gratis

Verktygen, produkten och kunden

Det kommer en längre post snart (sannolikt på jardenberg.se), men eftersom jag nyss blev anklagad för att vara dotcom:ig och hävda att ”läsarnas tid ska betala journalisternas lön” så måste jag klargöra lite snabbt: Verktygen är journalisterna, varumärket, marknadspositionen, utvecklingsavdelningen etc. Innehållet är ett verktyg. Produkten är publiken, relationen, marknadsinformationen och allt annat som vi … Read more

Sämre konvertering än aftonbladet

När jag gjorde lite matematik baserat på Aftonbladet Plus, landade jag på att de hade en konverteringsgrad på ca 3,5%. Med andra ord: av alla deras besökare var det drygt tre procent som valde att skaffa ett betalt abonnemang. För ett par veckor sedan installerade jag Contenture, ett ambitiöst projekt från tillverkarna av Clicky. Planen … Read more

Testa betalningsviljan – låt besökarna donera

Varför inte ta chansen att prova betalningsviljan. Här ute till höger ligger från och med nu en knapp. Ett klick på den låter dig relativt enkelt donera en slant till oss, för att du tycker att bloggen är en bra sak. Men det är mest som ett exempel, min förhoppning är istället att några tidningar … Read more

Matematik för nybörjare – att ta betalt för nyheter på nätet

Så var det dags igen. Nu pratar alla om att ”vi måste ta betalt för innehållet”, igen. Sedan vi startade den här bloggen för 18 månader sedan har vi skrivit otaliga inlägg om affärmodeller på nätet. Vi har försökt leverera en del förslag, men i mångt och mycket famlar vi precis som alla andra. Men … Read more

Kommentarer till ”10 vägar till lönsamhet”

Bosse Svensson, VD för utvecklingsbolaget MKTMedia och en god vän, gav sin syn på branschens framtid under rubriken ”Leta inte gratismodeller” i förra numret av Medievärlden. Han går ut hårt och det är helt klart att vi tycker olika om en hel del… Min grundläggande tes är att vi är på väg in i ett … Read more

Ibland är det faktiskt svart eller vitt

Igår var det seminariedag på temat ”Media blir mobilt”. Good and fine, det känns ju som en självklarhet i alla fall om man lägger till ett ”också”. För min del brände det till lite när vi, som vanligt, började diskutera intäktsmodeller. Anna Serner (VD TU) slog an tonen redan från början genom att deklarera att … Read more

Gratis är inte samma sak som att inte betala

Man pratar om ”Generation Free”, om att kidsen inte vill betala för sig. Man ställer till med rättegång som allt mer liknar en fars, och som nog är det mest kontraproduktiva rättighetsindustrin kunde ägnat sig åt. Och mitt i detta får vi ett levande bevis på att hela deras argumentation är trasig. När den åtalade … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-16

Feedly Adds Bleeding Edge Tech to Feed Reading Tool – Nu börjar det har se riktigt intressant. Tidigare poster om ff-pluggen finns på jardenberg.se Mikrobloggens snabbhet återigen bevisad – Cool bild.bra text. Men i övrigt börjar väl den här storyn kännas gjord nu. Saken är bevisad. Internetworld tog upp fajten med processmonstret och vann – … Read more

Journalistik är inte gratis (i motsats till allt annat?)

Två snabba exempel ur bloggrullen idag: Sören Karlsson: På jakt efter en affärsmodell: Men journalistik är inte gratis och här ligger mediabranschens största utmaning just nu: att orka och våga affärsutveckla digitalt så att bra journalistik kan finansieras även i framtiden. Thomas Mattsson: ”Nya tilläggsprodukter också på nätet?” Lika lite som det är gratis att … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-13

Why CDNs are great for the Internet, and it’s not for the reason you think – Klart alla kommer att köra cdn. Minns med förtjusning gamla firesite för webstar. Det får nog bli en nostalgipost. Gratis resa till 24hbc från Helsingborg – Kan tyvärr inte åka med Dan, måste upp tidigare. Men det känns som … Read more

Bums – hit med ditt material

[missa inte uppdateringarna längre ner i texten] Aftonbladet har lanserat en ny tjänst. ”bums.se – älskar dina bilder”. Här ska man ladda upp sina bilder och gratis skapa fotoalbum som man delar med sina vänner. Det låter väl som en tjänst för mycket på en överetablerad marknad, men det är inte mitt problem. Mitt problemet … Read more

Googleskyltarna: The end!

