Inflytande på nätet – och hur du skaffar det

influence-is-complex, lånad från GetUp

Alla snackar om inflytande på nätet, i synnerhet i dessa dagar av Kloutscore, Peerindex och diskussioner om olika mekaniska sätt att försöka mäta det. Min vinkel är lite bredare. Här är en presentation på temat, med förhoppningsvis en del nyttig tips. Frågor? Jag svarar så gott jag kan ;) Klicka igång filmen här under nu.

Här kan läsa några texter om effekterna av Klout och Peerindex. Och här är den presentation jag hänvisar till om att heta Henrik Larsson, men inte vara den Henke… Läs på om Creative Commons och börja var generös med ditt innehåll. Länk till SSWC, som ett exempel på att gå utanför komfortzonen. På tal om att köra mjölken så nämner jag #jjk. Eller varför inte kolla in min cook-a-long ;) Till sist, här kan du läsa om ”Be honest and do good shit”, nu saved in stone.

Mer kommer efterhand som jag fyller på med frågor och svar.

Forza i Skåne, nätverket för unga entreprenörer, arrangerar en lördag i månaden GetUp. Tack för att jag fick komma och träffa er. Ni rockar. Spana in filmen från i lördags. Och gissa hur glad jag blir när grymma Isolina skriver upp mig…

25 thoughts on “Inflytande på nätet – och hur du skaffar det”

  1. Videon var ett exempel på good shit, kan man lugnt säga! Tack @jardenberg:disqus  för att du delar med dig av dina erfarenheter och dina tankar.

    Reply
  2. Tack för din generositet o ditt gedigna intresse av att dela med dig av din kunskap och erfarenhet! Filmen gav mig genast funderingar på hur jag ska bära mig åt när jag har skapat mig två identiteter… vimleanna kontra webbtanten? Har du tips på hur jag ska ska utveckla mitt/mina varumärken så är jag idel öra, så klart :). 

    Reply
  3. Tack. Föder ett par tankar om hur jag kan tackla morgondagens utmaning att prata om sociala medier i en grupp med medelålder 63. Åtminstone ett par av dem har inte ens testat e-post.

    Reply
  4. Visade filmen idag för ett gäng jobbsökande människor som alla har erfarenhet av marknadsföring, men söker extra kompetens kring sociala medier. Den var superbra underlag för att diskutera vidare kring olika frågor. Bland annat vilken identitet man ska bygga, (sitt företags – i de fall det inte är detsamma som ens dopnamn men ändå är enmansföretag – eller sitt dopnamn, eller annat).
    För att lindra den ångest den skapar hos alla som inte är internetkingar så tog jag fasta på själva ‘hitta din grej’. För en person som älskar akvariefiskar så är det ju DET som är ämnet som man använder de här verktygen till, för att bli akvariekingen.

    Kan verka självklartatt man inte måste prata om sociala medier på sociala medier, men det är bra att poängtera har jag märkt.

    Reply
    • Så otroligt glad jag blir att höra att du har praktiskt nytta av min lilla screencast. Bra jobbat. Håll mig gärna uppdaterad med fler bra tips från din tillämpning.

      Reply
  5. Riktigt bra såg den på en föreläsning om sociala medier igår och blev väldigt inspirerad. Tack =)

    Reply
  6. Inspirerande om vägen till nätmakt, Jocke MEN “good shit” är en klen moralisk vägledning. Det blir som man hänvisar begrepp som “kvalitet” och “goda handlingar” till något slags oklar instinktivt beteende. Om man vill diskutera “kvalitet” kanske det är mer konstruktivt av hämta näring från Robert Pirgsigs “Zen och konsten att laga en motorcykel”. Tycker du kunde ta en dust med frågan om vad som är “gott och kvalitet i den digitala miljön”.

    Reply
    • Alla presentationer kan inte innehålla allt ;) menar nog att jag försökt jobba med de kompassen i andra sammanhang och i andra texter.

      Den korta versionen: Det är aldrig enkelt att veta vad som är ”good shit”. Ofta vet vi inte ens det förrän efteråt. Däremot vet vi vad som är ”bad shit”. Så bara genom att undvika det, har vi ökat oddsen högst avsevärt att landa på rätt sida om gränsen. Den längre versionen: http://youtu.be/H-9DJnCTDp0?hd=1

      Lite så?

      Reply

Leave a Reply to Andreas AhrensCancel reply