Älskade initiativet, hatade pressmeddelandet. Följ länken in på twitter för att se Bonnier-Paulinas svar. Kanonbra.

Här är lite gamla, enkla tips från ett gammalt mail i pressmeddelandefrågan:

I all välmening:
Noterade ett pressmeddelande från dig idag.
Jag vet att de flesta redaktioner föredrar att få själva mailet som ren text – inte html. Bifogade bilder visar lite av hur det såg ut i redaktionens mail (efterhandsnotering: det såg ut som FAN).

Du måste sätta en rubrik/subject/ämne på mailet.

Vem är XX, han nämns inte i pressmedelandet, varför ska jag välja att kontakta honom istället för XX. Får man kontakta dig också även om du inte står listad under kontaktinfo? Du är ju avsändaren…

Du skrev att du bifogade meddelande som word-fil också, men någon sådan kunde jag inte hitta.

Sedan borde du nog bifoga den som pdf också. I dess virustider är det många som skyr word som pesten – och dessutom finns det en del som av andra själ ratar word.

Rent tekniskt, det mer perfekta pressmeddelandet:
+ Tydlig avsändare (helst inte ditt nam, utan organisationen) och subject.
+ Texten som ren text, enkelt att läsa och kopiera för alla.
+ Avslutning med fakta om var jag kan hitta pressbilder, mer info etc.
+ Länk till samma text på nätet, med länksamling, pressbilder etc.
+ Och ev pressmeddelandet som bilaga, och då helst i PDF-format.

Utöver tekniken finns det massor med tips och trådar för att göra ett pressmeddelande enkelt publiceringsbart. Men det lämnar jag till proffsen att reda ut, och ta betalt för ;)