jardenberg kommenterar – 25 May, 2010

  1. 15 Things you didn’t know about Steve Jobs
  2. – Och med det här kickar vi igång tisdagen. Idag har jag näringsdepartementet på agendan. I morgon handlar det om Facebook och Google. Den heliga treenigheten?

  3. Vilksåhöraren "Killen i vit skjorta" om tolerans
  4. – Killen i vit skjorta har något att säga. Stanna upp och lyssna.

  5. Mediagazer
  6. – I takt med att det blir lite mindre rapportering från traditionella mediebranschens öden och äventyr här, och i väntan på omstarten av Mindpark (soon, eller i värsta fall efter sommaren) så rekommenderar jag igen den här sajten. Techmeme för medienördar.

  7. The Large Hadron Collider Makes Beautiful Terrifying Music
  8. – Jag vet inte om ni delar min fascination för all things LHC, men här är iaf den en ny soundbite ;)

  9. A New Type of Phishing Attack « Aza on Design
  10. – Så brutalt listigt.

  11. Video: Android 2.2 (Froyo) Web Browser Speed Test and Comparison
  12. – Sitter på bussen, och har inte kräm nog för att kolla de här just nu – men jag ska. Upptäcker allt mer hur lite tolerans jag har för väntan i mobilen. Det ligger väl i sakens natur. Har man det i handen så vill man ha det i handen.

  13. The Tragic Cost of Google Pac-Man – 4.82 million hours « RescueTime Blog
  14. – Nu har ju Rescuetime förvisso sin nisch, men saknas det inte minst en smiley här?

  15. Carol Bartz To Michael Arrington: “F*ck Off!”
  16. – ”No. We’re focused now.” Right.

  17. Diego Milito lär oss mycket om sociala medier
  18. – Om att köra mjölken. Bra och sant. Tyvärr slutar det ändå inte alltid med CL-vinst.

    Jag skulle möjligtvis vilja komplettera med att 1. du måste ställa in båda skorna, 2. du måste vara rimligt säker på att det kommer att lyckas så småningom (om inte ens du själv tror på det..?) och 3. även om det är tungt så måste du tycka det är roligt för det mesta. Annars kommer du aldrig orka distansen ut.

  19. Internet i skolan – Tillgången god, men användningen låg « internetstatistik.se
  20. – Jag skojar inte en sekund när jag säger: inte en dag borde få passera utan att varje skolbarn använder nätet. I skolarbetet, alltså, och inte bara för youtube, BDB och msn efter plugget. Visa på nyttan för bövelen.

  21. UK Times’ Paid Sites Will Turn Search Engines Away From Stories | paidContent:UK
  22. – Ja, det är såklart ett ärligt sätt att göra det på. Men jag undrar hur det ska bära. Hur ska de attrahera nya läsare, hur ska de utvecklas, hur ska de öht fortsätta vara relevanta imorgon. Jag tror inte på det, inte alls.

  23. Tung bloggfrukost 8 juli – Martina Lind
  24. – Hrmf, kolliderar med vår morgonsändning. Vi kanske ska ge oss ut on location den morgonen?

  25. SSWC ett av de bästa exemplen på social branding
  26. – Tacktack, jo, jag var en av de som var tidigt på förra gången. Och jag fick hedersuppdraget att överräcka boken till Tomas, och Kristin så klart.

    Men oavsett både mig och dem, och oavsett Niclas punkter i övrigt. SSWC är ffa ett lysande exempel på hur en bra ide, en bra produkt, får eget liv. “Grejen” är så bra att den blir som en naturkraft.

  27. Inofficiell deltagarlista (ej komplett) till Sweden Social Web Camp – SSWC » Mattias Boström
  28. – 250 biljetter förvann på under timmen. En del säger på under halvtimmen. Det är grymt, vilket intresse.

  29. Spring Cleaning: Comments, offline, and older browser support
  30. – Att man lyfter på begränsningen för att kommentera är fantastiskt goda nyheter. Testa gärna att kommentera den här, tex via http://google.com/profiles/jardenberg

  31. Kumla kommun låter endast tjejer gå på föreläsning om jämställdhet
  32. – Nu löste det sig för Gustav, men det här var de sjukaste jag hört på länge. Vi snackar alltså om en grundskola. Som tycker att en sådan här markering är den rätta att göra.

