1. YouTube – Top 100 Fail Clips of 2009
  2. – Bästa 2009-krönikan. Sparad tills en dag som idag. Enjoy! Nu håller vi söndag!

  3. Flickr to double its Commons collection
  4. – Heja Flickr. Och jag hoppas HD får fart på sitt projekt för att släppa ut sina bilder i Creative Commons-världen. Det kunde bli HD:s ”singularly most important cultural contribution to the world”

  5. K funderar över rösträtten:
  6. – Inte min K, men den här K ställer lika bra frågor. Först skrattade jag bara. Sedan började jag fundera lite…

  7. Admit It, Microsoft: You Suck at the Web
  8. – En rubrik som inte går att motstå. Och ett innehåll som är svårt att tvista om. Hur ska det egentligen gå för MS i ett lite längre perspektiv? All deras business är ju egentligen old business.

  9. Gmail Buzz?
  10. – Ingen buzz i gmail? Nåja, ”spinn” funkar ju lika bra ;)

  11. Corner Office – Mark Pincus – Every Worker Should Be C.E.O. of Something – Interview – NYTimes.com
  12. – ”I’d turn people into C.E.O.’s. One thing I did at my second company was to put white sticky sheets on the wall, and I put everyone’s name on one of the sheets, and I said, “By the end of the week, everybody needs to write what you’re C.E.O. of, and it needs to be something really meaningful.” And that way, everyone knows who’s C.E.O. of what and they know whom to ask instead of me. And it was really effective. People liked it. And there was nowhere to hide.”

  13. Resist the urge to punish everyone for one person's mistake | Derek Sivers
  14. – Underbart bra text om att sätta policy. Kort och kärnfull dessutom. A must read.
    (märklig detalj, min bookmarklet ”note in reader” funkade inte. Den gjorde ingenting när jag klickade på den. Hoppas det är (via addThis) funkar bättre…

  15. Google’s ‘Don’t Be Evil’ Mantra is ‘Bullshit,’ Adobe Is Lazy: Apple’s Steve Jobs | Epicenter | Wired.com
  16. – Om inte annat: för bilden på Steve

  17. [ s-buzz ]
  18. – Ja, jo, man kan ju slå sig för bröstet och tycka att netroots är fantastiskt. För egen del tycker jag det stinker. Fult som stryk och med en enastående låg aktivitetsgrad. Tanken med att aggregera kunskap är ju väldigt god, och deras möte AFK är säkert hur bra som helst. Men vilken funktion fyller egentligen Netroots så som det ser ur nu?

    (och nu får jag säkert höra att jag är en del av den branschbubbla som sprider buzzwords omkring mig, och det tuggar jag i mig. Jag förstår ändå inte varför något måste vara sämre än vad det behöver vara.)

  19. Så vill Filminstitutet slå piraterna | Kulturnyheter | SvD
  20. – Biografernas krav på ensamrätt i fyra månader är så skrattretande idiotiskt så jag tror jag knappt det är sant. RDF, men inte på ett bra sätt.

  21. Context is King: How Videos Are Found And Consumed Online
  22. – ”According to a recent NY Times article, in the 1952-53 season, more than 30% of American households watched NBC during prime time, according to Nielsen. In fact, up until twenty years ago, you could buy a 30-second spot on CBS, NBC or ABC and reach “everyone.” Today, NBC’s prime time reach is 5%.”

  23. Sociala medier källa till 50% av journalisterna
  24. – Arbetar man i gränslandet mellan traditionella och sociala medier är det här så klart inte förvånande siffror. Men det är ändå strålande att få det kvantifierat. Att få det i text och graf. Att kunna peka på det och säga: “det här händer, it’s a fact”.

  25. Noterat 2010-01-31
  26. – Du läser väl @betaalfa också? Det gör jag. Varje dag!

  27. ★ Who Can Do Something About Those Blue Boxes?
  28. – John eldar också på om flash (mer längre ner) och det här är ju extremt intressant, och sant. Kolla hur Adobe argumentation smulas sönder (http://m.flickr.com/#/photos/kigiphoto/4314276957/) när den möter den verkliga världen.

    Och den sista frågan är briljant: vad tror du att Hulu kommer att göra? Youtube har redan svarat för sin del, i testtube kan du tala om att du vill testköra deras HTML5-version istället. Den lär inte försvinna, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

    Nu gäller det att ta tag i konsekvenserna av det här. VideoPlaza vill se till att ligga i framkant på vackra och smarta html5-spelare som den jag länkade till igår, tidningarna vill så snart som möjligt få sina nya webtvspelare på plats (för de utvecklas väl as we speak?) och annonsörerna måste börja säkerställa att de inte är de enda som kräver flash på en given sida. Det är många områden som behöver se över sin framtida utvecklingslinje.

  29. The iPad and the web
  30. – iPad som årets julklapp 2010. Sure, men jag undrar om det kommer att dröja så länge. Kommer inte varje geek att köpa en till mamma långt innan dess? Jag tror det. Bara internetbanken funkar…

  31. Google +will+ save Flash, a developer who uses it says
  32. – Adobe är svårt trängda nu. Flash har haft en självklar särställning i många år nu, för många, och det är härligt att se Apple gå i första leder och utmana. En gång i tiden hade vi floppydiskar i alla datorer också, och alla tyckte Apple var galna när man sa: “det duger inte” och bara slutade med dem. De har en bra fingertoppskänsla för när det är dags att slänga IT det gamla.

    I det här faller hoppas jag att det, om inte annat, ska leda till en jävligt mycket bättre flash än den vi har.

  33. A Publisher's Perspective: The Battle Over the Agency Model Begins, As Amazon Pulls Macmillan Buy Buttons
  34. – Fullt krig har brutit ut mellan förlaget Macmillan och Amazon, och de drabbade finns i alla läger. Den här texten ger en bra genomgång av frågan som handlar om monopol, prissättning, förhandlingstaktik, och kanske lite Apples nya bokhandel. Läs den här som en intro, det kommer bli mycket fokus på den här affären under kommande vecka. Många viktiga principer kommer att prövas.

  35. Bygg din egen radiosajt! – Webbmästarens blogg – Support – sr.se
  36. – Det rör på sig, sakta men säkert? Som jag skrivit tidigare, om att göra public service mer publikt och mer service – det här är vårt material. Vårt arv att förvalta. La det swinge, la det rock ‘n roll.