- Why Ad Blocking is devastating to the sites you love
- Foursquare Just Made Your Location History A Lot More Interesting
- Japan: It’s Not Funny Anymore – tim rogers – Kotaku
- News is a lousy business for Google too cdixon.org – chris dixon’s blog
- Means of Me: Gina Tricots modellbyte inte avgörande för kundernas köpbeteende: Jeanette Fors om kommunikation, förändringsprocesser, ringar på vatten
- Apple iPad Oscars (2010) :30 (U.S.)
- DoGood Replaces The Web’s “Evil” Ads with “Good” Ads
- Binero 2.0 – ÄNTLIGEN!
- Sociala medier och politik. Valrörelsen 2010. Del 11
- Planlösning för varumärkets digitala sfär | Bjornalberts.com
- Veckan som gick – vecka 9 « Same Same But Different
- Framtidens intranät – alltid där, allt där
- The Ask-Our-Computer Service (from 1967)
- PURE SCAM! Abiro – Twitizer gör Twitter till en effektiv marknadsföringskanal
- Äntligen är vår Patent Director här!
- Bergsäkra åsikter » Roamingspärrar
- Customers Ignite a New Era of CRM
- The Social Media Cheat Sheet
- Ingenting är orginellt. Förutom du.
– Ars technica testar att blockera ad blockers. Med mixat resultat. Läs posten. ”Our experiment is over, and we’re glad we did it because it led to us learning that we needed to communicate our point of view every once in a while. Sure, some people told us we deserved to die in a fire. But that’s the Internet!”
– SXSW, startar snart, kommer att handla väldigt mycket om geotjänster. Och redan nu börjar det hända saker. Det här gillade jag, låt oss hjälpas åt att kategorisera våra spots i 4sq.
– Haha, som Tokyofil åkte den här rakt in i instapaper för senare läsning. Lär behöva det, när abstinensen sätter in. K och jag skulle ju åkt till Japan på torsdag, men jobb har tvingat oss att skjuta på den. Men inte för länge, min längtan är svår. Det är uppenbarligen mindre lätt att tycka om Japan om man bor där ;)
– ”The reality is that news is a lousy business. Period. Even Google doesn’t make money on it. ”
– Tidigare missad, nu upphittad hos @deeped…
Men jag saknar analysen. Jeanette Fors är ju en klippa (edit, föll bort i första publiceringen: möjligtvis med undantag för när hon kommenterar twitterutvecklingen;), men det här är bara en avrapportering. Varför var intresset för det hår så stort i sverige. Varför säger man en sak i bloggar och i omröstningar och något helt annat på butiksgolvet. En enda ansats hittar jag: ”Det vi kanske glömmer bort i det här sammanhanget är att det oftast är män som engager sig, och inte Gina Tricots målgrupp. ” men det kanske kommer mera?
– iPad-reklam under Oscars. Vilken överraskning ;)
– Den här grejen är sjukt konstig. Jag förstår perfectly well vad de gör rent tekniskt. Men jag förstår inte 1. var deras inkomster ska komma från, 2. hur de kan komma undan med att vara så fluffiga i vilka organisationer de stödjer – och tusen fluffiga besked till, 3. hur de kan ha en sådan text som de har på ”note to publishers” http://dogoodhq.com/publishers och tro att det gör något OK. Gahh, det är så mycket jag inte förstår. Jag tror det här kommer att sluta med en fet smäll.
– Heja Binero. Det här kommer nog att bli riktigt, riktigt bra. Har smygtittat lite på betan, men inte haft tid att hårdköra. Lite på de goda vitsord som andra kräsna testare gett. Hoppas bli migrerad asap.
– Brit öser på, nu med bränsle från artikel i SvD
– ”Kom ihåg att kanalerna för det mesta är i princip gratis men det betyder inte att närvaron är det.”
– God måndag, som sagt. Och en god vecka, som @mymlan sammanfattar så här elegant. Måsteläsning, är veckans ord.
