Return of Engagement – ROI:s högra hand.

Det pratas en hel del om ROI (Return if Investment) i marknadsförings och reklamsammanhang. Alltså hur mycket ett företag tjänat på en investering efter det att kostnaderna dragits bort. Om man nu ska vara lite pretentiös så ser formlen ut så här:

Return of investment
Return of investment

Naturligvis kan man fortfarande prata om ROI när det kommer till marknadsföring inom sociala medier. Hur har försäljningen/marknadsandelarna av/hos en given produkt förändrats sedan vi (företaget) blev aktiva på den sociala webben? Men sociala medier handlar om mänsklig interaktion och det är inte något som man först och främst mäter eller definierar med siffror. Om nu sociala medier är framtiden, då behövs det nya eller kompleterande parametrar för hur man mäter effekten av ett företags satsningar inom sociala medier.

Vi kan kalla det ROE, Return of Engagement. Alltså hur har engagemanget växt för företaget bland kunderna sedan de blev aktiva på webben? Man kan till exempel mäta antal kommentarer, frågor, uppladdade bilder… allt som är med och föder dialogen och interaktionen är ROE. Investeringen blir den tid, lön och sociala kostnader som företaget betalar ut till den/de som är ansvarig för företagets marknadsföring inom sociala medier.

Det finns fyra allmänna mål med en kamapanj inom den sociala sfären på webben. Alla är mätbara genom ROE.

– Ökad medvetenhet för varumärket: Dialog genom ett ständigt ökande nätverk skapar word of mouth och word of web vilket innebär en ökad medvetenhet för varumärket.

– Bättre rykte: En transparant och öppen dialog ger företaget en mänskligare framtoning och ställer det närmare sina kunder.

– Personlig utveckling: Att nätverka med rätt typ av människor ger ett företag insikt i trender och hur marknaden ser ut på kundnivå. Här kan man få mycket information gratis som skulle kostat en förmögenhet i dyra marknadsundersökningar.

– Relationer med fördelar: Socialt nätverkande kan också skapa “ge och ta förhållande.”

ROE föder en anna form av vinst än den eknomiska. Return of engagement är måttet för ett företags sociala vinstamarginal, alltså den dialog som i slutändan ska öka företagets Return of Investment. De båda hör nämligen ihop enligt min mening. ROE har blivit ett mått på vägen mot ROI som kan hjälpa till att förutspå företagets framtid efter en viss satsning. Return of Investment är det närmaste ett företag kan komma en kristallkula.

36 thoughts on “Return of Engagement – ROI:s högra hand.”

  1. Jag tror att det största problemet ligger i att personer ansvariga för CRM och denna typ av beslut saknar kunskap om sociala medier och blir därför apatiska till förändring. Det som då behövs är ett konverteringsprogram från engagemang till siffror, för att blida dessa stillasittande seniorer.

    Själv försöker jag skriva en uppsats om detta mycket intressanta ämne.

    Läste precis en intressant artikel av Eric Peterson från Web analytics demystified som radar upp hur man mäter web anays med hjälp av en övergripande och enkel modell.

    http://blog.webanalyticsdemystified.com/weblog/2007/10/how-to-measure-visitor-engagement-redux.html

    Någon som känner till något liknande?

    Mvh Hampus

    Reply
  2. Jag tror att det största problemet ligger i att personer ansvariga för CRM och denna typ av beslut saknar kunskap om sociala medier och blir därför apatiska till förändring. Det som då behövs är ett konverteringsprogram från engagemang till siffror, för att blida dessa stillasittande seniorer.

    Själv försöker jag skriva en uppsats om detta mycket intressanta ämne.

    Läste precis en intressant artikel av Eric Peterson från Web analytics demystified som radar upp hur man mäter web anays med hjälp av en övergripande och enkel modell.

    http://blog.webanalyticsdemystified.com/weblog/2007/10/how-to-measure-visitor-engagement-redux.html

    Någon som känner till något liknande?

    Mvh Hampus

    Reply
  3. Höjdar post. ROE tror jag kommer bli sättet att mäta social media framöver. Då skall vi inte glömma vart vi läste om det först. Bra term Daniel! Gillar hela posten starkt. Personligen skulle jag nog välja att väga in lite mer hårda mätvärden i “formeln”. Skall fundera på mätvärden som kan vara generella för de flesta och om tanken är med mig så lär det nog bli en bloggpost om det. En av de bättre posterna jag läst på länge!

    Reply
    • @Daniel:
      Håller med fullständigt! Läste en omfattande undersökning som visade på att 60 % av respondenterna tror att SM kommer att smyga sig in i organisationer “stealth” oavsett om dessa beslut tas av företagsledningen och då har tåget verkligen redan gått!

      @Fredrik: Ser fram emot att få läsa dina mätvärden!

      Reply
  4. Höjdar post. ROE tror jag kommer bli sättet att mäta social media framöver. Då skall vi inte glömma vart vi läste om det först. Bra term Daniel! Gillar hela posten starkt. Personligen skulle jag nog välja att väga in lite mer hårda mätvärden i “formeln”. Skall fundera på mätvärden som kan vara generella för de flesta och om tanken är med mig så lär det nog bli en bloggpost om det. En av de bättre posterna jag läst på länge!

