Transparens – därför funkar det

Det har varit mycket spinn runt transparens de sista dagarna. Björn har skrivit ett bra inlägg under rubriken ”The trouble with transparency” som bygger vidare på hans gamla postning där han lovade att han skulle bli sveriges mest transparenta VD. En utmaning som vi var ett par som plockade upp… Niclas följde upp genom att slå fast att transparens är ordet för dagen, och JMW konstaterar att ”transparens kräver mod”.

Någon vecka innan det här brakade loss stod jag på Dagsvara (en konferens för tidningsfolk) och predikade om ”Transparens som grogrund för utvecklingssamarbete”. Min grundläggande tes handlade om hur ett företag som Mindpark ska skapa sig förutsättningar att lyckas, men det blev också mycket generellt runt poängen med transparens. Så här, ungefär…

Grunden är enkel, och handlar ganska mycket om varför man inte förlorar något på transparens. Jag kan skriva romaner om det – men i tre korta punkter:

  • Det finns ytterst få originella/ursprungliga idéer. Vi behöver alltså inte vara hemliga med vad vi klurar på. Istället har vi allt att vinna på att så snart som möjligt få mer input från så många som möjligt. Då måste vi vara öppna med våra tankar.
  • Alla vet ändå vem som fikar med vem. I vår lilla ankdamm är det ingen raketforskning att räkna ut vem som pratar med vem, om vad, eller varför. Att tro något annat vore bara att lura sig själv.
  • Det är i genomförande skillnaden ligger. Vem är snabbast och bäst på att genomföra det som alla vet är rätt sak att göra. Hur syr man ihop det med sina unika förutsättningar. Hur väljer man rätt saker att göra. Det som skiljer vinnaren från förloraren är inte så mycket ”think” som det är ”do”.

Ungefär så enkelt är det. Om man inser att man inte förlorar på det är steget kort till att inse allt man har att vinna. Det som kan sätta käppar i hjulen är egentligen bara om det handlar om sådant som lagstadgad tystnadsplikt, regelverk runt börsbolagsinformation, juristers branschkodex och andras krav på integritet. Björn belyser det väl – men jag tror iof att han viker ner sig lite för lätt.

En viktig punkt är att skilja på vilket sammanhang din transparens rör sig i. Personligt, internt, externt. Lev som du lär så långt som möjligt. Fundera alltid innan du sluter något – borde det inte kunna ligga öppet istället, och i så vid krets som möjligt. Inom mina fem ägarföretag har vi drivit det extremt långt. Vi använder tex Basecamp för alla våra projekt och alla har full insyn, även i de projekt de inte jobbar aktivt med. Vi låter alla våra utvecklare checka in och ut all kod via CVSDude. All vår dokumenthantering sköts via Google Docs och säkert 90% av alla docs ligger åtkomliga för alla andra (Docs är underbart bra för övrigt, rekommenderas varmt).

En tjänst som Pingdom belyser den flytande övergången mellan internt och extern. Vi använder den för att kolla sajternas upptid och publicerar rapporten publikt för alla som vill se – även om det internt finns fler detaljer. Samma sak med den här bloggen. Ett av våra uppdrag är att bistå ägarna med omvärldsbevakning – men istället för slutna rapporter bara till dem lägger vi ut det mesta här på bloggen. På så sätt får vi en sanity check på det vi skriver och input till fortsatt grävande. Bloggen ser också till att vi sticker ut mer än många andra aktörer inom vår sfär, vilket är en förutsättning om vi ska kunna attrahera smartskallarna.

mindpark-pa-knuff

Privat och personligt försöker jag driva det så långt det går. Det tydligaste, och nyttigaste, exemplet är att jag släppt ut min kalender publikt. Många undrar om jag är galen, men för min egen del är det ingen tvekan om att det är bland det bästa jag gjort. Ofta får jag kommentarer inför kommande möten som är ovärderliga. På samma sätt experimenterar jag med olika former av transparens i den här bloggen. Under en lång period skrev jag dagliga rapporter, sedan en tid har jag testat utan – och jag inser att jag saknar det. No man is an island, i synnerhet inte i dagens snabba tempo.

Ska jag sammanfatta min syn på transparens så är det: ”Öppenhet måste vara default”. Förr sa man att On the internet, nobody knows you’re a dog – nu bör vi vända på resonemanget. On the internet everyone knows you’re a dog ligger närmare sanningen och då ska vi ta fasta på det. Utnyttja kraften i öppenheten istället för att kämpa med den gamla modellen. Och om inte jag lyckats övertyga dig: läs Wisdom of crowds!

Ett annat led i kampen för öppenhet är att lägga ut alla presentationer. Jag har slarvat. Det ska bli bättring. Här är iaf presentationen från Dagsvara.

kalendern-2

79 thoughts on “Transparens – därför funkar det”

  1. Skickade den här till mina kompanjoner som har mycket svårt att förstå det här. Känns som ett rejält svar på min fundering om jag kanske ändå blir tvungen att bli mer opak… Tack, min vän!

    Reply
  2. Skickade den här till mina kompanjoner som har mycket svårt att förstå det här. Känns som ett rejält svar på min fundering om jag kanske ändå blir tvungen att bli mer opak… Tack, min vän!

    Reply
  3. Skickade den här till mina kompanjoner som har mycket svårt att förstå det här. Känns som ett rejält svar på min fundering om jag kanske ändå blir tvungen att bli mer opak… Tack, min vän!

