Visst älskar vi listor. Dagens Spotifylista är en hit och min lista med 67 iphone-apps drar fortfarande massor med trafik till den här sajten. Men ännu roliga är det med listor som rankar något. Om det är omröstningar (rösta på mig i YABA;) eller mer mekaniska mätningar spelar uppenbarligen inte så stor roll. Det är kul att tävla.

Våra aktiviteter i de sociala medierna är tacksamma att göra listor på. Det finns ofta ett enkelt api som man kan ställa frågan till, och data kan skäras på många olika sätt. Det finns ett enormt utbud av listor, tex lastgamla Twitterholic (fyll gärna på med din favorit i kommentarerna).

Twitter-veteran. Japp!En relativt ny tjänst som jag, just nu, tycker är kul heter Osnapz. Den samlar ihop information från Twitter, Facebook, LinkedIn, YoutubeGowalla och Foursquare och bygger ihop en total som de kallar för XP. Total experience points. Det kan man såklart ha synpunkter på – men som en lek är det kul. Och så får man tillfälle att posta snygga ”medaljer” som kanske hjälper andra att förstå vem du är (nåja). Själv är jag mest stolt över den här…
from linkedin

Men för att svara på frågan i rubriken: Nej, sociala medier är inte en tävling. Men det är inte heller bara på blodigt allvar. Givetvis handlar det i första hand om vad vi kan göra med tjänsterna och människorna där. Givetvis handlar det i första hand om dialogen, kommunikationen, det gemensamma skapandet. Givetvis handlar det i första hand om det otroliga skifte vi befinner oss i.

Men glöm inte ha skoj också, tappa inte glimten i ögat. Tillåt dig att tävla lite också, tillåt dig att skryta lite. Det är faktiskt roligare att ha skoj än att ha tråkigt.