– Det här är kanske bra tips, men personligen hoppas jag att man slutar bygga slutna internet intranät. Kan du inte berätta det öppet så ska det antingen inte läggas digitalt, eller kanske rent av inte göras.
– Early Google
– Men herregud. Och det värsta är att han säkert kommer att lyckas lura en hel del godtrogna att betala för det här. Straffslag!
– Känns som ett enormt fall bakåt för en byra som vill vara en del av den digitala samtiden. Det hade varit mycket vettigare om de hade tillsatt en Collaboration Director.
– Det finns en grandios protektionism från de gamla operatörerna i den här frågan. Och en ren dumhet också, vill jag hävda. Ta datakostnaderna, där det hävdas att de inte kommer att göra något förrän de måste – för att intäkterna är så höga. Så länge man kan ta 150SEK/MB för data utanför hemmanätet så kommer man fortsätta göra det. Som vanligt verkar man inte räkna på hur mycket pengar man skulle tjäna på att byta modell? Alltså:
Hade jag kunnat göra data för dubbla (eller kanske till och med femdubbla) priset i usa jmf med här hemma så hade jag surfat på i samma omfattning som här hemma – och det borde bli mer pengar än de noll de får från mig nu, eller de enstaka räkningar på 10.000 och uppåt som dessutom ger badwill i pressen.
– Ahh, en bra matris till. Men du måste göra jobbet – du kan inte bara ta den rakt av så klart. Lokal anpassning FTW:
– Jag håller verkligen inte med om vad det står i alla rutorna, och det är så klart väldigt mycket ur ett amerikanskt perspektiv. Men det är bra ändå som modell och tankeföda. Och för att vissa texter är så underbart smarta: ”Unless you’re a bacon company, don’t try to build your brand here. You’ll end up banned from the site without even realizing what happened.”
– No original ideas. Allt är arbetsmaterial. Då kör vi!
Intressant men lite svårbegriplig kommentar angående intranät, Joakim. Skulle det som idag är intranät läggas öppet?
Ska reseräkningen läggas öppet på webben så att vem som helst kan fylla i den?
Vilket värde tillför det att på webben berätta vilka interna kurser en anställd kan anmäla sig till?
Många intranät har t.ex. KPI-er som försäljningsdata i (mer eller mindre) realtid. Skulle de publiceras på nätet? Kanske tillsammans med vilka anbudsförfrågningar som säljarna just nu arbetar med?
Man kan fortsätta med en nästan oändlig rad liknande exempel på grejer som är standard på intranät.
Så det skulle vara intressant att höra lite mer kring hur du resonerar. Det är sällan någon ifrågasätter intranätens princip så jag är uppriktigt nyfiken.
Möjligen tänker du på de gamla sortens intranät som var rena nyhetskanaler. I så fall kan jag delvis hålla med dig – men det var länge sedan nyheterna var intranätets viktigaste innehåll.
Om du är ett börsnoterat företag så finns det viss information som du inte får sprida, men för alla andra är det den egna attityden som sätter gränsen.
Jag ser det som att vi är alldeles för inlåsta och nervösa med vår data. Ska vi beta av dina frågor:
1. Reseräkningen hoppas jag redan ligger på externa webben, i något av de utmärkta system som finns för sådana tjänster. Inloggning har man såklart, men frågan här handlade ju inte om identifiering eller inte – utan om var och hur man bygger.
2. Interna kurser är ett lysande exempel på information som borde lyftas ut. Då kan man få in förslag på andra kurser inom samma område, länkar till nyttig läsning, input från andra som har ämnesområdet som specialitet etc. Givetvis kombinerat med publik utvärdering, allt utbildningsmaterial tillgängligt på slideshare etc…
3. Ja, det tycker jag vore en lysande idé, i de allra flesta fall. Tror vi att vi gör en bättre affär för att vi håller våra nyckeltal hemliga så är det något fel på affären från början. Våra bud på anbudsförfrågningarna kan vi lika gärna lägga ut också, är det extremt känsligt så har vi ändå större problem att hantera den mänskliga faktorn. I förlängningen kanske vi kan bidra till att alla tillfällen där säljare och köpare möts sker i en transparent auktion. Det vore väl lysande?
