Konsten att ha koll på läget

Någon räknade en gång ut att det startades ungefär 300 nya tjänster på nätet – varje dag. 299 av dem fanns inte kvar ett år senare. Darwin hade nog gillat det som händer, det är verkligen evolution driven till sin spets. Release early, fail fast.

Man kan se det lite som det där spaghetti-testet. Plocka upp ett strå ur det kokande vattnet och kasta det i kakeln. När tiden, och övriga förutsättningar, är rätt så fastnar spaghettin på väggen. Inte före, och inte efter…

Som internetanvändare idag utsätts vi ständigt för det här bruset. Även om den värsta ”invite-hysterin” lagt sig [http://j.mp/b5ZCfu] utsätts vi ändå ofta för uppmaningar att testa den senaste coola tjänsten. Men hur ska vi hinna med? Vad ska vi använda för kompass, som leder oss rätt men som inte lurar oss på för många blindskär?

För den som inte jobbar heltid med omvärldsbevakning, och som inte anser det nödvändigt att befinna sig nästan till vänster om Rogers’ bell curve [http://j.mp/hmp612] har jag tre förslag till hur du ska få bättre koll.

FÖRST: Hitta gröna prickar i din omgivning! En grön prick är någon som gör något som inte du gör [http://j.mp/eUEVL4]. Som har sett ljuset och kommit förbi de värsta hinderna under inlärningen. Den som får dig att vilja lära dig cykla trots att det inte alls är kul i början, utan tvärtom gör jäkligt ont varje gång du trillar. En sådan grön prick är precis vad du behöver för att komma igång, tex med Twitter. Det blir lätt övermäktigt annars, du drunknar i alla verktyg, alla val att göra, allt brus — och i det faktum att det helt enkelt tar tid innan tjänsten blir rolig och nyttig. Du behöver något att se fram emot, så låt en grön prick bli din ledstång.

SEDAN: Hitta blänkare som kan kuratera åt dig! Jodå, språkrådet föreslår faktiskt ordet kuratera som översättning av engelskans ”curate”. Det handlar om ett lite annorlunda redaktörskap. Där redigering ofta handlar om att välja bort och kapa, så handlar kuratering om att lyfta fram, ge utrymme, kanske kommentera. På webben finns det gott om sådana, av The Jennie fyndigt döpta till Blänkare (blogg-länkare). Bästa sättet att förstå vad det är och hur det kan användas är att spana in listan som Jennie publicerade [http://j.mp/i90Cth], du hittar säkert någon som intresserar dig. Jag rekommenderar starkt att du dagligen spanar in minst ett par sådana. Vi är guld värda ;)

TILL SIST: Håll koll på de fyra stora! Det är omöjligt för dig att hålla dig uppdaterad om allt som händer på nätet, och det behövs kanske inte heller. Mycket kan hända under radarn som inte påverkar dig. Men när någon av de fyra stora spanar in något, eller själva gör något, så finns det anledning att spetsa ögonen och se vad det handlar om. Tänk relevanswebben, relationswebben och realtidswebben. Jag tycker du ska hålla koll på:

Google De är fortfarande de bästa representanterna för relevanswebben, trots snart 15 år på tronen. De samlar på sig all världens information och gör den sökbar, så mycket vet vi. Men de har också samlat på sig 93 företagsköp sedan starten [http://j.mp/g3CwqK]. Givetvis har vi massor att lära av vems kunskap de betalat för att få in i huset. Men du måste också håll koll på deras officiella blog där de berättar om alla större händelser [http://j.mp/erQFBT],  leta upp någon till bland deras hundratals övriga bloggar (googla;) och ibland kika in i deras lab [http://j.mp/gGyPbz] för att se vad de lattjar med just nu. Vill du dessutom förstå själv fenomenet Google? Läs boken What Would Google do av Jeff Jarvis.

Facebook Företaget som gör för människor det som Google gör för information. Det är ingen tvekan om att Facebook mer än någon annan definierar relationswebben, och det måste du ha grepp om idag. Tjänsten fanns i princip inte i Sverige före 2006 och idag engagerar man halva Sveriges befolkning i stort sett dagligen. Titta in på deras egen sida med statistik [http://j.mp/ehLpjb], läs deras egen blogg [http://j.mp/hFhMDE] eller externa som Inside Facebook [http://j.mp/fEbAk5] och All Facebook [http://j.mp/iekCw5]. Men se framför allt till att vara där själv. Så fort Facebook flyttar på en pixel går det som en stötvåg över hela internetunviersumet. Du behöver finnas så nära epicentrum som möjligt. Inga ursäkter.

Twitter Trots att det är relativt få som använder det. Du ska ha koll på dem för att de är själva sinnebilden för realtid. Och realtidswebben är den rörelse som på goda grunder får mest fokus nu. Det handlar om hela spännvidden från ynka 140 tecken text på Twitter till en ”nära tv-upplevelse” med live video från tjänster som Bambuser [http://j.mp/e3xsFy] via din mobiltelefon och rakt ut i världen. Via realtid möts den fysiska och digitala världen på helt nya vilkor. Nästa gång det sker en riktigt stor nyhetshändelse, titta in på en tjänst som Twingly Live [http://j.mp/dOcOL2]. Det är lärande och omvärldsbevakning i sig själv. Twitter är en motor för en enorm utveckling, även om det inte själv blir en tjänst för de stora massorna. Förväxla det inte med Facebook, ok?

