• Aftonbladet taggar ner
  • – Följer du mig på twitter så ser du nog varifrån det här knäcket hämtade sin inspiration. Eller så är det bara en slump. Så måste det vara, annars hade säkert resumé gett cred, eller hur? Tobias Rydergren svarar i kommentar (bra jobbat!) att det stämmer att idén kom från min tweet. Får mig att fundera över idé-cred. Alltså inte på något vis något juridiskt eller ekonomiskt, utan bara frågan om attribution och fair use på ett relativt abstrakt idéplan. Tobias hade ju inte alls behövt berätta att det kom från min tweet, det var ju öppet för var och en att kolla Aftonbladet. (Det kanske inte ens var första dagen med bara en Tagg. Det var iaf inte sista dagen, för det var bara en Tagg i nästa dags tidning också. Till dagens Youtube-klipp…)

    Anyway. Hur ska sånt här funka. Borde jag fått cred? Än så länge tycker jag nog det, för det gör mig mer villig att dela med mig av snabba idéer istället för att spara dem tills jag skriver en egen story – som traditionellt får cred. Men jag vet inte. Var går gränserna, min tweet var ju verkligen ingen raketkirurgi. Kanske det snarare handlar om inspirations-cred? Reklambranschen brottas ju med det här hela tiden, men finns begreppet ens? Vad tycker du? Hur ska en snabb tweet hanteras, värdemässigt?

  • Facebook, andra vågen
  • – Medhåll. Jag har precis nu i natt initierat min second wave. Jag kan ju inte gärna predika att det krävs järnkoll på FB och inte själv “leva det”.

  • Stockholm Tech Meetups
  • – hur var det nu, nördar är inte sociala?

  • Resumé: Bonnier nobbar Google
  • – Det går på rätt håll, man vill inte stämma. Men jag tycker man borde köra på istället för att bromsa. Forza Google!