Update: vad jag kan se är hd.se först ut bland svenska medier med att börja känna på Google Friend Connect. Precis så, ut med det, testa, experimentera – och som Sören säger: ”Det är helt nytt och ärligt talat är det här en läroprocess även för oss på hd.se-redaktionen.” Kudos!

Nu lever vi i spännande tider. Både Facebook Connect (FBC) och Google Friend Connect (GFC) har gått live i stor skala och nyhetssajter (inte så mycket på svenska än) och bloggare följer med spänning det stora slaget. På mindpark.se har vi skrivit en hel del om både OpenSocial och FriendConnect tidigare, och jag hoppas verkligen att det här ska bli ett genombrott för den mindre slutna och mer sociala webben. Jag tror giganterna kommer att tvingas jobba tillsammans i högre utsträckning, om inte annat så tack vare den extra hets som lågkonjunkturen skapar. The Open Stack-modellen kommer att vinna, tror jag.

Men hur det än går med det, så måste vi i branschen igen fundera över vår situation. Vi kan inte längre tro att vi kan styra samtalet, att vi kan sätta agendan, att vi kan agera som vi gjorde innan internet – då det fanns avstånd mellan oss och publiken. Det känns extra aktuellt att nämna i ljuset av de senaste två veckornas händelser.

Men vad värre är att vi inte längre kan räkna med att vi kommer att vara en naturlig och självklar “entry point”, på det viset som vi var när vi ägde frukostbordet ellet tv-soffan. Inte ens aftonbladet.se kommer för all framtid att vara den dominerande startsidan. Vi kommer att behöva jobba betydligt hårdare på att dels se till att vårt material hittar ut till sin publik, men också se till att när de väl är hos oss så trivs de. Det är dags att omfamna the crowd. När de är hos oss ska de få så mycket valuta för sin nedlagda tid som möjligt. Och ett sätt att göra det är, så klart, att höja kvaliteten på tjänsten. I det ljuset är den här presentationen intressant (tipstack till RWW). Klicka upp den i fullskärm och låtsas att man inte pratar om Amazon och iTunes, utan om din tidning.

Visst är det så. Att låta vårt material finna sin plats i den sociala grafen, och vice versa, har helt plötsligt blivit mycket enklare. Jag menar fortfarande att vårt innehåll har sin absoluta styrka som enskilda sociala objekt (conversation pieces/snackisar), men att vi med de nya möjligheterna faktiskt kan vara med och sy ihop väven också. Det är vackert, och det är gott. Lyckligtvis ligger det också helt i linje med de förutsättningar som jag målar upp för hur vi ska tjäna pengar imorgon. Till nytta och glädje även för användaren

Men då gäller det att vi kliver fram ett par steg. Jag kickade igång GFC på ”Jardenberg Unedited” under kvällen och det bara smällde till så hade jag över fyrtio “followers”. En bra liten crowd, som nu kan börja umgås lite enklare och närmare på min sajt. Och det tog mig under tre minuter. Det tog lite längre tid att göra det här på mindpark.se, vår mall krånglade lite. Så säg 20 minuter. På vilken tidningssajt som helst går det minst lika snabbt, egentligen. Jag lovar. Vem blir först?

Till sist, under kvällen fick en fråga om varför jag inte pushar lika hårt för Facebook connect (FBC) som jag gör för Google Friend Connect (GFC). Två skäl:

  1. Jag upplever FBC som mer proprietärt och slutet.
  2. Kolla här vad som krävs för att komma igång med FBC och jämför med GFC. En väldig skillnad.

I min bok vinner alltid mer öppet över slutet, och enklare vinner alltid över mer komplicerat. Så enkel är jag. Därmed inte sagt att jag inte i nästa läge kommer att rekommendera att man tittar närmare på FBC också, men first things first. Spaden i marken. Jag var ju tvungen att testa. I min sandbox kör jag nu en enkel FBC-implementering också.

Fler som skriver om det här ur ett svenskt perspektiv: