Internet via mobilen ökar räckvidden för sajterna i USA med 13 procent i genomsnitt. Detta enligt TotalWeb, en ny rapport från Nielsen Mobile och Nielsen Online som tittat på unika publiken för drygt 200 av de största sajterna. Vissa kategorier ökar sin publik betydligt mer, till exempel så ökar vädersajter sin räckvidd med 22 procent med hjälp av mobila internet jämfört med enbart datorer i hemmen. Vilket betyder att vädersajterna har många användare som kollar sajterna från sin mobil, men inte från sin vanliga dator.

En av de sajter som ökar sin publik mest via mobilen är AccuWeather.com. Räknar man med de mobila användarna ökar AccuWeather.com sin publik med hela 43 procent, jämfört med om man bara räknar med publiken från datorer i hemmen.

Shoppingsajter, sök och sociala nätverken har få användare som tillkommer via mobilen. De flesta som besöker dessa sajter gör det också från sina datorer.

Tillskott räckvidd från mobilen

Enligt Nielsen så har 87 miljoner mobilanvändare i USA tillgång till internet i mobilen. Och 14 procent av dessa använder internet aktivt varje månad.