jardenberg kommenterar – 2010-02-17

  1. Samhälls- och särintresse går inte nödvändigtvis hand i hand
  2. – Se upp med Netopia.

  3. Which Social Network Is Right For You? [Lifehacker Explains]
  4. – Jag är lite av an matris-knarkare också. Här är en bra genomgång till. Jag tror den kommer att bli väl använd i olika sammanhang när skillnader ska förklaras.

  5. 20 Instant Upgrades to Make Chrome Better than Firefox
  6. – Finfina Chrometips. Tänk bara på att det är väldigt olika mellan release, beta, dev och chromium vad som funkar och vad som inte funkar. Det är lite väl rörigt faktiskt. Men å andra sidan blev den omedelbart min favoritbrowser så den har väldigt mycket som talar för sig också.

  7. venomous porridge – A conversation I have every month or so
  8. – Lysande form på usability kritik: ”Website: Take a look at our menu! It’s a PDF of a screenshot of a scan of a Word document printed on a dishtowel. With fonts!”

  9. Calculate the Speed of Light by Melting Chocolate – Chocolate science – Gizmodo
  10. – Och från kommentarerna, ett tecken på att what goes around comes around:

    ”The heating effect of microwaves was discovered accidentally in 1945. Percy Spencer, an American self-taught engineer from Howland, Maine, was building magnetrons for radar sets with the American company Raytheon. He was working on an active radar set when he noticed that a peanut chocolate bar he had in his pocket started to melt. The radar had melted his chocolate bar with microwaves. ”

  11. Dear Tumblr community,
  12. – Men alltså? Vad gjorde Tumblr här? Svårt att kasta skugga över pitchfork media, frågan är ju fri, men de som styr och ställer måste ju fått ett hjärnsläpp. Den gamle ägaren är ju varken död eller tyst iaf: http://dontplayitcool.tumblr.com/post/393088179/tumblr-stole-my-domain-at-the-behest-of-a-corporation

  13. The Dropbox Blog » Blog Archive » Dropbox around the world!
  14. – Dropbox är en grym tjänst. Skulle verkligen, verkligen, inte vilja vara utan den. I all sin enkelhet har tjänsten förändrat mitt arbetssätt i grunden. Om du inte redan testar, signa upp. Här är en länk som ger mig lite cred: https://www.dropbox.com/referrals/NTMxNzQ5

  15. What Google needs to learn from Buzz backlash | Relevant Results – CNET News
  16. – Nu börjar de mer sansade analyserna av Googles lansering av Buzz komma. Jag tycker det är ett intressant case att studera. Det är jag nog inte ensam om ;)

  17. Twitter / Jimmy Wales: Google has donated $2 mill …
  18. – Och jag undrar fortfarande om Mindpark (och jag) är de enda från mediesverige som donerat till Wikipedia. Någon som vet?

  19. Nielsen: Facebook Occupied 7 Hours of the Average US User’s January
  20. – Helt otroliga siffror. Notera också att deras egna siffror (som jag alltid upplevt som osedvanligt äkta) indikerar att snittet ligger på 55 minuter varje dag. En timmes facebookande per aktiv användare och dag. Det är en kraft liknande inget tdigare skådat.

  21. Attention as a Currency and Noise
  22. – Det här gör vi omedvetet hela tiden. Budgeterar och budgeterar om. Jag tror det finns en bra poäng i att. Lyfta uppndet till ett mer medvetet plan. Skapa en struktur. Faktiskt försöka sätta en budget för hur du ska disponera din uppmärksamhet. Hade jag gjort det för ett år sedan hade minst en bok legat klar nu, det vet jag. Tål att tänkas på, som en rejäl spark i baken.

  23. Times Business Reporter Accused of Plagiarism Is Said to Resign
  24. – Förutom det ohederliga i att plagiera (utan att ge cred;) så undrar jag så klart hur dum i huvudet man får vara? Trodde han verkligen att ingen skulle märka det, i dessa tider? Till och med min grabbs uppsatser i nian körs ju genom ett program för att hitta allt för flitigt copy ‘n pasteande.

  25. Hands-on with TAT's dual-screen phone concept and augmented reality app
  26. – Vännerna på TAT får lite sökarljus på sig. Det är en bra sak, och de gör bra saker. Heja!

  27. MySpace SVP of User Experience Katie Geminder Follows Van Natta Out The Door
  28. – Även om jag inte vet så mycket om de som nu lämnar Myspace är det svårt att inte ana en braindrain. Det är lätt hänt i företag som slutar vara roliga. För Myspace är ju inte litet, inte utan power, inte utan en stark ägare och inte utan pengar i kassan. Men kurvorna pekar på fel håll, huvudägaren pekar i fel riktning – och det är sannolikt inte speciellt skoj där längre. Det låter som Läget i en bransch nära mig…

  29. Träffa Matt Mullenweg, WP-girls på WP-night!
  30. – Makalöst event, eller samling av events. Bra jobbat av alla inblandade!

  31. Blaise Aguera y Arcas demos augmented-reality maps | Video on TED.com
  32. – To funny. Presentationer med små, små, glitches blir alltid bättre. Som på TEDxSthlm när Roslings dator spökade och han körde live improv. Gillar.

