Inte många kan ha missat att SF gjort bort sig rejält. Genom att stoppa sajten biotider.se har man utlöst ett berättigat och samfällt raseri. Martin Jönsson drar en intressant parallell till SVT-fallet (med tv.nu), Bloggywood är självklart engagerad och Olle Lidbom tar upp det som ett bra exempel på hur medialandskapet ritats om (första posten här). SvD sätter ihop ett knäck på bara läsarkommentarer och till och med min gamle vän och internetguru, paf, som oftast väljer att skriva om mer hardcore-teknik väljer att plocka upp det. Niclas Strand på deep ed gör en djupdykning utifrån sociala medier-perspektivet. Det bubblar sannerligen i grytan.

De flesta kommentarer handlar dock ganska ensidigt om hur SF inte fattar internet – och det är i sig alldeles riktigt. Att ha en länkpolicy, att förbjuda djuplänkar, att resonera på det här viset och inte se konsekvenserna är såklart uselt. Men det finns ett par djupare frågor.

Det första och största problemet är att man sannolikt är helt felorganiserade. Att man inte är tydlig i sin affärsmodell och tar konsekvenserna av den. Det finns en separat webb-ansvarig som har till uppgift att visa på höga trafiksiffror på sajten. Stackaren kanske till och med har ett intäktsmål. Baserat på SF:s agerande kan man iaf helt säkert dra slutsatsen att man har glömt bort sin kärnaffär – att få folk till salongerna för att titta på film. sf.se ska självklart se till att på alla sätt jobba mot det övergripande målet. Inser man det så kunde frågan om biotider.se tagit slut redan här.

Men det finns fler fel. Precis som när Google jagade mig och mina skyltar, och Annika skrev sitt lysande inlägg om ”How to kill a fan” så missar SF vilken styrka det är att ha en fanbase. Folk som gillar bio, som av egen kraft hjälper till att sprida ordet. So what om de tjänar en hacka i processen. Drar de in en enda besökare till SF så landar deras verksamhet ändå på pluskontot för SF. Älska din fans.

En annan tabbe är att sila mygg och svälja kameler. Testa den här sökningen på google och notera djuplänkarna (tack till plindberg för tipset). Ridå…

sf bio - Google SearchUploaded with plasq‘s Skitch!

Det finns många fler tabbar – men de är välbelysta. Kolla explosionen på knuff.se. Det här kommer att bli ett bra PR-case framöver. Ännu ett exempel på kollisionen när gamla medier möter nya. When will we learn?

Och till sist – missa inte beskrivningen från gänget bakom biotider av hur de faktiskt ”played the game” på ett väldigt skickligt, pr-mässigt sätt.

Ursäkta röran.