• The Nielsen revolt
  • – Till slut landar det i att vi måste ut i den enda mätpunkt som är äkta mätbar. Effekt ute hos kund. Inte alltid i pengar och försäljning, men individuellt och anpassat. Och alldeles fullständigt ärligt.

  • Elite Hotels
  • – Dan har helt rätt. Ska du belöna trogna kunder i ett lojalitetsprogram så ska du se till att belöna dem också. Skäm bort, få dem att känna sig speciella. In a good way, motsatsen till det Dan beskriver här alltså.

  • 12 Things Newspapers Should Do to Survive
  • – För många fel i den här lista. Måste hitta tid i helgen att göra en svensk, rättad, version. (nej, jag behöver inte fejka ödmjukhet i den här frågan. Inte på min egen blogg iaf;)

  • Brännpunkt: Bodström 17 december 2001
  • – Det faktum att något fick spunk och drog in Helins gamla blogg i min Reader fick mig att fundera över det kloka i att bara låta en blogg avstanna så här. Helin borde iaf ha ett sista/senaste inlägg som förklarar vad som hänt. Det blir lite relationskyrkogård över det här också.

  • 8 Valuable Lessons Newspapers Must Learn From Bloggers to Survive
  • – Pang på. Raka puckar, och i linje med vad jag försökt predika.

  • Growing open government with Transparency Camp West
  • – Nya 24hbc verkar vilja röra sig lite åt det här hållet, men jag tror att ett lyckat transparency camp med fokus på offentlig sektor kräver ett eget fokus. Svårt att få dit välbehövliga krafter från “den mörka sidan” annars.

  • Facebook for iPhone 3.0: Almost Ready for Release
  • – Tänk om någon enda tidnings-app ens kommit i närheten av en sådan här samling features… Med våra nyheter som en del av de sociala objekten som föder konversationen.

  • Ett måste för varje kontor
  • – Yay, snart ska jag byta min konteringsstämpel mot en sådan här. DET ser jag fram emot!

  • Medborgarjournalistik en fluga anser 90% B2B-journalister i ny undersökning
  • – Underbart att se svart på vitt vad (en grupp) journalister anser om medborgarjournalistik. Eller, ja, underbart var kanske inte ordet jag sökte.

  • 24 hour business camp: The 24 Hour Business Camp will happen again!
  • – Jag vet att jag borde hoppa jämfota av lycka. Jag vet att jag borde lita till 100% på Teds fingertoppskänsla när han väljer partners. Jag vet allt det där, och ändå. Jag vet inte. Kan magi upprepas? Är det rätt partner eller känns det lite institutionaliserat? Jag vet inte. Det är nått med magkänslan, och det där med att “ansökan” skulle vara på max en “A4”. Det är något som inte känns lika transparent, lika adhoc, lika galet charmerande… Jag väntar någon dag till och smakar på det.

  • News Wikification
  • – Det här är helt fantastiskt. Man sitter med en rapport framför sig som visar en entydig förändring i publikens beteende. Nästa analys borde handla om VARFÖR. Men man verkar hoppa över det ledet helt, och sätter in åtgärder som bara kommer att allienera publiken ännu mer. Jag förstår faktiskt inte hur det går till.

  • Månhus » Om jag inte syns är det för att jag inte finns
  • – David plockar upp en intressant fråga igen. Nätmobbing behöver absolut inte vara aktiv, och frågan är om inte det tysta, passiva, uteslutandet egentligen är ett ännu värre problem. Det är iaf mycket svårare att se och försöka göra något åt, om du inte själv sitter med betraktarens öga.
    Sist länkar David till en tio månader gammal tråd på Jaiku som hugger som en kniv i bröstet. Förlåt att jag tjatar så förbannat men när såg du någonsin en sådan konversation på fucking twitter?

  • Magnihasa: Öppen offentlighet, you say?
  • – Apropå fredagens ledare i DN, där man gör det som jag väntat på sedan vi startade projektet Makten och öppenheten: ställer offentlighet mot integritet.

    Nu gör man det först när Piratpartiet nämner frågan (ledaren heter “Arga arga män” http://www.dn.se/opinion/huvudledare/arga-unga-man-1.930534) men det är i princip samma mål som vårt projekt jobbar mot som man vänder sig mot.

    Det är märkligt att inte DN kan se skillnaden på när vi övervakar storebror och när han övervakar oss.

    Jag berör ämnet lite i min #efter-sommaren-uppdatering” på http://www.makthavare.se/2009/08/11/sommaren-ar-lang/