papperstidning

Mindpark #018: När Tidningsutgivarna övergav pappret – eller…?

Den 9 november 2009 utkommer sista numret av pappersutgåvan av Tidningsutgivarnas (TU) egen publikation Medievärlden. Webbsajten medievarlden.se lever vidare. Detta anses av många i debatten ha ett stort symbolvärde – ”inte ens TU tror längre på papperstidningen”. Inget kunde vara mer felaktigt. Medievärlden har varit en smal facktidning, business-to-business. Den affärsmodellen ser helt annorlunda ut … Read more

Annonseringen ner 30 procent under första kvartalet

Under första kvartalet i år tappade de amerikanska tidningarna nästan 30 procent (-29,7 procent) av sina annonsintäkter i print jämfört med första kvartalet 2008. Enligt de senaste siffrorna från NAA nådde annonseringen i print endast upp till 5,9 miljarder USD, vilket ska jämföras med 8,4 miljarder kv 1 2008. Tappet är störst för eftertextmarknaden, som … Read more

Största tappet någonsin för tidningarna i USA

Enligt de senaste sifforna från NAA (Newspaper Association of America) minskade tidningarnas annonsintäkter i print med 17,7 procent under 2008 jämfört med 2007. Det är det värsta tappet sedan NAA började mäta på 50-talet. Anmärkningsvärt är också att det är tredje året i rad som intäkterna minskar, vilket aldrig tidigare har inträffat. Under 2008 var … Read more

Dyster prognos för tidningarna i USA

Enligt eMarketers beräkningar minskade tidningarnas annonsintäkter i USA med 16,4 procent under 2008 till 38 miljarder USD. Och enligt prognosen kommer tappet att vara nästan lika stort i år; minus 15,8 procent. Det betyder att annonsintäkterna för tidningarna i USA beräknas landa på 31,9 miljarder dollar i år. Och även om 2008 och 2009 är … Read more

DN frågar: ska Google ta över?

Svaret är nej, inte egentligen. Men läs först vad Arne Ruth och Bjarne Stenquist, journalister och f d DN-medarbetare skriver i artikeln ”Ska Google ta över?”. Man citerar bland annat: Roussel ansåg att Google redan har en högeffektiv distributionsapparat som dessutom visat sig överlägsen det mesta i annonsförsäljning. Så varför inte överlåta distribution och annonshantering, … Read more

Så ska vi tjäna pengar på nätet (mer än vi någonsin gjort på papperstidningen)

Om man upprepar något tillräckligt länge och ofta så börjar det behandlas som en sanning. En sådan sanning är det gamla frasen ”vi kommer aldrig att tjäna lika mycket pengar på nätet som vi gör på tidningen”. Jag upplever det som en sanning som fått fäste utan att egentligen vara speciellt logisk och oftast helt … Read more

Andreas Ekström räddar min helg

Efter en vecka som varit tung, det är mycket tråkiga signaler nu, går jag (om ett par timmar) på lätta fötter och firar helg. Tack för det Andreas Ekström från Sydsvenskan som gästbloggar på Samesamebutdifferent. Knalla direkt dit nu och läs den underbara, men tyvärr fejkade, pressreleasen. Den är välskriven och humoristisk, den formulerar precis … Read more

Medielandskap i förändring. Eller: överraskad av iPhone i badkaret

Inte av själva tanken, för det är jag själv som uttalat den – men av att det publicerades redan. Jag trodde det var veckan efter midsommar det skulle in. Så min planerade utvikning på temat har inte hunnits med. Ändå, man får gilla läget: här syr jag i alla fall ihop de tre artiklarna (där … Read more

Tidningsfri dag – vilken otroligt dum idé

Idag är det långfredag. En riktigt lång och långsam dag, som gjord för lång frukost med tidningen. En stund i badet med tidningen. En lat, skön stund på soffan med tidningen. Helt enkelt en dag då pappret verkligen har chans att hävda sig. Men istället har vi ”tidningsfri dag”. Det krävs en snedvriden bransch för … Read more

Största tidningarna i USA har tappat 1 miljon ex i upplaga de senaste 4 åren

Under de senaste 4 åren har de största tidningarna i USA tappat över 1 miljon i upplaga, enligt en sammanställning av Editor & Publisher. Det motsvarar ett minskning på nästan 10 procent. Men vissa titlar har minskat betydligt mer. The Los Angeles Times har tappat 20 procent och San Francisco Chronicles tapp är nästan 30 … Read more

Färre litar på sökmotorernas resultat, men fortsatt hög tilltro till mediebolagens sajter

Center for the Digital Future på USC (University of Southern California) Annenberg School har publicerat resultaten av det sjunde årets undersökning i projektet “Surveying the Digital Future”. Det är en stor och bred undersökning som bland annat tittar på tillgång till bredband, användning av det trådlösa internet, media online, användargenererat material och sociala nätverk i … Read more

Welcome to the future, dear newspaper

Idag har jag sett framtiden för den lokala papperstidningen. I ett reportage på 65.000 tecken, över 12 sidor, presenteras ett nästan 15 år gammalt mord. Och det är strålande läsning. Jag kastade mig över tidningen i morse, lika entusiastisk som när Economist landar i brevlådan. Vi som jobbar med lokaltidningens kamp för att omdefinera sig … Read more