När 30 minuter blev för länge

Drygt ett år har gått sedan vi lanserade 30Minuter – ett lokalt nyhetsmagasin i 24Corren och 24nt som skulle vara banbrytande integrerat med den sociala webben.

Och när jag läser bloggposten om journalisternas dödssynder i den sociala webben så känner jag nog att mitt projekt har varit ganska syndfritt, ärligt talat. Vi har förberett programmen med FB och Twitter, vi har hittat gäster och ämnen via bloggposter, länkar och pages, vi har kommenterat och kommenterats, vi har gjort 30Minuter till en angelägenhet långt utanför Östergötland. Vi har inte använt webben som marknadsföringskanal. Vi har varit personliga, angelägna och öppna.

Allt detta känns såklart bra. Ändå väljer vi att lägga ner. Det får vara slut på 30Minuter nu.

Istället ska vi göra ett program som kommer att heta Sticket. Framförallt ska det bli kortare och bättre. Vårt kanalkoncept skiljer sig ju från traditionell lokal-tv. Istället för tablå-tv kör vi en nyhetsslinga som uppdateras hela dagen. Nyheterna går dygnet runt. Till detta kommer korta programformat, sex minuter långa. Våra kanaler, 24Corren, 24nt, 24UNT och 24Norrbotten bygger på att man aldrig ska vara långt borta från de lokala nyheterna. De ska finnas där, tillgängliga, när som helst på dygnet. ”Tv när du vill” är payoffen. Egentligen är det ju lokal-tv on demand vi pratar om. Bitesize-tv. Vi strävar inte efter ett utbud där man ska kolla på våra kanaler timmar i sträck, utan en snabb kanal med överskådliga format som också blir till extra räckvidd för våra annonsörer.

30Minuter, däremot, var tablå-tv. Äkta gammal ång-tv faktiskt, med den enda skillnaden att vi använde den sociala webben så mycket vi kunde. Och kommunikationen utåt blev komplicerad. Vi är tv när du vill, men ändå inte. Vårt utbud är snabbt och lätt – eller nä, inte bara. Mitt i allt kom ett 30-minutersformat med SVT-anspråk.

Och det fattar nog vem som helst, att det som skiljer SVT från oss är resurserna. Vi gjorde en oändlig massa tv på minimala resurser. Men i längden blir det så tungt, så svårt, en sisyfos-uppgift. Vi avverkade runt 20 gäster i veckan. Men så hade lamporna i studion knappt kallnat innan det var dags att jaga 20 nya. Alla som har jobbat med tv har undrat hur vi fick ihop det. Jag också, när jag tänker efter.

Därför måste vi tänka om. Jag tror att vi måste vara trogna vårt format, tv när du vill-grejen. Formatet måste vara litet, lätt, snabbfotat och man ska aldrig behöva vänta länge på nyheterna. Sticket kommer fortfarande att vara ett pratprogram i studio, men med ett snackis-ämne om dagen istället för fem eller sex. En eller två gäster istället för åtta. Ett välgjort snack med en väloljad gäst, bättre än fyra halvoljade snack i kvartsfart.

I den här processen har jag tänkt på ett par saker. Dels paketering och koncept. Där tror jag att mediehusen har en bit att gå. Särskilt vi som verkar lokalt. Vi tenderar att tro att det lokala varumärket räcker till allt. Att bara vi använder oss av det så tas vi emot med öppna armar. Men jag tror inte att det är så. Tvärtom. Koncept, paket. Format, affär, målgrupp, tanke. Journalistiken i sig räcker inte.

Och så är det just det där, med journalistiken. Jag tänker att den journalist som inte skakar lite i sina grundvalar idag är antingen naiv eller okunnig eller ignorant. Jag vet att många skakar så mycket att de håller på att tappa fotfästet, men det är inte det jag pratar om. Sund distans till journalistiken, till det ädla kallet och vår egen förträfflighet tror jag inte bara är bra, den är helt och hållet nödvändig.

För min egen del tänker jag att jag måste bli en ännu bättre programledare. Om jag har sex minuter på mig istället för 26, hur utnyttjar jag dem på ett sätt som gör att folk inte vill zappa vidare? Som gör att de faktiskt klickar på inslaget på webben? Som gör att de kan tänka sig att ta några minuter av sin dyrbara tid för att se vad vi har att förmedla?

Jag har länge levt under devisen att får man påverka innehållet så blir det mer relevant. Och jag tror det fortfarande. Men erfarenheterna av 30Minuter ger ändå vid handen att det inte helt räcker. Att bara ha möjlighet att påverka är inte nog för att intresset ska hållas vid liv. Det krävs också ett smart format och ett journalistiskt innehåll som är bra på riktigt.

Vi började med interaktivitetsparametern. Den tänker jag hålla vid liv. Men jag skakar och på darriga ben antar jag utmaningen igen.

9 thoughts on “När 30 minuter blev för länge”

    • Ja, jag vet att det här kanalkonceptet kan vara ämne för långa och vansinnigt intressanta diskussioner. Men just nu är tv ett viktigt ben för den här koncernen och det får väl visa sig om det är vettigt att satsa så eller inte… Läste nånstans att 93% av befolkningen kollar på tv varje dag. Fortfarande. Tv är alltså inte uträknat, inte än. Och det är väl så att strävan mot det korta kommer som en effekt av att tv är just tv och inte internet. Ska man agera lokalt i ett lean-backward-medium så är kort och bra ett vinnande koncept. Skulle vi däremot gå webb-only så vore ju formatet och tidslängden mindre intressant. Vem vet, det kanske är där vi hamnar så småningom. Men just nu är ju uppdraget att göra den smartaste lokal-tv:n man kan göra. Och smart innebär – enligt mig – också interaktivt och inbjudande. Vi får väl se hur det går, helt enkelt. I vilket fall som helst kan man inte slå sig till ro. Man måste fortsätta utveckla, testa, köra, utvärdera, analysera. Och bli bättre.