Och nej, jag tänkte inte på rena informations-intranät av den gamla skolan. Ett av mina första intranät-byggen var Galento på Aftonbladet (typ 15 år sedan) och redan då hade vi principen att det skulle vara ett fullskaligt arbetsverktyg. Redan då sa vi att varje anställd bara skulle ha två applikationer. Sitt specialprogram (photoshop, quarkexpress, scoop – typ) och en webbläsare. Allt som inte behövde göras i specialprogrammet skulle göras i browsern, ditt redskap.
Idag, med de förutsättningar som gäller nu, skulle jag skruva den tesen att varv till och inte bara säga att allt ska göras i webbläsare. Jag skulle dessutom säga att allt som kan göras på det öppna internet, ska göras där. Transparens är en bra sak. Använd all din information som ett redskap…
Givetvis vet jag att jag drar ut den här linjen jäkligt långt. Men det är ju sådant som diskussioner är till för. Men helt seriöst, jag tror att redan idag skulle du kunna lyfta ut 90% av det som du väljer att hålla inlåst av tradition.
Jo, du drar det onekligen långt. För långt IMHO – transparens är inte alla gåtors lösning :)
Du bortser lite från verkligheten. De allra flesta har t.ex. inte reseräkningen i nån webbtjänst utan i en modul kopplad direkt till affärssystemet. Vilket är djupt logiskt, det ger en direkt koppling till lönehanteringen osv. Kan det ligga i molnet i framtiden? Säkert. Oavsett vilket är det inte en diskussion om “öppna” eller “slutna” internet utan bara en fråga om var den låsta dörren är placerad. Inloggning krävs ju ändå. Att folk idag väljer att samla dessa tjänster på ett ställe med, i bästa fall, en inloggning kan jag garantera att användarna störtgillar.
Jag valde exemplet interna kurser för att det illustrerar ett annat problem – att människor läser “fel” innehåll. Just detta har jag nämligen gjort en gång, lagt ut interna kurser på en webbplats. Trots att det var oerhört tydligt att kurserna bara var för anställda (i navigering, i informationen, vid anmälan) fick vi massvis av förfrågningar och anmälningar från utomstående som ville gå kurserna. Vilket de inte kunde. Vi har alltså problemet med att internt och externt material “smutsar ner” vartannat; en viktig anledning till att hålla det separat är att hålla det enkelt. Inte hemligt.
Denna dimension är kanske inte så teoretiskt het men när svårigheten att hitta är det största problemet som stora sajter upplever är det i högsta grad praktiskt hett.
Sen angående nyckeltal/affärsinformation, där jag tycker att du drar linjen längst. Nej, jag kan inte se att en projektgrupps samarbete kring en upphandling skulle tjäna på att ske i det öppna, inför konkurrenternas ögon. Det skulle i varje fall inte göra kunden lycklig att anbudsgivarna får tillfälle att synka sina priser. På samma sätt finns det inget som pekar på att företaget X skulle tjäna på att visa att de minskar i branschen Y. Varför varna konkurrenterna om att det sannolikt kommer en marknadssatsning i den branschen?
Jag gillar också transparens kring kunskap, kompetens, goda idéer. Men jag tror som sagt inte att den är svaret på allt. Till exempel kan “vi mot dom”-känslan i en säljande organisation i rätt läge vara fantastiskt produktiv (och då menar jag att “dom” är konkurrenterna, inte kunderna…).
Men sammanfattningsvis handlar inte intranät för mig om transparens eller hemligheter. De handlar om enkelhet, tillhörighet, effektivitet och produktivitet. Och på de punkterna kommer vi längre med låst dörr än med öppen.