Det händer stora saker i USA, och jag trodde att de flesta här hemma hade koll på det. Men i ljuset av Thomas Brunegårds bloggpost på SSBD insåg jag att jag måste fråga runt lite. Scary. Många verkar till exempel helt ha missat att tidningar med långa traditioner i print nu stoppar pressarna och helt går över till att leva online. Trots att starka fyrtorn i branschen, som tex Martin Jönsson, skrev om det redan i slutet på förra året.

Illa är också att de som känner till det tolkar det som en passiv åtgärd. Visst finns det besparingar att göra på papper, tryck och distribution, men det är inte det som är det viktigaste. I synnerhet inte för oss som verkar på en lokal marknad. Låt oss testa att vända på perspektivet och se det som en aktiv åtgärd. Om vi inte sitter och väntar på att utvecklingen ska tvinga oss, utan vi istället placerar oss i förarsättet och tar ett radikalt grepp. Vad händer om…

Som vanligt handlar det om annonsintäkter. Jag använder igen Helsingborgs Dagblad som ett exempel. Tidigare har vi kunnat läsa att man plockar in ca 500 300 miljoner om året i reklampengar, huvuddelen från den lokala marknaden. 95% av de pengarna placerar marknaden i den prenumererade morgontidningen. Men vad skulle hända om vi tog bort den möjligheten?

Utan morgontidningen som reklamplats hade säkert en del av pengarna istället hamnat i andra lokala medier. Jag kan tänka mig att både RixFM och TV4 hade jublat. Men vi måste vara otroligt klumpiga för att inte vinna den största delen av kakan till våra egna kanaler. I synnerhet som läsandet av både vår webb och vår gratistidning rimligtvis ytterligare skjuter i höjden utan konkurrens från en prenumererad morgontidning.

Spelar vi våra kort väl tror jag vi kan behålla större delen av de 500 miljonerna. Marknadens behov av att köpa fungerande marknadsföring minskar ju inte för att morgontidningen inte landar på hallmattan längre. Men låt oss ändå måla upp en skräckbild och säga att vi förlorar 25-50% av våra intäkter. Kvar blir alltså 250-375 miljoner – och det borde räcka till väldigt mycket seriös journalistik och bra webb i Nordvästra Skåne.

Nu säger jag inte att vi ska göra det här i morgon. Vi har ett demokratiskt uppdrag som är större än att bara tjäna pengar. Så länge vår demografi innehåller en stor grupp som behöver få oss på papper bör vi fortsätta låta tidningsbuden imponera på oss varje morgon. Men det handlar om en tid av omställning och det handlar om att se på utvecklingen med rätt attityd.

Vi måste inse att vi är vår egen värsta konkurrent i kampen om annonspengarna, och att det är vårt eget fel att intäkterna i ”nya” medier fortfarande är relativt små. Vi måste därmed också inse att vi faktiskt sitter på lösningen för att kunna förändra den här bilden, den dagen vi känner att det är dags. Det är en fråga om tajming och att vara trygg i att avgöra den tidpunkten.

Vår verksamhet handlar inte om analoga pappersmolekyler eller digitala elektroner. Vare sig vi sysslar med det här för att vi vill tjäna pengar eller anser oss ha ett högre uppdrag så har vår kärnverksamhet ingenting med distributionsformen att göra. Svårare än så är det inte, inte ens ur ett affärsperspektiv.