      Reply
      • Hej där,
        Det är riktigt spännande att läsa om den resa ni befinner er på, tack för att du/ni delar! Angående TV-TV eller webb-TV. Det stämmer som du säger – nästan varenda svensk ser fortfarande på vanlig ång-TV idag. Och antal minutrar man spenderar på TV per dag ökar, snarare än minskar. Men samtidigt ökar webb-TV tittandet markant och breder ut sig i åldrarna, och jag är övertygad om att det har att göra med önskan att se vad man vill när man vill. Så spännande därför att se att ni satsar på båda, samtidigt som ni experimenterar med format och upplägg.
        Jag vill önska er varmt lycka till!

        Reply
  1. Intressanta projekt. Har jag fått det helt om bakfoten men vill inte internet- och socialamedier konsumenter konsumera på dennas villkor? Visst tappar man vissa målgrupper om man bara gör det på web. Vad är nytt om man fortfarande bara kör via TV? Jag förstår inte.

    Reply
    • Hejsan och tack för feedback! Just nu kör vi både via tv i mark- och kabelnätet och via webben. Allt vi sänder i tv går också ut på webben. Jag menar att det “nya” vi står för är att vi använder nätet inte bara som distribution utan som kommunikation. Vi har släppt in våra användare in i redaktionsarbetet på ett sätt som jag inte ser särskilt mycket av på andra håll. Så det handlar dels om att tv-tittarna kan få det när dom vill, liksom att webb-tittarna kan kolla när dom vill, men också om att vi bjuder in båda grupperna djupt in i det redaktionella arbetet. Och det tänker jag fortsätta med, även om många runt omkring mig anser det vara bortkastad tid.

      Reply
  2. Tack för din personliga och intressanta bloggpost som väckte mitt intresse.
    Jag har kanske missförstått ert nya projekt men vill ändå undra:

    Varför måste ni sitta i studio?
    Riv studion. Ta kameran på axeln och gör intervjuerna på stan. Det går ju bra både inom- och utomhus. Gästerna behöver inte komma till er. Ni kommer till dem (eller till en plats som känns relevant för ämnet). Ni får en mer spännande miljö och gör samtidigt fin reklam för er själva, därute.

    Varför måste ni göra program? Av en viss förutbestämd längd?
    Det är storyn som säljer, inte den fina studion eller programmets längd. Program kräver mycket förberedelser och tidspassning. Varför inte koncentrera er på dagens ämne och producera klipp/inslag som blir så långa de blir? Måste de vara av en viss längd? (Jag gissar att de måste det).

    I korta drag tror jag alltså på korta, lokala klipp publicerade på en hypersocial sajt. Tänk YouTube. Det är visserligen just så många tidningar redan jobbar, men om ni sätter er egen dagordning (och inte väljer det mest uppenbara) bör det bli intressant.

    I all välmening och lycka till!

    Reply
    • Hej Janne och tack för bra feedback och synpunkter! Gällande studio kontra ute så har du såklart en poäng. Verkligen. Och vem vet, vi kanske hamnar där till slut. Anledningen till att vi ändå väljer att göra studioprogram i det här läget är väl framförallt två. Dels att det är tänkt att komplettera våra nyhetssändningar, som gör mycket inslag ute. Nyheterna är tänkta att vara hyperlokala och såklart väldigt aktuella (sändningen uppdateras löpande under hela dygnet). Alltså är studioproduktion ett komplement till det som redan görs. Sen är det så att man får mycket tv för pengarna när man gör studioprogram. Ska man göra dom ute krävs mer tid, både under inspelning men framför allt i efterbearbetningen (inslagen måste redigeras, om man ska göra åtta minuter kräver det cirka åtta timmars redigeringsjobb). När vi spelar in med trekamera i studion bildproducerar vi ju on the fly, vilket gör att det blir väldigt resurssnålt att göra programmen på det sättet.
      Sen är det ju det där eviga med längd i etermedier. Hittills har våra kanaler ju varit ganska “fria”, på så sätt att både nyheter och program har blivit liksom så långa som de har blivit. Det vi märker är att om man får helt fria tyglar vad det gäller längden så påverkar det omdömet en aning, man blir mer benägen att ta med utfyllnad och strunta i att klippa ner grejer som man kanske borde göra mycket kortare. Det är ju jättesvårt att bedöma vad som är viktigast – formatet kan ju begränsa innehållet, men formatet kan också lyfta innehållet. Det svåra är inte att göra långa grejer, det svåra är att göra korta och bra grejer.
      Sen är det ju så att vårt kanalkoncept är nån slags hybrid, som webb fast i tv (och på webben). Det finns säkert en massa olika infallsvinklar på om detta är ett vettigt koncept eller inte. Det som talar för konceptet för vår del är att vi har hittat bra mervärden för våra annonsörer och faktiskt tjänar pengar på att ha just tv-kanaler.
      Själva konceptet kan man se på tex Nordjyske (http://www.nordjyske.dk/webtv/forside.aspx) som har vuxit till att bli den andra största kanalen i sitt sändningsområde – inte illa för att vara “lokal-tv”. Man förklarar framgången med att man hela tiden varit trogen formatet. Tv när du vill, dygnet runt. Det är klart intressant och en anledning till att vi drar ner 30Minuter till Sticket.

      Reply

Leave a Reply to Anna LindbergCancel reply