online

Mindpark #002: När Internet kom till fickan

I början av millenniet, för bara nio år sedan, hade din mobiltelefon en svartvit skärm med bokstäver. Minns du den? Om du hade en mobiltelefon – alla hade inte det då – hade den tre funktioner och sjutton knappar – sms, ringa och ställa larmet. Sedan dess har det hänt en del. Telefoner fick fler … Read more

Tidningsbranschens tio populäraste lögner

Judy Sims har skrivit bloggposten som sammanfattar läget bättre än något annat jag sett. Någonsin. Och i så få ord. Läs hela, jag listar bara de tio lögnerna – och hoppas på mycket kommentarer här. Jag vill inte gå lika långt som Judy på alla punkterna, men det här behöver diskuteras: Vi kan klara den … Read more

Annonseringen ner 30 procent under första kvartalet

Under första kvartalet i år tappade de amerikanska tidningarna nästan 30 procent (-29,7 procent) av sina annonsintäkter i print jämfört med första kvartalet 2008. Enligt de senaste siffrorna från NAA nådde annonseringen i print endast upp till 5,9 miljarder USD, vilket ska jämföras med 8,4 miljarder kv 1 2008. Tappet är störst för eftertextmarknaden, som … Read more

Därför är Flip Mino HD en bra idé (för en “tidningsredaktion”…)

Ännu en test/demo den här gången under mer realistiska förhållande. Och jag viker ut texten om varför det är en bra idé med Flip för en redaktion. (Den här texten kommer att uppdateras med fakta och länkar…) Alla undrar var jag köpte den. På nätet såklart, från danielösterholm.se och den kom med blixtsnabb leverans. Fyller … Read more

Medieinvesteringarna fortsätter att flytta online

IBM har precis släppt en ny rapport som heter “Beyond advertising” som bland annat tittar på hur annonsering och marknadsföringen har och kommer att förändras. Annonsörerna kommer att fortsätta att följa publiken, så klart. Vilket gör att online-annonseringen kommer att fortsätta att öka. Enligt IBM så ökade “alternative, interavctive channels” från 7 procent till 13 … Read more

Ökningen online motsvarar inte tappet i print

Allt färre människor i USA läser nyheter i pappersformat. Det visar siffror från Pew Research. Samtidigt växer andelen som läser tidningar online, speciellt bland yngre. Men tillväxten på webben motsvarar inte minskningen i pappret. Tidningarna i USA minskar alltså den totala räckvidden. På frågan om vad man läste igår svarade totalt 39 procent att de … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-14

Janne Josefsson VS Expressen – Jag blir lite vilsen av nyheter24. Stefan Swärd påskyndade kristenvärldens mediekrock – Emanuel får mig intresserad av kristen press. Bara en sån sak. Give Google feedback on “noresults” pages – Google vill ha hjälp. #14 Ta en sånglektion – Blir lite sugen. Hur är det nu, stämmer det att alla … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-13

Why CDNs are great for the Internet, and it’s not for the reason you think – Klart alla kommer att köra cdn. Minns med förtjusning gamla firesite för webstar. Det får nog bli en nostalgipost. Gratis resa till 24hbc från Helsingborg – Kan tyvärr inte åka med Dan, måste upp tidigare. Men det känns som … Read more

News: Jag hakar på Videoplaza

Video på nätet är hetare än hett. Se tex Eriks post ”online video fortsätter växa” som berättar om 13,5 miljarder videotittar under oktober, bara i USA. Men precis som många andra snabbväxande nätaktiviteter så är intäkterna en svag punkt. Det tar tid att bygga upp en hållbar intäktsmodell och man måste tänka nytt. Oavsett om … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-19

Scientific Journal to Authors: Publish in Wikipedia or Perish – trevliga wikipedia-nyheter Ny Skribent på Disruptive: Lakk-Mediamonstret – jag är inte helt klar över om Rudolf är genial eller berusad i den här texten, men Lakk måste jag förmodligen hålla koll på ;) NewsMixer: Advancing the State of the Art – Så mycket inspiration. Post … Read more

Fortsatt tillväxt för onlineannonseringen

Trots finanskris så förutspår eMarketer att onlineannonseringen kommer att öka nästa år i Storbritannien. I sin senaste prognos räknar de med en tillväxt på 7 procent, vilket betyder att annonseringen online kommer att uppgå till 3,6 miljarder pund nästa år. I år förväntas siffran landa på 3,3 miljarder pund, vilket är en ökning med 21 … Read more

Årets julklapp: en ny chans!

