Launch-koma och världens bästa kundsupport

Det är alltså inte en extended lunchkoma (även kallad paltkoma) som drabbat mig. Det handlar istället om första steget i lanseringen av Planeto, ett av mina stora favoritprojekt. Charmerande stökigt i schemat eftersom tiden inte stannar för övrigt (igår: fyrans morgonsoffa, idag: Webbstrategi 2010 i sthlm, i morgon: Kommunförbundet Skåne, fredag: Göteborg och Scandinavian Advertising) och övriga projekt rullar mot sina deadlines (tex härliga Internetdagarna). Men det är grymt skoj.

Det roligaste just nu är supporten för Planeto. Min målsättning är att vi ska vara bäst i klassen på att möta våra användare.  En lansering är av naturliga skäl full av väggbulor, men vi ska ta oss genom dem tillsammans med vår crowd, och utan att tappa modet. Jag vill se många sådana här sköna tweets

Det är bara att lyfta på hatten för Craig Newmark, igen, och konstatera att han har helt rätt när han säger ”My exit strategy for customer service is death”. Efter att ha klivit av som VD för sitt livsverk, Craigslist, sitter han i kundsupporten. Det är där man känner pulsen. Och redan nu, i lilla Planeto, känner jag pulsen

Jag har utökat min roll som marknadschef på deltid med support och direktkommunikation på heltid. You do the math;) Det finns ingen bättre skola att gå i för att bereda nästa steg i vår mer övergripande marknadskommunikation. Vårt fundament verkar hålla alldeles utmärkt, planen håller. Och genom att utan mellanhänder konstant möta användarnas frågor, synpunkter, hejarop och nödrop får jag en insikt om vår produkt som vore omöjlig på något annat sätt.

Jag lär mig vilka knappar vi ska trycka på. Vilket tonläge vi ska ha. Vad som är viktigt och mindre viktigt. Och jag lär mig vad vi behöver flöda tillbaka till produkten, som i sig är tänkt att vara vår enda kanal för marknadsföringen. Hela vår marknadsbudget har jag gjort om till utvecklingspengar – med undantag av en liten pott för t-shirts och stickers;). Då vill det till att vi vet precis vad användarna tycker, tänker och känner. Craig framstår mer och mer som ett geni.

Längre fram, med näsan lite mer ovanför vattenytan, ska jag återkomma till mer om vår strategi, våra erfarenheter och inte minst våra verktyg. Men det blir en annan post.

Om du vill följa Planeto så hittar du oss på bloggen, i vårt supportforum, på Facebook eller på Twitter (det tog fart där igår). Och om du vill spela själv, hör av dig i en kommentar så kanske det kommer en invite ;)

Disclaimer: jag är delägare i Planeto. Men jag hade ändå tyckt att Planeto Quiz är grymt!

7 thoughts on “Launch-koma och världens bästa kundsupport”

  1. Kommer absolut mobilversioner. Men sannolikt inte före sommaren. Men på en iPad är det hyggligt spelbart redan idag, så stunderna i hängmattan är räddade ;)
    Invite i finns i din mail.

    Reply

Leave a Reply to malokiCancel reply