* I höstas flyttade vi över bloggarna på hd.se över till WordPress. De som mest imponerade på mig var ledarredaktionen; de skribenterna som jag förväntade mig skulle ha svårast för övergången. Jag satt en timme med var och en av dem och gick igenom funktionerna i WordPress och sedan började de blogga. Mer behövdes inte och jag har inte hört ett ont ord om WordPress som publiceringssystem från dem.

I kölvattnet efter svd.se:s haveri i går har jag funderat på vad vi journalister gör när tekniken havererar. För oss är det viktigast att kunna lägga in våra bilder, filmer och texter någonstans och egentligen kvittar det var vi gör det bara det kommer ut på nätet eller skickas till tryckeriet. Sydsvenskan har, som Joakim nämnde i går, en nödsajt i WordPress att ta till när den ordinarie går ner. Det är inte en helt dum idé.
När jag tänker på hur lätt det var för ledarredaktionens medlemmar att ta till sig WordPress står det klart att alla journalister egentligen borde “utbildas” i verktyget och få den kunskapen (med utbildning menar jag just en liten genomgång av verktyget för mer behövs inte. Det är verkligen så pass lätt att förstå). WordPress kommer att bli allt mer framträdande och möjligheterna att använda det på våra tidningssajter är mer eller mindre oändliga. Det är dags att vi börjar dra nytta av det på allvar och att vi alla kan jobba med det oavsett var vi befinner oss i medieorganisationerna.

* Nyhetschefen på hd.se, Magnus Ericsson, talar ofta om sin vision för HD; en superdesk där nyheten tas emot, och det bestäms om på vilket sätt den ska bearbetas beroende på vilken kanal den ska gå i. Där ska morgontidningen, webben och gratstidningen ha en nyhetsledning som bestämmer lämplig publiceringskanal utefter nyhetens art. Nu är den här idén enligt rykten på väg att realiseras hos Expressen. Ett stort steg i rätt riktning om ni frågar mig. Bra tänkt! Det är exakt så redaktioner borde organiseras.

* Mycket intressant läsning om avsaknaden av citizen journalism i Portugal finns hos Online Journalism Blog. Landets journalister är ytterst konservativa och har attityden att journalistiken endast är till för journalisterna. Kanske än mer anmärkningsvärt är att de flesta medieföretags sajter till största del består av text. Bild och video är, enligt OJB, lågprioriterade områden. Portugal ser ut att ha en lång väg att vandra. Å andra sidan har många av våra svenska tidningar det också. När slår citizen journalism igenom stort?

* Sist vill jag tipsa om Bisonblogs intervju med Google-folket Stina Honkamaa och Nicklas Lundblad. Kul grepp att låta oss i Jaikububblan få ställa frågorna, men det är synd att de inte ville berätta mer om vad som ska hända med Jaiku.