På citygateforum var vi några som fick presentera våra nyligen omgjorda sajter och hur vi resonerat. För min del handlade det mer om bakgrunden och mindre om själva formen. Nu ser jag att Jonas Söderström lagt upp en utomordentlig postning om hur design hänger ihop med sajtens djupare syften. ”En sajt kräver tre sorters design” tar sitt avstamp i:

  • Grafisk design: att se och gilla – ett måste för att fånga besökaren och se till att formen kommunicerar rätt värden.
  • Informationsdesign: att hitta och förstå – en genomtänkt struktur så att bitarna ligger på rätt plats och omeddelbart fyller sin förväntade funktion.
  • Interaktionsdesign: att göra – inte bara relevant för e-butiker, för en mediesajt är besökarens möjlighet att vara mer än läsare en överlevnadsfråga.

Även om det inte borde vara raketforskning ger texten en bra genomgång och är kryddad med många bra exempel:

Det är också viktigt att knappar har rätt beteckning, så att användaren kan dra rätt slutsats om dess funktion. Ett nytt flygledningssystem hade fått en knapp märkt “Clear”. Flygledarna trodde att den gav landningstillstånd för planen (“clear to land”). I själva verket rensade den skärmen från alla data! Misstaget upptäcktes i en prototyp och kunde ändras.

Missa heller inte Jonas relaterade artiklar, de ligger i högerkanten. Rolig läsning: ”Maskinen som tror jag är en maskin

Andra bloggar om: , , ,