nya medier

Drottningen förd bakom ljuset

Sådär, kolla ca 15 minuter in i det här klippet från SVT i morse. 750.000 är en bra siffra och nu är den synonym med antalet samtidiga pedofiler på nätet. Siffror sätter sig. Trots att vi var många som reagerade direkt när de felaktiga uppgifterna spreds och trots att Oscar Swartz senare totalt dissekerat siffrorna … Read more

750 000 pedofiler på nätet just nu – och inte en enda källa

Uppdaterad, rulla neråt. Bilden visar puffen på aftonbladet.se just nu. Den är inte bara är tveksam, den är ett riktigt lågvattenmärke som inte ens har en antydan till stöd i den vaga rapporten. Jag håller på att bli gråhårig. Rubriker som skriker ut ”Ständigt 750 000 pedofiler på nätet” far runt i Aftonbladet, SvD, DN, … Read more

Har jag glömt att vara konstruktiv?

I en slags mix av personlig reflektion och försök att plocka fram rak nytta för mediehusen gick jag idag genom alla de poster jag skrivit på jardenberg.se fram till idag (259 inlägg). Det fanns framför allt två skäl till det. Dels att Bosse Svensson på MKTmedia mot slutet av ett samtal med Axel Andén på … Read more

Om mediebyråer – hela storyn

Det har blivit lite hallå på Dagens Media. Först kom en artikel i papperstidningen enbart, sedan kom det här svaret från mediebyråerna, synpunkter från Google, uppföljning från några kunder och sist själva grunden för stormen i vattenglaset. Bakgrund: Rolf van den Brink ringde mig och undrade helt kort vad jag ansåg om mediebyråerna i det … Read more

Sociala medier i yrkeslivet – Utbildning 2.0

“Hur skulle världen se ut om alla människor kunde gå på de bästa universiteten, lyssna på de bästa föreläsarna, stimuleras av de bästa och mest inflytelserika tankarna?” – Usablogg.org Förra veckans post som handlade om bloggande i relation till journalisten och framförallt en specifik journalist, Jan Guillou, fick mig att fundera på sociala medier och … Read more

Vad är en framgångsrik affärsmodell

Under en diskussion på en av mina favoritlistor fastande jag plötsligt för en fras. Märkligt nog en fras som jag själv använder flera gånger i veckan, minst. ”Framgångsrik affärsmodell”. Det är enkelt att säga. Men vad menar vi egentligen? Jag kopierar mitt mail direkt och hoppas på lite diskussion här också. Som ni säkert märkte … Read more

Vem behöver DN – egentligen?

När debatten går som högst mellan nya medier och gammelmedia så brukar alltid den traditionella grenen med eftertryck hävda att man har två helt unika förutsättningar. Man tar sitt ansvar för de stora samhällsfrågorna Man har resurser och kompetens för att bedriva riktig kvalitetsjournalistik Så när vi nu börjar se facit i debatten om FRA … Read more

Sandra puffar… 20080527

* Vilka roliga nyheter jag möttes av nu på morgonkvisten när jag läste att en av mina stora favoriter, Martin Jönsson, blir ny gästprofessor i praktisk journalistik vid JMG i Göteborg. Jag kan inte tänka mig någon annan person som hade varit mer lämpad för den här posten. Martin Jönsson har rent ut sagt koll; … Read more

Magnus Karlsson öppnar upp Smålandsposten

Nu börjar det puttra i grytan. Framsynta personer även på de mindre tidningarna börjar ta för sig och testa nätets möjligheter. Magnus Karlsson, chefredaktör på Smålandsposten skriver så här i sin blogg: Jag tror att nätet kan hjälpa oss om vi använder det rätt. Ett led i det är att vara öppna med vad vi … Read more

Martin Jönsson i Mindpark-soffan

Nästa vecka, torsdagen den 24/4 samlar vi åter Mindparks stora arbetsgrupp. Det blir ca 15 personer som jobbar i beslutande och verkställande position inom digitala/nya medier hos våra ägare som dyker upp @Parken i Helsingborg. För första gången kan du vara med, på riktigt. Vi sänder live! Med start ca kl 16 sätter vi Martin … Read more

Tidningsfri dag – vilken otroligt dum idé

Idag är det långfredag. En riktigt lång och långsam dag, som gjord för lång frukost med tidningen. En stund i badet med tidningen. En lat, skön stund på soffan med tidningen. Helt enkelt en dag då pappret verkligen har chans att hävda sig. Men istället har vi ”tidningsfri dag”. Det krävs en snedvriden bransch för … Read more

SF – alla fel i boken

Inte många kan ha missat att SF gjort bort sig rejält. Genom att stoppa sajten biotider.se har man utlöst ett berättigat och samfällt raseri. Martin Jönsson drar en intressant parallell till SVT-fallet (med tv.nu), Bloggywood är självklart engagerad och Olle Lidbom tar upp det som ett bra exempel på hur medialandskapet ritats om (första posten … Read more

Sociala nyhetskällor

Mediapost förutspår att en nyhetsportal baserad på användargenererat material kommer att vara online och växa till världens största nyhetskälla 2008. I USA har redan sociala forum växt till bland de mest besökta källorna för nyheter. Ser man till det pågående pressidentvalet säger 28% av de amerikanska respondenterna att de håller sig uppdaterade med information från … Read more