Jag har tidigare puffat för Kiva, en tjänst för så kallade microlån. Det handlar om att man lånar ut ett litet belopp, vanligtvis $25, till en företagare som du själv väljer. När tillräckligt många har valt att satsa får de ut sitt relativt förmånliga lån, och investerar pengarna i sin verksamhet. Efter ett tag förväntas … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-12

Advertising in wireless network names – Innovativt annonsformat;) Would You Pay for a Web App That Delivers the News? – Avdelningen “konstiga projekt”. Men jag ska hålla ett öga på det. How Your Time Online Can Benefit Many: Why Pay It Forward Really Works – oj, så skrikigt på något vis. Bump, så jag kan … Read more

Internetanvändare online 2 timmar om dagen i USA & UK

Internetanvändare i USA spenderar i genomsnitt 913 minuter i veckan online. Det motsvarar drygt 15 timmar eller lite mer än 2 om dagen. Det visar siffror i Ofcoms senaste omfattande rapport “The International Communications Market 2008“. Av länderna i Europa som finns med i mätningen, hamnar Storbritannien i topp med 839 minuter i genomsnitt per … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-05

När blir tidningen en wiki? – wikinews, anybody? funkar inte, och det är ganska klarlagt på vilka grunder. resonemanget är rätt för övrigt, men slutsatsen är fel From Static to Realtime Search – john borde träffa Jyri Engeström, jaiku-grundare och numera en i google-stallet. lyssnade på honom på reboot i somras (om nodal points: http://www.reboot.dk/artefact-6228-en.html) … Read more

55 procent av internetanvändarna i Europa är online varje dag

European Interactive Advertising Association (EIAA) har återigen genomfört sin undersökning Mediascope. I den senaste rapporten konstaterar man att 178 miljoner européer är online varje vecka, det motsvarar 60 procent av hela befolkningen. Över hälften (55 procent) av internetanvändarna är online varje dag. Och både Danmark (64 procent) och Sverige (62 procent) ligger i topp när … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-12-02

När det är lätt att framföra en åsikt, räknas den inte – medhåll, men ändå – det där med “effort vs effect” är inte helt enkelt. The End Of Online Anonymity – japp, det rör på sig. Bloggen som politiskt vapen – läs. skriv. "Privacy may turn out to have become an anomaly" – note … Read more

Fortsatt tillväxt för annonseringen online

På grund av finsnakrisen så har eMarketer reviderat sin prognos för onlineannonseringen i USA. Enligt den nya progmosen kommer medieinvesteringarna online att uppgå till 25,7 miljarder dollar 2009. Det är 9 procent mer än vad som kommer att spenderas i år. I augusti, innan finanskrisen slog till på allvar, förutspådde eMarketer att tillväxten 2009 skulle … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-11-21

Beta-testa min nya sajt Medieregistret – kollakolla A New Backchannel For Live Events: The Brightkite Wall – att kolla, gillar ju BK. låter som en intressant vidareutveckling Familj och DNA på MyHeritage – konsolideringarna fortsätter på familjeområdet Saving the news – Information anxeity hette en bok jag läste redan för 20 år sedan Höga tankar … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-11-20

Zamfir 2.0: The Enigmatic Appeal of Ocarina – jag är ju helsåld och det här var en bra vinkel. produktutvecklingspost på mindpark känns som en bra idé. WordCamp Sweden – intresserad? – jag här signat upp. någonstanns finns det kanske någon som vill sätta fart på wordpressklubben.se också. Bloggning som en investering – jag här … Read more

jardenberg kommenterar – 2008-11-19

Six Apart Gives Journalists Free Blogs 2008-11-19 – listigt. men jag skulle nog ändå rekommendera en wp-blogg och framförallt ett eget domännamn. And Now For Something Completely Different on YouTube [YouTube] 2008-11-19 – fler som inser fakta. förlåt att jag tjatar Jensplan goes Creative Commons 2008-11-19 – bra! mer cc, mer openid, mer tillsammans! Creative … Read more