Jag är ju gammal statistikknarkare. Älskar webbens möjligheter till maximal uppföljning och med siffror i realtid följer en extra charm. Jag har bara två problem med verktygen av idag: de är för bra, så jag fastnar och det finns för många att välja på.

Jag kör just nu tre varianter på den här sajten, och alla tre är gratis (men en av dem erbjöd en pro-version, och det betalade jag så klart för)…

  • Google Analytics. En rikslikare. Den är betrodd nog att fungera på kialistan, är huvudleverantör till sis-index och är verkligen industrial strenght med google i botten. Men även om den utvecklas flitigt, nu senast med en overlay-variant så saknar den realtid och börjar tappa lite oooze… Däremot är den helt suverän när det gäller ”Absolut unika”, ett viktigt mått.
  • Woopra. Massor med hoopla för något år sedan, fortfarande aktiva i bloggen, men jag känner inte av att det händer så mycket. Mest bekymmersamt är att de verkar svaga på affärsmodellen, både sin egen och att få andra att utnyttja sin potential. Jobbar inte alls med mål etc, utan är mer ögongodis. Deras live-bevakning är grymt cool, liksom att den namnsätter de besökare som kommenterat på WP-sajter…
  • Clicky. Ingen nykomling, men jag var sent på det. Och jag gillar den skarpt. I likhet med woopra klarar den realtid, men i motsats till woopra kräver den inte en java-klient utan rullar direkt i browsern. Den är mitt förstahandsval numera, jag bor i Clicky;) Den är också den tjänst som jag betalat för, helt enkelt för att det gick att göra.

Men så dyker frågan upp om vilka siffror de levererar. Som gammal deltagare i tidningarnas arbetsgrupper för nätmätningar vet jag vilken djungel det där är. Det behöver inte vara att ett system gör rätt och ett annat fel – man kan helt enkelt ha olika definitioner på det som mäts. Enda sättet att få klarhet är att jämföra. Så här såg det ut igår, måndag den 8/6 2009.

verktyg/mått Analytics Woopra Clicky
Unika 681 N/A 635
Besök 801 781 771
Sidvisningar 1383 980 1493
Facebook/Twitter 97/113 90/75 83/71
Google 29 41 15

Ganska stora skillnader alltså, trots en liknande mätmetod (javascript-tag) och en kort tidsperiod.

Om jag istället tittar på de senaste sju dagarna ser bilden ut så här (och ju längre period, desto större skilnader)

verktyg/mått Analytics Woopra Clicky
Unika 2588 N/A N/A
Besök 4102 3915 3833
Sidvisningar 7594 5357 8134
Facebook/Twitter 334/523 280/337 261/318
Google 208 221 133

Ta sifforna som fingervisningar, inte som absoluta sanningar, det krävs lite snickrande för att få ut något som är jämförbart. Berätta gärna hur det ser ut för dig, om du jämför. Ser du samma skillnader och likheter som jag?