jardenberg kommenterar – 2010-01-28

  1. Apple – QuickTime – Apple Special Event January 2010
  2. – Inleder så klart med filmen från eventet igår. Det bli mycket iPad här nedan, så jag säger inte mer än så här just nu. Have fun!

  3. Search is getting more social
  4. – Jag har testat lite, och det kommer att vara en stark drivkraft att segmentera vänner i olika grupper kopplat till min Google profil. Hoppas följa upp det här i helgen, fick en massa spännande tankar.

  5. Google’s Privacy Principles
  6. – Idag är det International Data Privacy Day. Tänk en stund på det.

  7. Three Reasons Why the iPad WON’T Kill Amazon’s Kindle – Bits Blog – NYTimes.com
  8. – Var inne på det här i mailväxling igår: om man med Kindle menar deras store så finns den för iPhone/iPad också och kommer att må hur bra som helst. Men om man med Kindle menar deras vidriga, kantiga, skitfula, aviga platsbitsursäkt för en device – så kommer det att gå åt helvete. Mindre än Second Life om ett par år, jag lovar.

  9. Tales of a Wayward Classicist: Latin Tattoos
  10. – Förlåt mig. Jag skrattade riktigt, riktigt rått.

  11. This is why it’s worth learning about advertising, by Rory Marinich
  12. – Mycket bra om apples kommunikation. ”Here you go. It’s five hundred dollars. If you pay me that, I will give you this magical thing that can do anything. You don’t have to read a manual. It will do anything, and it will do it right now, out of the box.

    Other companies are selling computers. Apple’s selling magic. Which one would you rather have?”

  13. Daring Fireball: The iPad Big Picture
  14. – John är alltid klok och att han singulerar ut och fokuserar hårt på hårdvaran och apples eget chip, A4, ska vi lyssna på. Snabbt är en issue. Snabbt är viktigt som fan, och det är uppenbart att snabbt är bättre än långsamt. Så. Det som slår mig, och som han INTE säger är att det finns ett företag till som har ”snabbt” som en del av sin kärnverksamhet. Och som också går bra. Google.

    Tänk om det är så att de smartaste människorna i världen när det gäller hårdvara och de smartaste när det gäller mjukvara mer eller mindre oberoende kommit till samma slutsats. Snabbt gör skillnad, kanske till och med mer skillnad än något annat.

    Vad säger det då resten av oss?

  15. Här är Sveriges 100 starkaste varumärken #superbrandsawards « The Jennie – text och tankar, webb och kommunikation.
  16. – The Jennie gör jobbet med att knappa in alla 100 superbrands. Känns som någon annan borde hunnit före. Eventet verkar inte ha varit årets starkaste arrangemang, men det betyder ju egentligen bara att det kan bli ännu vassare nästa år.

  17. 15:45: Hur går det för Apberget, Erik Orring?
  18. – Stekar-VD:n (http://svtplay.se/v/1710695/vasterbottens_kurirens_vd_erik_orring_ser_inga_problem) på Västerbottens-Kuriren kommenterar Apberget (i filmen kommenterar han dock en annan affär). Och visar prov på stort pathos, han har verkligen förstått själva kärnan av att driva en webbtjänst. Passionen. Energin. Framtidstron. Övertygelsen. Och att man har rätt ålder… (hur var det nu man gjorde det där ironimärket?)

  19. Nej, Apple kommer inte rädda medieindustrin.
  20. – Jag hade planerat att skriva en text om plattan igår, men efter lanseringen fanns ingen lust kvar. Det fanns liksom inget mer att säga och jag skulle bara framstå som den sura gamla gubbe jag är ;). Det fanns ingen speciell flirt med tidningarna, mer än att NYT fick ett par minuter på scenen, och det är givetvis helt logiskt. Den här är i första hand ett praktiskt fönster mot internet, och där finns ”tidningarna” redan – i öppen och sund konkurrens med alla andra tjänster.

    Apple har så klart gjort analysen väl. Det finns ett behov av en marknadsplats för böcker, för böcker finns inte i överflöd på nätet. Det finns däremot inget utrymme, inget behov, av en marknadsplats för tidningsinnehåll.

