Entreprenören Johan Staël Von Holstein ska bygga och lansera ett nytt community (MyQube) som ska konkurrera ut Facebook. Här kan du läsa mer på Dagens Media. En viss Karl Roos skriver på sin blogg att han inte tror tjänsten kommer att klara sig på grund av namnet. Jag håller inte med. Jag vill inte spekulera för mycket kring om detta kommer att gå eller inte, men skulle det vara så att det inte fungerar så är jag övertygad om att det kommer att vara på grund av att marknaden är mättad när det kommer till stora och breda sociala nätverk. Facebook, MySpace och Bebo har redan mutat in den delen av kakan, framtiden är nischade nätverk.

Brainjam skriver att microbloggande och nischade nätverk kommer att dominera 2008. I metro skriver man om det nischade nätverket Ning som sedan uppstarten i Oktober 2004 har registrerat 300 000 användare. Dessutom är det så att 1,3 miljarder människor använder nätet runt om i världen men bara 20% av dem har varit med i något social nätverk.

Jag menar absolut inte att Facebook kommer att lägga ner eller för den sakens skull sluta växa (enligt en undersökning gjord av Comscore, men upphittad hos Newsdesk PR 2.0, har Facebook vuxit med 303% det senaste året). Vad jag menar är att jag inte tror att det finns plats för fler breda nätverk på en global arena, utan att det är nischen som är det avgörande incitamentet för de nya sociala nätverkens överlevnad. Ett annat exempel på tjänster som förespråkar en närmare och personligare framtoning är Jaiku och Twitter. Det handlar om gemenskap snarare än allmänna bekantskaper. Detta är en psykografisk trend som jag inte tror går att ändra på eftersom det är där västvärldens kollektiva medvetenade befinner sig just nu.