    Jag får lust att rasa!

    (nb: jag är en glad förespråkare av det som tex geekgirls gör på ett så strålande sätt. Men det är sannerligen något helt, helt annat än det som den här skolan sysslar med)

  33. ”Sveriges Radios ledning hotar åsiktsmångfalden” – DN.se
  34. – Oj vad jag har svårt för tidningsfolkets retorik här. ”Syftet är att avskräcka oliktänkande från att använda sin demokratiska frihet att yttra sin uppfattning. Men vi försvarar yttrandefrihet och…” Snacka om att slå på stortrumman.

  35. Twitter Blog: The Twitter Platform
  36. – Tänk om man man kunde få läsa ett så här tydligt statement från alla företag: ”3. We don’t believe we always need to participate in the myriad ways in which other companies monetize the network.”

  37. Inside AdSense: The AdSense revenue share
  38. – Strålande transparens.

  39. 200 Moments that Transformed Journalism, 2000-2009
  40. – Jag har nog glömt länka till den här. Det är illa. Den här är ett fantastiskt komplement till vår ”nästan 100-lista” på mindpark. Sommarpyssel att sy ihop.

6 thoughts on “jardenberg kommenterar – 25 May, 2010”

  1. Självklart är det så med SSWC men jag är så gammal att jag inte längre tror att något bara händer ;).

    Tror också på locationsändning.

    Reply
  2. Kommentar till Times-kommentaren. Jag tror att Murdoch har lite andra kanaler att marknadsföra sig inom…faktum är att internet inte är den enda konsumtionsplatsen för medier. Faktiskt rätt långt ifrån att dominera också. Men, som jag skrev i en kommentar på twitter – “Aggressivt – potentiellt svinfel”.
    Men jag tror att det är viktigt att hela tiden komma ihåg att det finns en poäng i den rena konverteringen av läsarskap också. Alltså ta läsare från en “dyr” produkt som papper till en “billig” som digitalt – så länge man kan erbjuda både läsar- och annonsmarknad en värdefull ersättningsprodukt. Om man sedan utnyttjar de – i teorin – ökande marginalerna till att öka kvalitet snarare än att sänka pris så kan det bli bra också.

    Reply
  3. Men jag tror inte att vi har kraften (oavsett marknadsföringsmuskler) att ”ta läsaren” från en produkt till en annan. Inte längre. Den sortens konvertering, den kontrollen, var något vi hade förr. I dag väljer läsaren själv, aktivt, i varje ögonblick. Varje klick är ett beslut, ett val som ställs mot att klicka lite längre till höger eller lite längre till vänster.

    I huvudsak ;)

    Reply
  4. Det är inte så att medieföretags digitala satsningar i första hand handlar om att hitta nya läsare. Det finns ett stort värde i att skapa ersättningsprodukter för befintliga, fungerande, medieslag och produktutveckla från den basen. Där digital-tv är ett exempel på detta. Där var övergången tvingande – med vad som hände sedan var att människor i gemen betalar mer för tv-åtkomst i dag i jämförelse med tidigare. Detta för att få oerhört mycket mer. Men där backade man sig med arslet baklänges in i ett nytt paradigm.
    Jag säger inte att parallellen är exakt – men jag menar att den läsare som du pratar om här inte på något sätt är dominerande. Och vi ser det i nästan större utsträckning när vi gör fokusgrupper och djupintervjuer, att människor efterfrågar sammanhang och förpackning, filtrering och urval. Och de vi frågar är de som redan konsumerar våra produkter – som är de vi gärna vill ska välja andra distributionsformer än kostsamt papper. För om det digitala löftet om “gratis” produktion och distribution uppfylls så kan vi lägga mer pengar på innehåll. (Det är de facto det enda sättet att fortsätta vara tillräckligt relevanta.)

    Reply

Leave a Reply to stroembergCancel reply