Jag blir glad av att se Mattsson, Serner och Ståhl nobba tanken på att blockera Google. Men jag blir ledsen av det här stycket:

– Det är åt helvete om medieföretag inte får betalt för det jobb vi gör. Google är gratisätare så länge mediehusen inte får betalt för sitt innehåll. Men jag tror att det gäller att hitta andra vägar än blockering, säger han.

Johan, vi har ju varit igenom det där förr. Du får massor av värdefull trafik från Google. Kan du inte tjäna pengar på den är det inte Googles fel. Seth Godin sa det så bra igår:

You don’t charge the search engines to send people to articles on your site, you pay them.
If you can’t make money from attention, you should do something else for a living. Charging money for attention gets you neither money nor attention.

Får du fortfarande inte till det så får du väl omfördela pengar från marknadsföringsbudgeten…

Och förresten, vore jag Google skulle jag bli skogstokig av att bli kallad ”gratisätare”. De lägger mer än $125.000 per år och anställd på R&D, alltså forskning och utveckling. Mycket av det är närmast grundforskning, annat blir open source – massor kommer oss alla till godo. Hur mycket investerar du (eller gjorde, när det fanns utrymme för det)?

Uppdatering: Många undrade. Det exakta siffran är $126.153 och kommer från den här OECD-rapporten från 2008 (beskriver läget 2007). Tack till @nicklaslundblad, alltid på hugget. Och det finns andra företag som lägger lika mycket eller mer, så det är inget uppseendeväckande på det viset. Skillnaden är att jag upplever att Google levererar mer utanför den egna patentfabriken och att det var just Google som pekades ut som gratisätare.

Ursäkta röran.