räckvidd

Internet lika stort som TV bland 25-44-åringar

I förra årets Mediebarometer såg vi att internet hade passerat TV bland 15-24-åringar både avseende daglig räckvidd och tid. Nu ser vi motsvarande mönster för nästa åldersklass: 25-44-åringar… Mediebarometer 2008 visar att internet nu har en lika hög daglig räckvidd som TV bland personer i Sverige som är 25-44 år. Hela 80 procent av de … Read more

Ökningen online motsvarar inte tappet i print

Allt färre människor i USA läser nyheter i pappersformat. Det visar siffror från Pew Research. Samtidigt växer andelen som läser tidningar online, speciellt bland yngre. Men tillväxten på webben motsvarar inte minskningen i pappret. Tidningarna i USA minskar alltså den totala räckvidden. På frågan om vad man läste igår svarade totalt 39 procent att de … Read more

75 miljoner amerikaner besökte en tidningssajt i januari

I januari 2009 slog tidningarna i USA nytt besöksrekord. Enligt Newspaper Association of Amercia och Nielsen hade tidningssajterna  i USA en publik på 74,8 miljoner unika besökare, vilket motsvarar en räckvidd på 44,3 procent bland internetanvändarna i USA. Sedan januari 2008 har publiken ökat med 12 procent, från 66,9 miljoner unika besökare. Under hela 2008 … Read more

211 miljoner européer besökte något socialt nätverk i december

Enligt comScore besökte 211 miljoner av Europas 283 miljoner internetanvändare en social nätverkssajt under december 2008, vilket motsvarar 75 procent. Det visar siffror. Bland de 16 länder som comScore tittat på hamnar Sverige i mitten. Med en räckvidd för sociala nätverk på 65 procent bland internetanvändare. I topp ligger Storbritannien på 80 procent och Spanien … Read more

Så ska vi tjäna pengar på nätet (mer än vi någonsin gjort på papperstidningen)

Om man upprepar något tillräckligt länge och ofta så börjar det behandlas som en sanning. En sådan sanning är det gamla frasen ”vi kommer aldrig att tjäna lika mycket pengar på nätet som vi gör på tidningen”. Jag upplever det som en sanning som fått fäste utan att egentligen vara speciellt logisk och oftast helt … Read more

Mobilen ökar räckvidden med 13 procent

Internet via mobilen ökar räckvidden för sajterna i USA med 13 procent i genomsnitt. Detta enligt TotalWeb, en ny rapport från Nielsen Mobile och Nielsen Online som tittat på unika publiken för drygt 200 av de största sajterna. Vissa kategorier ökar sin publik betydligt mer, till exempel så ökar vädersajter sin räckvidd med 22 procent … Read more

The vanishing newspaper, papperstidningens död – eller?

I veckan var det Daytona Sessions Vol 1 och jag pratade under rubriken ”The vanishing newspaper – Hur ska de gamla mediehusen se till att spela någon som helst roll 2012?” Det har väckt lite uppmärksamhet och en del bloggar refererar dragningen. Daytona sammanställer både presentationen och inspelningen (inklusive avslutande Q&A). Men ändå, jag inser … Read more

Tidningssajterna hjälper tidningarna i USA att öka den totala räckvidden

Mer än 59,6 miljoner människor besökte tidninngsajter i USA i juli 2007, en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Enligt en rapport från NAA, Newspaper Association of America, så är det den näst största månadspubliken sedan NAA började mäta dessa siffror 2004. Bara maj i år var större med 60,3 miljoner … Read more