Drygt ett år har gått sedan vi lanserade 30Minuter – ett lokalt nyhetsmagasin i 24Corren och 24nt som skulle vara banbrytande integrerat med den sociala webben.

Och när jag läser bloggposten om journalisternas dödssynder i den sociala webben så känner jag nog att mitt projekt har varit ganska syndfritt, ärligt talat. Vi har förberett programmen med FB och Twitter, vi har hittat gäster och ämnen via bloggposter, länkar och pages, vi har kommenterat och kommenterats, vi har gjort 30Minuter till en angelägenhet långt utanför Östergötland. Vi har inte använt webben som marknadsföringskanal. Vi har varit personliga, angelägna och öppna.

Allt detta känns såklart bra. Ändå väljer vi att lägga ner. Det får vara slut på 30Minuter nu.

Istället ska vi göra ett program som kommer att heta Sticket. Framförallt ska det bli kortare och bättre. Vårt kanalkoncept skiljer sig ju från traditionell lokal-tv. Istället för tablå-tv kör vi en nyhetsslinga som uppdateras hela dagen. Nyheterna går dygnet runt. Till detta kommer korta programformat, sex minuter långa. Våra kanaler, 24Corren, 24nt, 24UNT och 24Norrbotten bygger på att man aldrig ska vara långt borta från de lokala nyheterna. De ska finnas där, tillgängliga, när som helst på dygnet. ”Tv när du vill” är payoffen. Egentligen är det ju lokal-tv on demand vi pratar om. Bitesize-tv. Vi strävar inte efter ett utbud där man ska kolla på våra kanaler timmar i sträck, utan en snabb kanal med överskådliga format som också blir till extra räckvidd för våra annonsörer.

30Minuter, däremot, var tablå-tv. Äkta gammal ång-tv faktiskt, med den enda skillnaden att vi använde den sociala webben så mycket vi kunde. Och kommunikationen utåt blev komplicerad. Vi är tv när du vill, men ändå inte. Vårt utbud är snabbt och lätt – eller nä, inte bara. Mitt i allt kom ett 30-minutersformat med SVT-anspråk.

Och det fattar nog vem som helst, att det som skiljer SVT från oss är resurserna. Vi gjorde en oändlig massa tv på minimala resurser. Men i längden blir det så tungt, så svårt, en sisyfos-uppgift. Vi avverkade runt 20 gäster i veckan. Men så hade lamporna i studion knappt kallnat innan det var dags att jaga 20 nya. Alla som har jobbat med tv har undrat hur vi fick ihop det. Jag också, när jag tänker efter.

Därför måste vi tänka om. Jag tror att vi måste vara trogna vårt format, tv när du vill-grejen. Formatet måste vara litet, lätt, snabbfotat och man ska aldrig behöva vänta länge på nyheterna. Sticket kommer fortfarande att vara ett pratprogram i studio, men med ett snackis-ämne om dagen istället för fem eller sex. En eller två gäster istället för åtta. Ett välgjort snack med en väloljad gäst, bättre än fyra halvoljade snack i kvartsfart.

I den här processen har jag tänkt på ett par saker. Dels paketering och koncept. Där tror jag att mediehusen har en bit att gå. Särskilt vi som verkar lokalt. Vi tenderar att tro att det lokala varumärket räcker till allt. Att bara vi använder oss av det så tas vi emot med öppna armar. Men jag tror inte att det är så. Tvärtom. Koncept, paket. Format, affär, målgrupp, tanke. Journalistiken i sig räcker inte.

Och så är det just det där, med journalistiken. Jag tänker att den journalist som inte skakar lite i sina grundvalar idag är antingen naiv eller okunnig eller ignorant. Jag vet att många skakar så mycket att de håller på att tappa fotfästet, men det är inte det jag pratar om. Sund distans till journalistiken, till det ädla kallet och vår egen förträfflighet tror jag inte bara är bra, den är helt och hållet nödvändig.

För min egen del tänker jag att jag måste bli en ännu bättre programledare. Om jag har sex minuter på mig istället för 26, hur utnyttjar jag dem på ett sätt som gör att folk inte vill zappa vidare? Som gör att de faktiskt klickar på inslaget på webben? Som gör att de kan tänka sig att ta några minuter av sin dyrbara tid för att se vad vi har att förmedla?

Jag har länge levt under devisen att får man påverka innehållet så blir det mer relevant. Och jag tror det fortfarande. Men erfarenheterna av 30Minuter ger ändå vid handen att det inte helt räcker. Att bara ha möjlighet att påverka är inte nog för att intresset ska hållas vid liv. Det krävs också ett smart format och ett journalistiskt innehåll som är bra på riktigt.

Vi började med interaktivitetsparametern. Den tänker jag hålla vid liv. Men jag skakar och på darriga ben antar jag utmaningen igen.