    Reply
    • @Daniel:
      Håller med fullständigt! Läste en omfattande undersökning som visade på att 60 % av respondenterna tror att SM kommer att smyga sig in i organisationer “stealth” oavsett om dessa beslut tas av företagsledningen och då har tåget verkligen redan gått!

      @Fredrik: Ser fram emot att få läsa dina mätvärden!

      Reply
  5. @ Fredrik: Tack så hemskt mycket Fredrik, vad kul att du gillade den, och sjukt kul att äntligen få cred för en term:) Har försökt med det sedan jag började haha. Vad det gäller hårda mätvärden håller jag definitivt med dig, som sagt ROI tycker jag i grunden är applicerbart men måttsystemet måste anpassas efter dialog snarare än ekonomisk vinst. Hör av dig när du kommer på några mätvärden, hade varit kul att ta del av:)

    @Hampus: Förstår vad du menar men jag tror det är viktigt att snarare försöka hitta mätvärde som representerar sociala landvinningar, om än hårda sådana precis som Fredrik säger. Att konvertera till siffror är lite att skjuta “problemet” framför sig bara för att man inte orkar sätta sig in i ett nytt sätt att tänka. Men visst, det ena utesluter inte det andra och kan man göra båda sakerna är det ju det absolut bästa. Tack så mycket för din kommentar!

    Reply
  6. @ Fredrik: Tack så hemskt mycket Fredrik, vad kul att du gillade den, och sjukt kul att äntligen få cred för en term:) Har försökt med det sedan jag började haha. Vad det gäller hårda mätvärden håller jag definitivt med dig, som sagt ROI tycker jag i grunden är applicerbart men måttsystemet måste anpassas efter dialog snarare än ekonomisk vinst. Hör av dig när du kommer på några mätvärden, hade varit kul att ta del av:)

    @Hampus: Förstår vad du menar men jag tror det är viktigt att snarare försöka hitta mätvärde som representerar sociala landvinningar, om än hårda sådana precis som Fredrik säger. Att konvertera till siffror är lite att skjuta “problemet” framför sig bara för att man inte orkar sätta sig in i ett nytt sätt att tänka. Men visst, det ena utesluter inte det andra och kan man göra båda sakerna är det ju det absolut bästa. Tack så mycket för din kommentar!

    Reply
  7. Arbetar på ett koncept som tangerar tankarna runt ROE.

    Målet är att skapa en kommunikations plattform som främjar den interna men även den externa kommunikation för mindre företag/grupper.

    Tror du att man kan applicera ROE tankegången inom en begränsad grupp? Hur kan man mäta ROE internt?

    Reply
  8. Arbetar på ett koncept som tangerar tankarna runt ROE.

    Målet är att skapa en kommunikations plattform som främjar den interna men även den externa kommunikation för mindre företag/grupper.

    Tror du att man kan applicera ROE tankegången inom en begränsad grupp? Hur kan man mäta ROE internt?

    Reply
  9. @Fredrik Davidsson Jag tror det går alldeles utmärkt att mäta detta internt. Tror t.o.m att det är enklare än att göra det externt. Samtidigt är det internt mycket enklare att mäta ROI, vilket är en term som är svår enl mig att mäta i sociala medier. Anledningen till att det blir enklare är ju att du vet vart du skall mäta. Du har dina lösningar där du lätt kan mäta engagemanget, du behöver således inte lägga massa tid på att leta upp engagemanget dvs i alla fräsiga, trendiga, skakiga web2.0 lösningar som finns där ute.

    Internt handlar det betydligt mer om att frigöra intellektuellt kapital och skapa en öppnare konversation som river ner klassiska murar (t.ex varför skall all information gå via en mellanchef när det tar två sekunder att ställa frågan eller få svaret via en wiki, mikroblogg eller en intern blogg) än att engagera. Det är lite olika drivkrafter som ligger bakom enl mig.

    Reply
    • Hej jag försöker fortfarande få lite struktur i begreppet ROE och jobbar på en modell för tillfället men behöver lite hjälp.

      Skulle man kunna se ROI som något man främst arbetar med i “short term”
      medans ROE är “Long term” och bygger mer på relationsmarknadsföring?

      Mvh Hampus

      Reply
  10. @Fredrik Davidsson Jag tror det går alldeles utmärkt att mäta detta internt. Tror t.o.m att det är enklare än att göra det externt. Samtidigt är det internt mycket enklare att mäta ROI, vilket är en term som är svår enl mig att mäta i sociala medier. Anledningen till att det blir enklare är ju att du vet vart du skall mäta. Du har dina lösningar där du lätt kan mäta engagemanget, du behöver således inte lägga massa tid på att leta upp engagemanget dvs i alla fräsiga, trendiga, skakiga web2.0 lösningar som finns där ute.

