Min chef Joakim är en man med stort tålamod och som på ett väldigt elegant och vänligt sätt vecka efter vecka har försökt få mig att börja blogga ordentligt här på mindpark.se. Skam den som ger sig! Under vår after work i fredags kom vi till slut överens om att det var dags att börja. Därför kommer ni kära läsare framöver att här kunna läsa postningar med namnet “Sandra puffar” om bloggar och annat som jag tycker är intressant i bloggosfären, på jaiku och liknande.

* En kraftig jordbävning skakade i dag delar av Kina. På Twitter har aktiviteten kring händelsen varit hög, något som Online Journalism blog beskriver på ett bra sätt. Bloggen Converged media undrar hur journalister kan dra nytta av den aktivitet som skapas kring stora händelser på exempelvis mikrobloggtjänsterna. Många har funderat kring detta sedan upprop på Facebook blev allt vanligare och mer omskrivna i medierna av journalisterna själva. De har antagligen förstått att det finns mycket information om stora händelser att hitta hos mikrobloggtjänster av typen Jaiku eller Twitter. Problemet ligger i att få dem att se det som en fullkomligt självklar källa till information. Det gäller att få journalisterna att själva vara aktiva på Twitter eller Jaiku för att förstå dess puls. Om det blir en självklarhet för journalister att vända sig till de nya mediekanalerna för att få information och ta till sig intryck, kommer de också att snabbare kunna dra nytta av dem vid stora händelser. Där den stora massan exempelvis snabbt postar det senaste från nyhetsbyråerna, lägger upp egenhändigt producerade filmer och bilder; där borde också journalisterna vara med öppna ögon. Citizen journalists och journalister från de stora mediesajterna som samarbetar kan inte bli annat än en väldigt bra kombination när det gäller händelsenyheter.

* DN samlade nyligen tre representanter för tre stora mediesäljare för att prata om intresset kring annonsering på bloggar i Sverige. Även om de tycker att marknaden växer fort och att bloggarna har gått från dagböcker till mediekanaler är de försiktiga:

Marknaden växer fort. Men bilden överdrivs ofta, menar de. Att annonseringen skulle vara värd över 100 miljoner kronor, som det spekulerats i ett affärsmagasin, är felaktigt.

Något som eventuellt kommer att underlätta i värderingen (eller åtminstone vara en parameter att ta med i värderingen) är den nya sajten BloggVärde. Där kan du kolla hur olika bloggar värderas beroende på antalet inlänkar som kommer till bloggen. Sajten är dock väldigt ny och det förekommer buggar i systemet än vilket gör att värderingen ibland blir lite märklig (något som jag inte visste om och blev så här själaglad en kort stund i förmiddags).

* Sist en kul grej:
Karin Adelsköld
på bloggen Lilla gumman bestämde sig i förra veckan för att diska ett mac-tangentbord i diskmaskinen! Hon är en inspiration för alla oss som funderar över det där med bakterier och smuts på tangentbordet och musen men inte riktigt vet vad vi ska göra. Se hur hon gjorde här: del 1,2,3,4. Undrar om det fungerar att diska tangentbordet för hand istället?