Ännu en text för Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen – som för övrigt är sveriges coolaste marknadsförening;) Den publicerades i #1 2011. Tidigare texter hittar du taggade med mihngel.

Minns du hur det var för femton år sedan? Då frågade du dig förmodligen om du skulle ha en hemsida. Om det där internettet är något att satsa på? Idag är det inte många som tvivlar. Internet har blivit en del av vardagen för åtta av tio svenskar. Nio av tio företag har en egen sajt, det hade varit tio av tio om inte vissa branscher dragit ner snittet rejält. En egen webbadress är för de flesta lika självklart som ett telefonnummer och en postlåda.

Nu händer samma sak med sociala medier. När mer än varannan vuxen svensk hänger på Facebook står det klart för allt fler att deras företag också ska vara där. Allt färre frågar ”om” och istället frågar man ”vad”. Men den allra vanligaste frågan är ”hur”, som i ”hur kommer jag igång?” Bra fråga, här är fem konkreta svar som kan fungera som din ledstång. Rakt på sak, bara att sätta spaden i marken ;)

1. Klydda inte. Den skånska, smarta, varianten av Keep it simple stupid. Gör inte sociala medier till en vetenskap. Börja inte med att göra stora planer och sträva efter att identifiera exakt allting som kan gå fel. Ibland får jag intrycket att man komplicerar saker bara för att slippa göra något. Fastna inte i den fällan. Ta babysteps, men se till att du kommer igång! Gör de enkla sakerna först.

2. Facebookifiera dig själv. Längre fram på din resa finns det mycket mer än Facebook som du ska ta med i din mix, men börja här. Det är här dina kunder finns, och det är här du hittar en förlåtande miljö att lära av. Men innan du släpper loss ditt företag i den här nya miljön, måste du själv bli en facebookare. Din bästa investering i sociala medier är tid som skapar insikt. Väl ombord kan du spana in vad andra gör bra och dåligt. Du kan lyssna på hur dina vänner reagerar på vad andra företag gör. Lär dig tonläget i plattformen, känn in miljön. Snart står det klart för dig vad just ditt företag ska göra.

3. Gör läxan. Idag är det inte svårt att ta reda på hur saker och ting fungerar. Det finns till och med en sajt som heter ”Let me google that for you” – googla efter den om du vill veta mer;) Men andemeningen är att det inte längre finns någon ursäkt för att inte veta. Undrar du hur du skapar en Facebook-sida för ditt företag är det bara att googla. Svaret finns där ute, och det kostar inte ett öre.

4. Mobilisera dig – och då menar jag inte bara att du ska samla kraft, utan att du ska se till att du inte behöver sitta vid skrivbordet för att vara uppkopplad. Du behöver en schysst, smart, modern telefon så att du kan göra som dina kunder, hänga på internet alla lediga stunder. Det kommer också att leda till att du ser om din egen sajt är värdelös i den lilla skärmen. Du kommer att se hur det traditionella internet och den sociala webben hänger ihop, och hur de möts i handen hos den mobila användaren. När du äter din egen hundmat kommer det stå klart för dig vad du behöver fixa på studs.

5. Be honest and do good shit. Det här är egentligen ett generellt tips. Redan idag snackas det om dig på nätet. Om det du kommunicerar och det du gör inte stämmer överens så får du stryk. Du behöver inte vara en måltavla för Wikileaks för att drabbas av exakt samma mekanism. Arga kunder har helt plötsligt fått ett mycket effektivare sätt än ARN för att ställa till det för dig. Enda hållbara lösningen är att vara bra och sann. Du kan inte sminka grisen längre.

Nu är det upp till dig. Om du tar dig an de här fem råden, anpassar dem efter ditt företag, dina kunder, din verklighet och är beredd att göra jobbet så vågar jag lova dig framgång. Du kommer att få bättre kontakt med både gamla och nya kunder, du kommer att hitta sätt att utveckla din verksamhet, du kommer att ha fantastiskt skoj under tiden – och viktigast av allt: du kommer att göra bättre affärer.

Men bara om du inte klyddar till det.

Ursäkta röran.