Posten Great Sociala Media Statistics på Sociala Media Today ställer ett antal intressanta frågor rörande lite tankar som jag tror många har kring det sociala mediaträsket. Företag sjunker. Det vet inte var de ska ta vägen och kämpar frenetiskt för att komma på fast mark. Jag hade tänkt jag skulle svara på de frågorna under de kommande dagarna. Varje fråga blir en post. Svaren och frågorna kommer utan inbördes ordning och idag börjar jag med fråga 7. Förhoppningsvis ger mina svar i alla fall lite klarhet och draghjälp.

How do I find and focus my efforts on my target audience? Detta är en svår fråga men svaret är definitivt högaktuellt. Hur många gånger har man inte stött på företag som skapat sig en profil någonstans och sen tänkt “nu då?” Plötsligt är man nyinflyttad i ett nytt område och i en ny skola utan vänner. Dessutom kanske man inte passar in och har svårare än andra för att hitta folk att umgås med. Är man inte intressant men vill synas ändå handlar det om att göra sig intressant. Nattklubben TheTivoli hör till de populära på facebook med sina vilda fester, musik och umgänge, kyss och hångel. Klart han är poppis! Men hur är det med optikern?

HolmsOptik är nyinflyttade på facebook. Jag tänkte att det kan vara intressant att se hur ett företag som inte har riktigt lika lätt för sig som en nattklubb kan bära sig åt för att växa på Facebook och skaffa vänner.

holmsoptik

1) Vänner: Först och främst är en blogg på hemsidan (något Holms saknar) ett otroligt viktigt verktyg för att driva trafik. Den placerar företaget högt på sökresultaten samtidigt som den bjuder till interaktion och merinformation om att man kan hitta Optikern på till exempel facebook. Här börjar alstringen av inte bara facebookvänner, utan även av rätt vänner med rätt engagemang för företaget. HolmsOptik har funnits på facebook i drygt två veckor. 99 vänner på den tiden är ganska bra jobbat.

2) Top Gun: Ett sätt att skaffa sig nya vänner om man inte är intressant är att göra sig intressant. Det handlar om att klä granen. Hitta ett psykografiskt intresse som kan stimulera till engagemang. Vänner ska komma till dig, inte tvärt om. Det sociala nätverken är ett pull-medium och inte push. Här ställer HolmsOptik glasögonen i relation till film och då framförallt TopGun. Istället för att utforma budskapet i form av en bildannons med tillhörande ankartext som inom traditionell marknadsföring, handlar det inom det digitala mediet att utforma en gemensam grund och gemensamt intresse att stå på. Det handlar om att skapa ett viralt företag, en snackis. För optikern kan det vara mode som kickstartar den snackisen, det kan vara glasögon i film eller varför inte glasögon i musik. Att lokalisera ett övergripande (eller i alla fall tillräckligt stort) psykografiskt intresse är nyckeln för företag som inte automatiskt platsar på de sociala nätverken. Talk to me Goose!!!

3) Tack så mycket: Resultatet blir att kommentarerna börjar trilla in och vännerna börjar växa i takt med att företagets C2C-nätverk (consumer to consumer) växer sig starkare. Att lyckas på de sociala nätverken handlar om engagemang, tid, tålamod och kontinuerlig dialog från företagets sida samtidigt som det behövs mer eller mindre kreativitet. Resultatet blir en väl fungerande C2C och word of mouth marknadsföring.  Det ska bli spännande att följa HolmsOptik på facebook och se hur de lyckas.

Ett konkret svar på ovanstående fråga blir alltså: “Du hittar inte kunderna inom de sociala nätverken, de ska hitta dig. Ständig dialog, tålamod och ett långsiktigt perspektiv ihop med en pull strategi är framgångsfaktorerna bakom lyckad marknadsföring på sociala nätverk.”