Gratis ligger i luften. Long tail författaren Chris Anderson släpper i mitten på 2008 sin nya bok “Free.” Boken handlar om gratis som affärsmodell och behandlar hur gratistjänster kan kan göras inkomstbringande i andra led. På Internet är naturligtvis det äkta paret, trafik och annonser, ett exempel på hur gratistjänster kan generera besökare till förmån för sitens/tjänstens annonsörer.
Att det finns en marknad för denna typen av affärsmodeller syns redan på Internet. Enligt en undersökning av Deloitte, säger 67% av tillfrågade Amerikaner att de skulle vara villiga att utsättas för annonser online under förutsättning att produkten är gratis. Men som allt annat har även detta en baksida. 65% av respondenterna säger att de uppfattar Internetannonser som mer påträngande än annonseringar i nyhetstidningar och magasin.
Ser man till annonsering i relation till online videomarknaden och gratisprodukter (Ipsos), är gratiskonceptet starkt betingat med ålder. Dessutom råder det stora skillnader om produkten laddas ner eller streamar direkt på nätet. Yngre (18-34) föredrar i högre utrsäckning än äldre (35-54 och 55+) annonsering till förmån för gratis produkter.
Oberoende om det handlar om nedladdningsbara videos eller streamat material så vinner videotjänster mer och mer mark hos Amerias onlinekonsumenter. Framförallt hos de yngre besökarna.