  33. Bacon+Turtles.jpg (image)
  34. – Haha, folk är inte kloka. Men jag lovar. Om jag någonsin får frågan om att vara med i halvåtta hos mig (en dröm) så skulle jag servera det här till förrätt. Och hålla masken, stenhårt.

  35. Sexdömd marknadsdirektör anmäler medier och åklagare
  36. – Får vi se det första Twingly-fallet här?

14 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-02-17”

  1. Ang. 55 minuter på Facebook så är det inte *så* mycket längre än vad communities som LunarStorm hade för några år sen (tror de låg på 40-45 min). Det som är slående att medeltiden skulle vara 55 minuter på 200 miljoner användare (200 miljoner av 400 miljoner ska använda Facebook varje dag, galet bara det).

    Angående MySpace verkar det mer som att Van Natta och några till förlorat en internpolitisk kamp.

    Reply
  2. Ang 55 minuter – jovisst kan vi jämföra med Lunarstorm, i allt utom den lilla detaljen – demografi. Att samla den publiken, i den omfattningen saknar motstycke. Och potential…

    Ang Myspace så är det alldeles uppenbart så att det krigats. Och att den tråkiga sidan vunnit;)

    Reply
  3. Det är dock beklagligt att upplagespiralerna på internet motverkar mycket av det som är fantastiskt med internetrevolutionen – att många, med små medel kan skapa fantastiska företag. Återigen hamnar vi i gårdagens värld med några få aktörer som har alla användare och tjänar alla pengarna. Skillnaden idag är att det är ännu värre, för det sker på global nivå. Ska man vara lite djävulens advokat kan kan fråga sig om det finns utrymme för nationella, nätagerande företag i framtiden.

    Reply
  4. Givetvis kan inte en svenskspråkig tjänst skaffa sig 400 miljoner användare. Men det finns nog fortfarande stor potential i ett hd.se eller en postvagnen. Ta vara på den lilla skalan istället för att göra det till ett problem.

    Reply
  5. Så vilka är “förlorarna”? Varifrån har folk tagit tiden? En stor del är antagligen arbetstid, vilket i sig är ett intressant ämne, men om man håller sig till fritid måste det tveklöst vara tv-tittandet som drabbas mest.

    Reply
  6. Det blir onekligen ett oerhört stort problem att hantera för politikerna när många branscher inte längre kan finnas kvar på svensk botten – en utveckling som redan sker utan internet, men som tack vare internet får sig en nitro-skjuts. Och visst finns en fördel i det ultralokala, som ex. lokaltidningarna, å andra sidan börjar man se små, små initiativ som även centraliserar sånt off site – indiern som skriver för den amerikanska lokaltidningen, mer medborgarjournalistik etc.

    Reply
  7. Ulf: Vi gjorde lite undersökningar kring det där på Lunartiden, för 4-6 år sedan. Och redan då hade TV alltmer blivit ett bakgrundsskval à la radio, något man passivt konsumerar i pojkrummet medan man surfar – och kastar en blick åt TV:n om man hör något intressant. D.v.s att TV-kanalerna upprätthåller fortsatta höga tittarsiffror, men konsumtionen blir alltmer passiv (med reklammässigt sämre effekt som följd). Jag misstänker att de TV-reklamproducerande reklambyråerna förstärkt sin radiokompetens sedan dess. ;)

    Reply
  8. Ulf: Vi gjorde lite undersökningar kring det där på Lunartiden, för 4-6 år sedan. Och redan då hade TV alltmer blivit ett bakgrundsskval à la radio, något man passivt konsumerar i pojkrummet medan man surfar – och kastar en blick åt TV:n om man hör något intressant. D.v.s att TV-kanalerna upprätthåller fortsatta höga tittarsiffror, men konsumtionen blir alltmer passiv (med reklammässigt sämre effekt som följd). Jag misstänker att de TV-reklamproducerande reklambyråerna förstärkt sin radiokompetens sedan dess. ;)

    Reply
  9. Mobile apps kanske står för en hyfsat stor del? facebookar man i mobilen på bussen eller tåget på väg till skolan/jobbet använder man tid som förut mest var spilltid.

    och ja, att TVn är igång som något sorts akvarium har nog blivit vanligt. Själv har jag ingen TV. :)

    Reply
  10. Javvist är facebook grymt stor i mobilen. Både för att möta upp mot in between-time (det du kallar för spilltid) OCH ”golden hour” – en helt ny timme som uppstått, den sista stunden i sängen innan vi somnar. Förr läste vi bok, eller tittade på tv, eller – faktiskt – sov. Nu skippar vi frukosten på morgonen och tar en extra vaken timme istället.

    Reply
  11. Efter renoveringen funkar inte mitt tv-uttag. Beslutade att strunta i det. Nu tittar vi bara på det vi verkligen vill och när vi vill via playkanaler. Filmer ser man ju ändå inte på TV. Nyheter får jag från Twitter å webben å radio, oftast via mobilen. Jag läser mer nyheter nu än när jag hade dagstidningsprenumeration och tv från väggen.

    Reply

Leave a Reply to Ulf HedlundCancel reply