Till vänster på bilden syns det första du ser om du går till funka.nu, till höger resultatet efter att du klickat på länken. Inget av det är speciellt fungerande i en mobiltelefon. 

Jag blir provocerad. Företaget ”Funka Nu” ska vara experter på tillgänglighet. Ta fram mobilen och gå till funka.nu

  • du möts av en sida som säger att företaget finns på funkanu.se (alltså inte en automatisk redirect)
  • klickar du på länken sker en redirect från funkanu.se till funkanu.com
  • och väl där möts du av en sajt som inte är speciellt funkis, och inte det minsta imponerande, i min mobil. #wtf?

Skälet till att jag bryr mig är att det här företaget säljer för miljoner till offentlig sektor, och ofta hänvisas till i sammanhang som handlar om webben av idag. Man hävdar själv att man har ”80 procent av Sveriges myndigheter som kunder”. Att då själva inte göra mer rätt blir en belastning.

Idag (oktober 2013) kan vi konstatera att mobilsurfandet är enormt. Aftonbladet har 3,2 miljoner unika besök i veckan till sin mobilsajt (5 miljoner besök på den vanliga sajten), och Facebook har över 500 miljoner mobilanvändare. Ingen ifrågasätter mobilens betydelse. Inte ens Funkas egen VD. Ändå ser det ut så här när jag försöker zooma in för att läsa hennes text i mobilen…

Text från Funka - som inte funkar i mobilen

Funka har också fått pengar från Internetstiftelsen för att skriva ihop ”Riktlinjer för utveckling av tillgängliga mobilgränssnitt”, och den senaste uppdateringen är från 2012-04-30. Den är bra. Tyvärr verkar inte företag själv ha läst vad de kommit fram till. Pinsamt.

Jag tror att det till stor del är Funkas fel att det ser ut som det gör bland svenska myndigheter. Några exempel från ett svep den 22 oktober 2013

Jag föreslår att ni som handlar av Funka Nu börjar ställa krav på dem. Nu!