    Internt handlar det betydligt mer om att frigöra intellektuellt kapital och skapa en öppnare konversation som river ner klassiska murar (t.ex varför skall all information gå via en mellanchef när det tar två sekunder att ställa frågan eller få svaret via en wiki, mikroblogg eller en intern blogg) än att engagera. Det är lite olika drivkrafter som ligger bakom enl mig.

    Reply
    • Hej jag försöker fortfarande få lite struktur i begreppet ROE och jobbar på en modell för tillfället men behöver lite hjälp.

      Skulle man kunna se ROI som något man främst arbetar med i “short term”
      medans ROE är “Long term” och bygger mer på relationsmarknadsföring?

      Mvh Hampus

      Reply
  11. @Hampus: Jag tror det där kan gå åt båda hållen. Som jag skrev i min post kan ROE och andelen engagemang vara ett mått på vägen mot ROI, ju mer engagemang kring en produkt eller kampanj desto högre ROI (så länge det inte är negativ kritik så klart). På det sättet kan ROE vara en måttstock på vägen mot ROI.

    Samtidigt skapar sociala medier lojala och långsiktiga kunder så länge man håller dialogen levande. På det sättet är ROE long term medan ROI bara mäter en specifik investering.

    @Fredrik Davidsson: Hur kan man mäta ROE internt? Hm, ja det är ju just det, det handlar ju lite om att omvandla ett mjukt värde till i alla fall lite håradare data. Ett mått kanske skulle kunna vara hur många inom den nämnda gruppen som faktiskt kommenterat mellan olika datum. ROE handlar mer om en process än ROI tror jag. ROI känns mer som det är baserat på ett start och slutdatum medan ROE kräver ständig uppföljning. Ett sätt kan vara att använda sig av Google analytics och se hur trafiken ökar i takt med kommentarer och dylikt. Bara lite lösa idéer:) Tack för ert intresse.

    Reply
  12. @Hampus: Jag tror det där kan gå åt båda hållen. Som jag skrev i min post kan ROE och andelen engagemang vara ett mått på vägen mot ROI, ju mer engagemang kring en produkt eller kampanj desto högre ROI (så länge det inte är negativ kritik så klart). På det sättet kan ROE vara en måttstock på vägen mot ROI.

    Samtidigt skapar sociala medier lojala och långsiktiga kunder så länge man håller dialogen levande. På det sättet är ROE long term medan ROI bara mäter en specifik investering.

    @Fredrik Davidsson: Hur kan man mäta ROE internt? Hm, ja det är ju just det, det handlar ju lite om att omvandla ett mjukt värde till i alla fall lite håradare data. Ett mått kanske skulle kunna vara hur många inom den nämnda gruppen som faktiskt kommenterat mellan olika datum. ROE handlar mer om en process än ROI tror jag. ROI känns mer som det är baserat på ett start och slutdatum medan ROE kräver ständig uppföljning. Ett sätt kan vara att använda sig av Google analytics och se hur trafiken ökar i takt med kommentarer och dylikt. Bara lite lösa idéer:) Tack för ert intresse.

    Reply
  13. Har du följt med i debatten om Engagement Index?
    Den har pågått ett tag.

    Min vän Erics tankar:
    http://blog.webanalyticsdemystified.com/weblog/2006/12/how-do-you-calculate-engagement-part-i.html
    http://blog.webanalyticsdemystified.com/weblog/2007/10/how-to-measure-visitor-engagement-redux.html

    Avinash är skeptisk:
    http://www.kaushik.net/avinash/2007/10/engagement-is-not-a-metric-its-an-excuse.html

    Många andra har gett sig in i debatten som varit rätt intensiv.

    Reply
  14. Har du följt med i debatten om Engagement Index?
    Den har pågått ett tag.

    Min vän Erics tankar:
    http://blog.webanalyticsdemystified.com/weblog/2006/12/how-do-you-calculate-engagement-part-i.html
    http://blog.webanalyticsdemystified.com/weblog/2007/10/how-to-measure-visitor-engagement-redux.html

    Avinash är skeptisk:
    http://www.kaushik.net/avinash/2007/10/engagement-is-not-a-metric-its-an-excuse.html

    Många andra har gett sig in i debatten som varit rätt intensiv.

    Reply
  15. En av de mest klarsynta funderingar och bidrag i affärsnyttan av / med social media.
    Tack!

    Reply
  16. Jag tycker den här synpunkten är värdefull så jag skakar liv i den här gamla tråden. http://www.baekdal.com/articles/management/7-my

    “- You can measure social media ROI by looking at volume of fans, level of engagement, downloads, number of links etc.

    Wrong! None of these things provide you with insights about any meaningful return to what you have invested. Getting 1,000 more fans doesn't mean you will sell 1,000 more products. Just because people link to your viral video, doesn't mean that people come flocking to your store.”

    Reply
  17. Hej!

    Ursäkta en synpunkt från en infödd engelsman, men vad jag vet heter det Return on investment och det borde därför också heta Return on Engagement. Alltså ON, inte OF.

    Mvh
    David Finer

    Reply

Leave a Reply to LarsCancel reply