mediekonsumtion

Internet lika stort som TV bland 25-44-åringar

I förra årets Mediebarometer såg vi att internet hade passerat TV bland 15-24-åringar både avseende daglig räckvidd och tid. Nu ser vi motsvarande mönster för nästa åldersklass: 25-44-åringar… Mediebarometer 2008 visar att internet nu har en lika hög daglig räckvidd som TV bland personer i Sverige som är 25-44 år. Hela 80 procent av de … Read more

Internet större än TV bland kidsen

Hela 83 procent av internetanvändarna i åldern 10-14 år i USA spenderar 1 timme eller mer om dagen online. Det visar en undersökning från Doubleclick Perfomics. För TV är motsvarande siffra 68 procent. Tidningar, tidskrifter och radio ingår också i undersökningen men siffrorna för dessa medier är betydligt lägre. Undersökningen visar också att 72 procent … Read more

Internet större än tv bland kidsen

Internet än nu större än tv bland 15-24-åringar. I senaste Mediebarometern från Nordicom ser vi för första gången att fler unga använder internet än tittar på tv en genomsnittlig dag. Hela 86 procent av de som är i åldern 15 till 24 använder internet en vanlig dag. För tv är motsvarande siffra 83 procent. För … Read more

Två av tre använder internet en vanlig dag

Senaste Mediebarometern från Nordicom visar att två tredjedelar av befolkningen (9-79 år) använder internet en genomsnittlig dag. Sedan 2003 har andelen internetanvändare nästan fördubblats, från 33 procent till 64 procent en vanlig dag. Användningen av internet ökar när allt fler har tillgång till bredband, enligt Nordicom hade knappt 30 procent tillgång till bredband 2003, medan … Read more

Var femte europé använder internet samtidigt som de konsumerar andra medier

Drygt en femtedel (21 procent) av alla internetanvändare i Europa säger att de använder internet samtidigt som de ser på tv eller lyssnar på radio, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. Dessa “media multitaskers” spenderar mycket tid på både tv och internet. I genomsnitt ägnar de 14 timmar i veckan på tv-tittande och 10 timmar … Read more

Google störst på online video i USA, UK, Tyskland, Frankrike och Kanada

I en sammanställning från comScore, där de jämför videotittandet online i fem länder (USA, Kanada, Strobritannien, Tyskland och Frankrike), visar det sig att Kanada har den högsta andelen tittare bland internetanvändarna. 19 miljoner tittade på online video i Kanada under december 2007, vilket motsvarar 89 procent av den totala internetpopulationen. Storbritannien ligger också högt med … Read more

It’s a family affair

European Interactive Advertising Association har precis släppt en ny rapport (pdf här) från sin stora undersökning som de genomförde i november 2007. I rapporten tittar de på “den digitala familjen” och hur barnen påverkar de vuxnas medievanor. Bland annat gäller det andelen som använder internet. Bland vuxna med barn i hushållet är andelen som använder … Read more

Tidningsfri dag – vilken otroligt dum idé

Idag är det långfredag. En riktigt lång och långsam dag, som gjord för lång frukost med tidningen. En stund i badet med tidningen. En lat, skön stund på soffan med tidningen. Helt enkelt en dag då pappret verkligen har chans att hävda sig. Men istället har vi ”tidningsfri dag”. Det krävs en snedvriden bransch för … Read more

Internet är den främsta källan för nyheter

Internet är den främsta källan för nyheter och information för hälften (48 procent) av amerikanarna, enligt en ny undersökning från Zogby International. Det är en ökning från 40 procent förra året. 29 procent säger att TV är den viktigaste informationskanalen. Radio och tidningar hamnar på ungefär samma nivå; runt 10 procent. Bland 18-29-åringarna är det … Read more

Extremt stora skillnader i hur mycket tid som spenderas på online video

Media Contacts and comScore har tillsammans gjort en studie av tittandet på online video och vanlig TV i USA. Resultatet visar på mycket stora skillnader i tittandet. Framförallt när det handlar om hur mycket tid man spenderar på online video. De som tittar mest (20 procent) tittar i genomsnitt 841 minuter i månaden. Medium viewers … Read more

2,3 videor om dagen

Googles sajter hamnar återigen i topp, när det gäller antal videor som amerikanarna tittade på online under december 2007. I comScores mätning VideoMetrix visar siffrorna att det tittades på totalt 10,2 miljarder klipp under december. Google svarade för 3,3 miljarder av dessa, vilket motsvarar en tredjedel. YouTube står för nästan hela Googles del med 97 … Read more

Key Trends 2008 & God Jul!

Häromveckan deltog jag för första gången i en JupiterTel. Det är telefonkonferenser som Jupiter Research anordnar för sina kunder. Ämnet denna gång var Key Trends 2008 och hölls av David Schatsky, President på JupiterResearch. Nedan följer en sammanfattning av vad som togs upp. Key Trends 2008 Fragmentariseringen av media fortsätter Sociala medier utvecklas (och marknadsföringen) … Read more