    Visst, den som vill försöka får såklart göra det. Det finns inget som hindrar NYT att ta betalt för sin app via appstore, och sannolikt inget som hindra Bonnier att börja sälja magasin via antingen bokhandeln eller appstore – men det är inget som Apple lägger särskilt krut på.

    Det kanske borde säga branchen något?

  21. PubCon 2009 talk: State of the Index
  22. – Det här är inte purfärskt, men jag postar den här för att se vad ni tycker. Det är alltså Matt Cutts som levererar på sitt löfte att alltid återskapa sina externa presentationer i en webcast. Funkar, eller blir det bara platt? Något jag ska ta efter?

  23. Vårt kollektiva minne, samvete och medvetande (relevanswebben, relationswebben och realtidswebben) — jardenberg unedited
  24. – Lite ego, men jag slår ett slag till för den här texten. Det verkar som den sätter igång tankar hos många som läser den, därför vill jag helt enkelt att fler ska läsa den. Och hemskt gärna debattera den, för det finns ju ett par ganska kaxiga avstamp i texten.

  25. Artilect α
  26. – Det här var ju en rolig grej som Artilect hittat på. I politikerduellen visas två riksdagspolitiker på bild, du klickar på den som ser mest pålitlig ut. Crazysmart.

  27. YouTube – iSandwich 4G
  28. – Alldeles för lite kött, men i övrigt ett väldigt snyggt handarbete!

  29. NT skilde papper från webb i höstas – trafiken ökade
  30. – Trafiken ökade möjligtvis för att man lade mer resurser på webben -inte för att man slutade publicera material från tidningen. Sätt upp ett automatflöde för det materialet, men ägna er inte åt den kapitalförstöring det innebär att ”hålla undan” material från nätet. Allt ska ut, bara då har du möjlighet att tjäna pengarna mer än en gång.

    Är det inte helt självklart, egentligen?

  31. Google Voice Arrives on iPhone With HTML5-Powered Web App
  32. – Ibland blir jag lite tjatig. Jag vet. Men det är VIKTIGT att vi inser att browsern i mobilen rockar som plattform. App Store är kul, det är nödvändigt för vissa appar, men det är inte nödvändigt för 95% av det som det idag byggs appar för.

  33. Aktiva WordPress-plugins på Lindqvist.com
  34. – Nikke drar iväg en tung lista (och diskussionen leder bland annat till att han kickar igång Disqus, tjoho).

    För egen del publicerar jag kontinuerligt mina plugins här: https://jardenberg.se/plugins/

8 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-01-28”

  1. Ang #7. Jag tror det finns ett framgångsrikt långsamt också. First impression måste vara snabb. Får man vänta vid dörren vill man inte stanna länge. Men går det snabbt och smidigt att komma in blir åtminstonde jag mer benägen att spendera tid på de tjänster/det innehåll som fångar mitt intresse.

    Reply
  2. Ang #15. Det känns rätt deprimerande att den här diskussionen fortfarande förs. Vi har andra saker att ta tag i. Hoppades faktiskt att kannibalteorin hörde förra årtiondet till.

    Reply
  3. Ang #10 Fast möjligheten att det skall lossna nu är väl större än tidigare. I pre iPhone mobilen var det ett hån att försöka läsa tidning på nätet, på iPhone är det bättre men fortfarande inte riktigt så att upplevelsen är betalbar för de flesta. iPad tycker jag ändrar på detta och inslaget med Björn Jeffery i går på TV4 säger väl en del om att det kanske kan lossna om mediehusen är kreativa kring läsupplevelsen. Det är där det sitter i stora delar.

    Reply
  4. Det är jobbigt för oss som tvingas välja mellan snabbhet och stabilitet (prisfråga). På 49lights kör vi Amazon EC2-servrar, och de är otroligt, fantastiskt stabila. Men lite lång svarstid emellanåt.

    Jag håller helt med på den punkten, att snabbhet är väldigt viktigt.

    Och som aktiv på nätet kan jag säga att det är väldigt smärtsamt att uppleva långsamheten och ineffektiviteten, framförallt gällande information, som gäller inom tex landsting. Där finns det otroligt mycket att göra.

    Reply

Leave a Reply to Ola HenrikssonCancel reply