Färska uppgifter från USA gör gällande att Times Inc. samlar den amerikanska tidningsindustrin tyngsta förlag för att skapa en gemensam digital distributionslösning för klassiska magasin som The New Yorker, Vanity Fair, Vogue, Time, People, Sports Illustrated och Esquire.

Det ska inte handla om att ta fram en ny läsplatta, utan planerna beskrivs som ett iTunes för magasin, där användarna själva kan styra över vilket format eller på vilken typ av devis man vill konsumera innehållet på.

Ingen deal är signad, inget är helt bekräftat. Men att bara  försöka ta betalt för en digital produkt som redan i många fall finns gratis på nätet kommer knappast hålla i längden.  Här lär magasinsvärlden  få slåss med samma dilemma som tidningsvärlden – går det att plötsligt ta betalt för något som länge varit gratis? Eller kan vi göra det till något våra läsare upplever som en ny produkt, värd att betala för?

Samtidigt pågår ytterligare ett intressant experiment inom amerikanska medievärlden när dagstidningen SF Chronicle, som i princip har sett sin upplaga halverats sedan 2001, för ett par veckor sedan testade att trycka i glassigt magasinsformat för att locka annonsörer och nya typer av läsare.

Så medan magasinen funderar på hur deras exklusiva känsla kan överföras till ettor och nollor, sneglar den kortlivade dagstidningen avundsjukt på magasinens glansiga papper och luxury brand-annonser.

Identitetskris? Snarare är det den djupa ekonomiska krisen som tvingar fram ett innovationstänkande som enligt många borde startat för tio år sedan. Antagligen ser vi början på uppluckringen av en produktkatalog inom medievärlden som varit statisk under minst hundra år, där nätet plötsligt ställer saker på sin spets. Om det du producerar är en dagstidning, magasin eller iPhone-app spelar kanske ingen roll. Det är innehållet och det unika som räknas när medier börjar befrias från sin distributionsform.