Jag har ju tidigare upprörts över att man valde EPIserver som samlande plattform för webbpublicering. Nu är det dags för ännu ett konstigt val.

Systemet kallas Open AdStream och levereras av WPP-ägda 24/7 Real Media. Plattformen har testkörts i två år, men rullar ut skarpt denna månad.

via Bonnier lanserar gemensam annonsplattform – Dagens Media.

Min argumentation är ganska lik den som gäller valet av publiceringssystem. Man väljer ett dyrt och slutet system, man ställer sig utanför nätets ekosystem, man kastar pengar på utveckling och implementation som inte någon annan kan ha nytta av – och blir därmed inte heller nyttiga för någon annan. Jag förstår inte varför man väljer att köpa dyrt, varken då eller nu.

Jag har ingående erfarenhet av, och har aktivt utvärderat, fyra annonssystem för digitala medier. Open AdStream och Adtoma som båda är köpesystem, samt OpenX och Google AdManager som är gratis.

För tidningarna i Mindpark-sfären blev det Google AdManager, ett system som passade oss perfekt då. Det var tillräckligt kompetent, grymt stabilt, enkelt att hantera (man sparar massor med traffic-tid), och var extremt enkelt att implementera. Och det har en helt underbar prislapp…

Men jag var länge sugen på kompetenta OpenX som finns i en open source-version. Att Bonnier, med sina resurser, väljer att inte satsa på det systemet är för mig en fullständig gåta. Det är klart att det behöver skruvas till för att passa i deras massiva setup. Men det behovet har du med alla system. Så varför ställer man sig, igen, utanför resten av internet.

Varför säger man inte att vägen framåt är att Weaving Bonnier into the fabric of the internet?