Pinsamt Aftonbladet – medeltida bild- och rubrikval. Igen.

Aftonbladet publicerar en insändare från en kvinnlig entreprenör som har svårt att få riskkapital till sin redan utvecklade produkt. Den pekar på ett reellt problem, och det är bra att Aftonbladet tar in den. Men sedan havererar det totalt, som så ofta förr.

Man illustrerar nämligen problematiken med en ”fyndig” rubrik och en genrebild av en frisör. Kan någon, någon alls, se logiken i det här – annat än att det handlar om en bisarr syn på kvinnor i allmänhet och kvinnligt företagande i synnerhet?

Jag brukar inte stå på barrikaderna i genusfrågor, även om jag givetvis går att definiera som feminist (enligt wikipedias inledande definition). Men när jag ser sådant här då drar jag en säkring. Den här kvinnosynen gör mig rasande.

Skäms, ta mig fan!

4 thoughts on “Pinsamt Aftonbladet – medeltida bild- och rubrikval. Igen.”

  1. @jocke Jaa vad ska man säga… (sigh) Det är ju lika korkat att påstå att det finns företagare och kvinnliga företagare… 
    Noggrant är att det inte har med om det är tjejer eller killar som driver utan att man inte ser en potential marknad av produkten eller att det finns en skalbarhet i affärsideén. Då finns det inga pengar att hämta oftast.Eftersom jag nu är kvinna och delägare i Stoaf.se och driver Bolagsplatsen.se så kan jag väl påstå att svenska tjejer ofta löser lokala behov och inte tänker på expansion, prissättning, vinst, tillväxt och expansion i första laget. Det är ju det som (vi) investerare tittar på, samtidigt som det är viktigt att se över vad gruppen tillför för kompetens till entreprenören. Hur bär man bolaget vidare… osv. Den svenska kommentaren är mer riktat på att svenskar är en nation full med gör-det-självare som inte gärna söker hjälp eller tar stöd… man tillåter sig inte att drömma stort och galet, som Am/swe så ser jag fördelar med att fullständigt bara ge frihet till toktänk och galen utvecklingspotential om möjligheter… har man inte gett sig på det så är det svårt att få med andra på småplaner… ja vi kan prata mer om det här. Bara det att det finns bolag som inte hittar nya tagare är ju galet… snacka om en ensam värld. Att vi i Sverige inge vågar planera för exit eller uppköp är nästa patetiskt. Jag säger inte att jag kan rädda världen men ibland är det bättre att ta del av ett befintligt bolag och utveckla partner, produker och leverans-, och distributionsled för att komma vidare med en idea eller innovation. Bolagsplatsen.se kämpar sedan 2006 med företagstransaktioner, hjälp alla att komma vidare i företagandet. Driv gärna eget men för gudsskull förenkla och köp befintligt bolag med omsättning… varför göra allt så svårt.. :-)

    Reply
  2. “Igen” var ordet.
    Kvällstidningar lever på att befästa fördomar och skapa negativa vibbar i samhället som gör att folk blir beroende av deras produkt. Liksom: hur ska man överleva utan att ha koll på allt elände omkring sig.
    Det är inte ofta man ser artiklar om entreprenörer som lyckats med hjälp av investerare. Nä, då är de istället lysande företagare som började med två tomma händer och tog sig upp.

    Reply
  3. Vad är det som är så fördomsfullt med artikeln och varför förväntar du dig en djupdykande analys från en kvällstidning är väl snarare en intressantare fråga?

    Det är väl inte så märkligt att de låter en frisörbild representera kvinnligt företagande? Cirka 85% av alla frisörer är kvinnor. Aftonbladet vänder sig till den stora massan – antingen skriver man då om något som så många som möjligt kan känna igen sig i eller så skriver man om något ovanligt, udda eller extremt som kan ge rubriker och får läsaren att höja på ögonbrynen.

    Män och kvinnor är inte likadana. Att tro att män och kvinnor ska fungera precis likadant i alla situationer är snarare fördomsfullt och leder till exempel till skeva politiska beslut.

    Reply
    • Men, mr Itnyheter, en minoritet av de kvinnliga företagarna är frisörer. Dessutom är många frisörer inte egna företagare, utan anställda.
      OCH ville man vara utmanande och få folk att höja på ögonbrynen inför sina egna fördomar skulle man valt en bild på en lastbilsägare med egen verksamhet.

      Reply

Leave a Reply to Tomas CarlssonCancel reply