De totala medieinvesteringarna i Tyskland ligger fortfarande på en lägre nivå än toppåret 2000. Enligt ZenithOptimedia växte medieinvesteringarna i Tyskland från 16,1 miljarder euro 1996 till 20,0 miljarder euro 2000. Sedan kom lågkonjunkturen och medieinvesteringarna minskade; ner till 16,0 miljarder euro 2003. Från 2004 har annonseringen ökat och förra året landade annonseringen på 17,5 miljarder euro, i år förväntas motsvarande siffra bli 18,0 miljarder euro.

ad spend germany

Onlineannonseringen beräknas öka från 719 miljoner euro under 2007 till 991 miljoner euro i år. 2010 kommer siffran, enligt ZenithOptimedia, att vara uppe i 1,6 miljarder euro, vilket motsvarar 8,5 procent av de totala medieinvesteringarna.

I tidningarna syns ingen tillväxt. Från 2006 till 2010 beräknas tillväxten till 0,4 procent om året. 2010 kommer medieinvesteringarna i tidningarna uppgå till 6,96 miljarder euro.