[uppdateringar lite längre ner] Sommaren 2007 fick jag ett paket från vägverket som innehöll personliga registreringsskyltar till min bil. Jag är ju en google fanboy och tyckte det var en kul grej. Det tyckte inte Google, iaf inte Maria Göth, deras ”Public Affairs Manager”. 15 bloggposter och 18 månader senare är det över. Länsrätten har … Read more

25000 kronor till Wikipedia – det är det minsta vi kan göra!

Den användarskapade encyklopedin Wikipedia är bland det mest fascinerande och imponerade som skapats på och av internet. Vi har skrivit spaltkilometer om tjänsten här på jardenberg.se så jag tänker inte upprepa allt fantastiskt som den representerar. Ska du ha en snabb sammanfattning så läs ”Wikipedia – helt obegripligt?”. Däremot förtjänar det att sägas igen hur … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-08

Veckan som gick – vecka 49 – Världens bästa sammanfattning. Varje vecka. Sofia och Niclas är sjukt bra! uClassify: Create Your Own Text Classifiers – Jon släpper verktyget. Otroligt spännade. IPRED: Att konkurrera mot gratis – Oscar har koll! How to Get the Right People on Your Team [Professional Development] – Någon som är sugen … Read more

Gratis som samhällsmodell

Jerry Michalski pratar Free på Reboot 10 . Under föredraget gör han kopplingen mellan gratis som affärsmodell och vilken påverkan den har på kultur och samhälle. Hans frågeställning är: “If everything is free, how do we make money?” Detta är en otroligt relevant frågeställning eftersom svaret på hur man tjänar pengar på gratis i förlängningen … Read more

Google App Engine – så smart…

Idag lanserades Google App Engine, och bloggosfären gick totalt bananas. Men jag tycker det är dåligt fokus på det som är det verkligt briljanta. Den här sortens tjänster har i någon mån funnits tidigare. Men Google gör det så klart med en twist. En baktanke. Mer smartness än andra. Via val av lösning och prissättning … Read more

Free som ny affärsmodell – Modernism och Postmodernism

“Recorded music is nothing but marketing material to drive awareness of an artist.” (Michael Arrington/TechCrunch) Nick Carr kallar Arringonts uttalande för: “The saddest, stupidest sentence [he’s] ever read. You can’t make money from awareness, so thinking that awareness is all musicians want is stupid.” Dispyten går att relatera direkt till den nya affärsmodell som håller … Read more

En heldag med rubbet

Visst är det skönt att få fokusera. Idag drar Mindpark till Halmstad för att tillsammans med Johan och Johan på Montania sitta en heldag och skissa på rubbet v2. Under mina allmäna förberedelser kommer jag på att vi varit alldeles för tysta om vad som händer med den existerande hd.se/rubbet och vad som egentligen är … Read more

Gratis!

Gratis ligger i luften. Long tail författaren Chris Anderson släpper i mitten på 2008 sin nya bok “Free.” Boken handlar om gratis som affärsmodell och behandlar hur gratistjänster kan kan göras inkomstbringande i andra led. På Internet är naturligtvis det äkta paret, trafik och annonser, ett exempel på hur gratistjänster kan generera besökare till förmån … Read more

Dagens: Daniel pluggar, Erik är sjuk och Joakim administrerar

Åhh vad jag hatar administration. Och då har jag ändå hälsosamt lite av den varan i lilla Mindpark. Men idag gick det inte att komma undan längre. Vi har precis flyttat över all ekonomihantering från HD till Sydsvenskan och nu gäller det att få rutinerna på plats. Om jag kunde klona mig så vet jag … Read more

Hubbub 07, en annorlunda lördag

[repost – mer strul med serverhostingen. Till jul flyttar vi, lovar] Annorlunda, för att vi är på väg till en annorlunda konferens . Vi ska till Hubbub 07 som skiljer sig bland annat för att den är gratis den arrangeras en lördag eftermiddag i undanskymda lokaler på KTH arrangörerna lovar att det kommer att finnas … Read more