När jag söker efter Henrik Larsson på Eniro listar tjänsten 688 personer med det namnet. Gör jag samma sak på svenska Google så får jag 889.000 träffar. Under mina föreläsningar nämner jag det ofta som ett exempel på vikten av ett personligt varumärke. Heter du Henrik Larsson och inte är fotbollsspelaren från Helsingborg – då har du det tufft att sticka ut. Som om det inte var illa nog med fotbolls-Henke så finns det dessutom ett gäng andra kända Henrik Larsson. En just nu aktuell kusk, en vm-vinnande biljardspelare, en skådis från Växjö och Hengan som är gammal handbolls-hjälte.

Men ändå, redan på sjätte plats i Googles lista med träffresultat ligger ”Henriks blogg”. Det är min gode vän Henrik, född Larsson, numera Ismarker. Min Henke är en relativ nobody. Han är inte känd i traditionella medier, han drar inte någon stor publik när han kliver ut på fotbollsplanen. Min Henrik heter inte ens Larsson längre och ändå ligger han grymt bra till i sökningen. Det finns alltså en läxa att lära här.

När jag börjar skriva den här texten så skickar jag ut ett meddelande på Twitter:  ”Skriver en text om Henrik Larsson. Eller rättare sagt om två av de 627 på hitta.se och 889000 på google.” Det tar inte många sekunder innan jag får svar från såväl Henrik själv och flera av våra gemensamma vänner. Så den första läxan handlar om NÄRVARO. Om du ignorerar internet så blir du struntad i tillbaka.

UTHÅLLIGHET och KONSEKVENS är två andra ord som utmärker Henriks internettande. Han började tidigt med nätet och har sedan dess varit online varje dag. Internet belönar hans konsekvens med en bra placering. Ett exempel: Han berättar att han alltid har kameran med sig och på bildtjänsten Flickr ligger det 15.923 bilder från hans liv. På musiktjänsten last.fm kan vi se vilka 16.850 låtar han lyssnat på. Det är uthållighet, och det får man många flitpoäng för när Internet ska bedöma dig.

En annan viktig poäng plockar Henke själv när han förklarar: ”Musik och foto i all ära, men mitt största intresse är nog ändå internet och vad man kan göra där. Jag älskar att vara en del av revolutionen som pågår. Då och då startar jag nya sajter och bloggar eller annat kul på. Jag är väldigt webbifierad och spenderar merparten av min vakna tid på just webben”. ENGAGEMANG alltså. Den som väljer att bry sig om internet får kärlek tillbaka och stiger uppåt på uppmärksamhetstrappan.

Men det viktigaste med Henkes roll på internet handlar om det han är. En GENERÖS good guy som gladeligen delar med sig av så mycket INTRESSANT. För det är så det fungerar, trots allt annat – det måste finnas en intressant kärna, och den måste göras åtkomlig och nyttig. Han jobbar i mediebranschen och har intressanta saker att säga, han reser mycket och delar flitigt med sig av tips och trådar, han har hjälpt svenska superbandet Kent på internet, han gifte förlovade sig med sin Annika på Grönland… Listan kan göras lång. Det händer mycket runt honom och han låter oss delta. Igen: Be honest and do good shit.

När man pratar om ”personal branding” i traditionella termer finns det gott om checklistor att ta sig genom. Allt det där är gott. Men när du bygger din identitet på internet har du dessutom god hjälp av alla människor där ute. Alla de klassiska branding-elementen finns där, men de utvecklas i samråd med omgivningen. Brandbuilding på internet är inget du gör på egen hand, det är ingen stor strategi du snickrar ihop på kammaren. Det är en pågående process som bygger på nyckelorden ovan, och fler därtill. Du måste leva i den processen om det ska fungera. Du måste omfamna internet, på riktigt.

Nu är det ingen raketkirurgi, och för relativt liten insats kan du få stor utdelning. Däremot kräver det insikt, och det fina är att när du förstått hur du ska jobba med ditt personliga varumärke så kommer du se att det är i stort sett samma sak som gäller för din produkt, ditt företag, din organisation.

(Där tog utrymmet slut för den text som ska tryckas, så jag fortsätter en annan gång med bland annat de mer tekniska aspekterna. Tex är domänen henrik.net viktig så klart, liksom att använda ett CMS som google gillar. Nästa gång tänker jag också ta upp vikten av att en ansvarsfull förälder ser till att döpa sin barn till något lättgooglat. Jag menar, det är ju ändå 2010)

Henrik döper alltså sin son till Olle. Han ska minsann inte heller ha något gratis på internet (men med Ismarker som efternamn är oddsen ändå hyggliga;) CC-BY Henke med familj

Ursäkta röran.