Jag läste precis en undersökning som rapporterade att iPad i Frankrike sålt ca 400.000 ex. Det är ett högt tal, men ändå bara lite drygt en halv procent av befolkningen. Det betyder, om vi ska översätta det till svenska förhållande, att det ska säljas ca 60.000 iPads i Sverige.

Nu är det alltid vanskligt att jämföra. Det kan vara att man säljer procentuellt fler i Frankrike, eftersom de inte är lika internetifierade som vi är, och den funkar bra som ett uppsteg från Minitel. Eller så säljer vi många fler i Sverige för att vi är så nördiga som vi är.

Hur som helst, jag tror att för många tillmäter iPad för stor betydelse. Make no mistake, jag älskar mina iPads (vi har två;). Men iPhone är en mycket större revolution för mig, och min MB Air är ett mycket bättre arbetsredskap när jag är på vägen.

iPad har tre funktioner för mig. Den är cool att visa upp på föreläsningar, den är bra på muggen och i soffan och den är smidig när jag smiter ner till Koppi för en snabb kopp kaffe. Men den är också bland det första jag skulle dumpa om jag behöver göra mig av med barlast.

Igen, missförstå mig inte, den är ett fantastiskt stycke ingenjörskonst. Och mycket av det vi ser i paddan idag kommer att ta plats i andra enheter, och lära oss lära om. Men i mitt nuvarande liv, med min nuvarande setup – så är den faktiskt ganska överflödig. Jag ser samma symptom hos många andra.

Jag har alltså använt min första iPad i gott och väl sju månader och min andra, med 3G, i drygt två. 3G gjorde så klart viss skillnad, liksom att jag fick svenskt tangentbord när jag gick över till betaversionen av 4.2. Men sammantaget är det ändå så att mitt nyttjande minskar istället för ökar. Det är inget gott tecken när det kommer från en teknikälskare. Kanske den funkat bättre på min mamma, men än så länge finns det inga tecken som tyder på det – hon trivs också utmärkt med sin iPhone i fickan och sin MB i väskan och på skrivbordet. Hon fattas liksom inget…

Förmodligen är det så att vi är för producerande. Plattan funkar som bäst i en relativt avslappnad konsumtions-situation. Men det är inte så ofta vi nöjer oss med det längre. Vi vill interagera, dela, kommentera. Till det fungerar både iPhone och dator bättre.

Men jag säger inte tyvärr, det är bara ett konstaterade från vad jag ser och upplever. Tiderna kan förändras och beteendena likaså. Däremot blir jag lite orolig över matematiken och kalkylen hos de mediehus som lägger väldigt många och tunga ägg i iPad-korgen. DI tror tex på 100.000 fler iPads i Sverige än i Frankrike, och DN tror att flertalet iPad-ägare ska läsa DN (och betala för det)?

En bra sajt som lirar i både dator, iphone OCH iPad vore modellen, tror jag. Och det är nog där vi landar.

Hoppas inte mediehusen slår sig för hårt bara. Eller, kanske, ska jag hoppas att jag har fel ;) Jag skulle bli väldigt glad om en halv miljon svenskar har iPad nästa år, Planeto funkar grymt bra i paddan.

Sveriges nördigaste crowd surfar inte sönder sina iPads precis... (ipad-trafik vs baseline på jardenberg.se)

Ursäkta röran.