Jag lovar, originally uploaded by jardenberg.

Jag har inte gett AdLibris någon som helst anledning att tro jag är intresserad av Dam Browns nya. Jag har säkert handlat 150-200 böcker av dem – varenda en har tillhört kategorin “smal facklitteratur”. Förstår de inte vilken otjänst det är att skicka mig det här då?

Det blir som en slags omvänd integritetsirritation. När ni nu vet så mycket om mig – använd det då för satan! Ge mig relevanta erbjudande eller dra…

Uppdatering: AdLibris hörde av sig i mail och ville veta lite mer. Kudos. Så här svarade jag:

Alltså, vi är väldigt många kunder hos er, alla med olika inköpsmönster som nåtts av det där mailet. Det känns så ignorant. Det är lite som att helt strunta i vad man tror att en person önskar sig och bara dundra på med ”årets julklapp”, liksom.

Det vore en annan sak om ni tittade in i ert system, kollade mitt shoppingmöster, letade upp en matchande bok (som jag inte köpt än), och skrev i ert mail:

Hey, det verkar som du inte köpt ”What would Google do” än. Det måste väl ändå vara ett misstag? …
[och så en massa argument om varför den skulle gillas av just mig och sedan avslutade med en bisats]
… Förresten, du kan förhandsboka Dan Browns nya redan nu. Du är nog inte så intresserad själv, men med tanke på hur uppskattad hans förra bok blev så kanske det skulle vara en fin present till någon du känner.

Typ så. Och det här har jag inte betalt för att säga ;)