privata kläder.
      Jag köper hellre huvudvärk och dålig support av ett företag som berättar att det är precis vad de erbjuder, än ett företag som proklamerar sig som bäst och vänligast.

      Reply
  13. Efter att på ha läst Johans kommentar (samt den hänvisade artikeln, se nedan) angående Glosor.eu, och hanteringen därav, vore det faktiskt mycket intressant att få reda på hur man på Binero ansåg att sanningen var – för som jag tolkade det så har man alltså bara konstaterat hur det INTE var.

    …men som sagt, ska man lita på skribenten lär det väl dröja ett (bra) tag.

    http://glosor.eu/binero/binero.html

    Reply

Leave a Reply to Peter NilssonCancel reply