Apple Företaget som var uträknat för 10 år sedan, men som idag räknar ut andra. Ett litet stycke aktualitet: T-mobile, USAs fjärde största mobiloperatör, gav nyss upp och lät sig köpas av AT&T. Skälet? Att man inte fick sälja iPhone [http://j.mp/emBpd2]. Man kan kalla mig för en fanboy, men när det gäller hårdvara så är det apple som sätter standarden. Deras exempellösa framgång med först iPod, sedan iPhone och nu iPad visar på att de vet vad marknaden vill ha innan marknaden vet det själva – och det måste du ha koll på. Så oavsett om du väljer andra produkter själv, hårdbevaka Apples utveckling. Ett av de bästa sätten att göra det är, så klart, via kuraterade analyser och jag rekommenderar John Grüber [http://j.mp/dXJFuI]

Det var de fyra stora jag tycker du ska ha koll på. Andra kan säkert göra en annan lista (tex med Amazon som representant för byggandet av the one machine…). Men alldeles oavsett vad man anser om just de här bjässarna är nog alla överens om att de har inflytande och att de på alldeles riktigt påverkar din vardag. Genom att bevaka de här fyra får du det öra mot rälsen som behövs för att hinna flytta huvudet i tid…

Och så då, One more thing… Förslag fyra – eller egentligen noll om man ska få vara lite nördig: lär dig googla. Det finns ingen ursäkt idag för att vara ovetande om något [http://j.mp/h3uXhU]. I samma ögonblick som du slås av en undran, ser något du aldrig sett förut, anar att det finns mer att veta: ta fram mobilen eller datorn och googla. Lär dig också hantera verktyget, bli en google-ninja. Nio av tio som jag möter idag vet inte ens om att de kan massera sökningen till underverk via verktygen som dyker upp till vänster om ditt sökresultat. Men det vet väl du;)

Alla länkarna i den här texten kan du också hitta i en bundle [http://j.mp/gRRbFM]

Denna text är tidigare publicerad på MediaAnalys Newsroom.

18 thoughts on “Konsten att ha koll på läget”

  1. Hello! 

    Länken till Facebook statistiken länkar till googles utvecklingsblogg!

    Allt gott!

    Pettzon

    Reply
  2. Grymt bra post. Gillar särskilt punkten om “gröna prickar”, den hade jag missat. När det gäller sociala medier är min största gröna prick just nu Gary Vaynerchuk. Hans nysläppta bok “The Thank You Economy” är härligt läsvärd. Kanske inte mycket i den som vi som redan är “believers” och spenderar våra hela dagar i strömmen inte redan vet, men skönt sammanfattat och framför allt med massor med exempel. Dessutom skrivet på ett sätt som jag tror vilken stressdrabbad företagsledare som inte riktigt fattar vad som pågår, men inser att det är viktigt, kan ta till sig. 

    Reply
    • Tack, nu hoppas jag det ska vara rätt. Anledningen j.mp-länkarna är att den skrevs för publiceringen på annan blogg, och jag ville ha spårbarhet på dem. När de sedan html-ifierade den så blev det lite galet tydligen, och det felen tog jag med mig tillbaka hit. Gahh. Sry!

      Reply
  3. Jag brottas med att använda den sociala webben som metod, inte mål. Jag gillar dig Jocke och många av de länkade bloggarna, men känner samtidigt att jag inte vill sugas in i webben som ett ändamål i sig. Så, utvecklingen ligger ju också i att hitta de gröna prickarna och kuraterarna (?) för alla de som använder webben för sin “icke-webb-områden”. Är ni med?

    Reply
    • Absolut med, men vi har olika ansvar i våra olika roller. Här försöker jag uppmuntra så många som möjligt att bli gröna prickar och tillika vara välinformerade sådana. När jag är ute i en gymnasieskola eller hos pensionärerna i Kultursällskapet så är det en annan röst och ett annat innehåll. 

      Du vet: https://jardenberg.se/b/precis-som-de-gamla-grekerna-sswc/
      ”Om vi inte vill vara renässans-egon utan samarbetare, om vi vill göra skillnad på riktigt, så måste vi nå utanför skolan i Aten”

      Reply
  4. +1

    I en värld av så många startups och idéer säger Black Swan-tänkande oss att vi bara tror att det är de bästa idéerna som lyckas, när det sannolikt är så att det är slumpen och omständigheter vi har svårt att påverka som har störst betydelse. Det är lite det du skriver, men konsekvenserna av det har jag märkt inte alltid går fram:
    Kör ditt startup, din idé eller testa dina nya tankar på jobbet. Antingen fungerar det eller inte, och det har mer att göra med att försöka eller inte försöka än att har läst på “allt”, ha genomfört allting “korrekt” eller vara “bäst” på ämnet.

    Reply
    • Håller med dig fullständigt – MEN jag tycker också att det finns en grundläggande läxa att göra. Man kan sedan välja att strunta i en del av det som dyker upp, men man ska veta om att det finns. Typ: det är OK att försöka klå Facebook, men det är inte ok att inte veta att Facebook finns https://jardenberg.se/b/las-pa-for-bovelen-tips-entreprenoren/

      Reply
  5. Varför använder du länkförkortare i en vanlig bloggtext? 
    Man ser inte vilken källa du egentligen pekar mot, din artikel finns kanske kvar om fem år men kommer verkligen länk-tjänsten att göra det? Finns massor med argument mot detta otyg…

    Reply
  6. Varför använder du länkförkortare i en vanlig bloggtext? 
    Man ser inte vilken källa du egentligen pekar mot, din artikel finns kanske kvar om fem år men kommer verkligen länk-tjänsten att göra det? Finns massor med argument mot detta otyg…

    Reply
  7. Ganska underligt att Microsoft försvunnit helt. Att de inte ens längre är värda att nämnas på en lista med de fyra stora. Det verkar som om de gjort något stort fel på vägen. De var ju störst och en tid ägde arenan.

    Reply

Leave a Reply to Sami KorpelaCancel reply