    Reply
  4. Skickade den här till mina kompanjoner som har mycket svårt att förstå det här. Känns som ett rejält svar på min fundering om jag kanske ändå blir tvungen att bli mer opak… Tack, min vän!

    Reply
  5. Skickade den här till mina kompanjoner som har mycket svårt att förstå det här. Känns som ett rejält svar på min fundering om jag kanske ändå blir tvungen att bli mer opak… Tack, min vän!

    Reply
  6. @mymlan|deeped: tack för kommentarerna. Jag har uppdaterat posten lite till, hojta gärna om det är något specifikt ni tycker jag missar. Som sagt: jag kan prata i veckor om det är, så revolutionerande har det varit för mig.

    Reply
  7. @mymlan|deeped: tack för kommentarerna. Jag har uppdaterat posten lite till, hojta gärna om det är något specifikt ni tycker jag missar. Som sagt: jag kan prata i veckor om det är, så revolutionerande har det varit för mig.

    Reply
  8. @mymlan|deeped: tack för kommentarerna. Jag har uppdaterat posten lite till, hojta gärna om det är något specifikt ni tycker jag missar. Som sagt: jag kan prata i veckor om det är, så revolutionerande har det varit för mig.

    Reply
  9. Ett problem kan ändå vara balansen. Och att en del väljer att utnyttja transparensen utan att “ge tillbaka”.

    Problemet är ju inte nytt om man tittar på problemen runt GNU och open source-rörelsen där mycket kodning helt enkelt “stulits” och lagts in i kommersiella delar. Idétransparens har samma problem – om adaptioner inte läggs ut blir det obalans i systemet.

    Samtidigt får man antagligen räkna med det (även om det är surt när man inser att det händer).

    Reply
  10. Ett problem kan ändå vara balansen. Och att en del väljer att utnyttja transparensen utan att “ge tillbaka”.

    Problemet är ju inte nytt om man tittar på problemen runt GNU och open source-rörelsen där mycket kodning helt enkelt “stulits” och lagts in i kommersiella delar. Idétransparens har samma problem – om adaptioner inte läggs ut blir det obalans i systemet.

    Samtidigt får man antagligen räkna med det (även om det är surt när man inser att det händer).

    Reply
  11. Det jag undrar är om du har några idéer om hur en tidningsredaktion kan agera för att bli mer transparent? (och därmed vilket jag är övertygad om skulle hända – mer trovärdig)

    Reply
  12. Det jag undrar är om du har några idéer om hur en tidningsredaktion kan agera för att bli mer transparent? (och därmed vilket jag är övertygad om skulle hända – mer trovärdig)

    Reply
  13. Det jag undrar är om du har några idéer om hur en tidningsredaktion kan agera för att bli mer transparent? (och därmed vilket jag är övertygad om skulle hända – mer trovärdig)

    Reply
  14. Tack för spokane-länken. Var på ett kortare föredrag om den tidningen för ganska länge sen men hade tappat bort det. Ska kolla din andra länk också. Är mitt i ett försök att konkretisera och överföra liknande idéer i praktiken, på riktigt.

    Reply
  15. Tack för spokane-länken. Var på ett kortare föredrag om den tidningen för ganska länge sen men hade tappat bort det. Ska kolla din andra länk också. Är mitt i ett försök att konkretisera och överföra liknande idéer i praktiken, på riktigt.

    Reply
  16. Tack för spokane-länken. Var på ett kortare föredrag om den tidningen för ganska länge sen men hade tappat bort det. Ska kolla din andra länk också. Är mitt i ett försök att konkretisera och överföra liknande idéer i praktiken, på riktigt.

    Reply
  17. @deep – kanske ska tillägga att ett problem för mig som jobbar “på golvet” på tidningen är att saker som mindpark och andra utvecklingsbolag jobbar med (hos oss är det mkt media) känns – åtminstone på min arbetsplats – väldigt abstrakt och har dålig förankring hos medarbetare och i praktiken. Jag vet inte vilka du menar med “vi andra” men jag känner mig ganska ensam som praktiserande journalist som vill använda idéerna och inte bara teorietisera kring dem.

    Reply
  18. @deep – kanske ska tillägga att ett problem för mig som jobbar “på golvet” på tidningen är att saker som mindpark och andra utvecklingsbolag jobbar med (hos oss är det mkt media) känns – åtminstone på min arbetsplats – väldigt abstrakt och har dålig förankring hos medarbetare och i praktiken. Jag vet inte vilka du menar med “vi andra” men jag känner mig ganska ensam som praktiserande journalist som vill använda idéerna och inte bara teorietisera kring dem.

    Reply
  19. @deep – kanske ska tillägga att ett problem för mig som jobbar “på golvet” på tidningen är att saker som mindpark och andra utvecklingsbolag jobbar med (hos oss är det mkt media) känns – åtminstone på min arbetsplats – väldigt abstrakt och har dålig förankring hos medarbetare och i praktiken. Jag vet inte vilka du menar med “vi andra” men jag känner mig ganska ensam som praktiserande journalist som vill använda idéerna och inte bara teorietisera kring dem.

    Reply
  20. @deep – kanske ska tillägga att ett problem för mig som jobbar “på golvet” på tidningen är att saker som mindpark och andra utvecklingsbolag jobbar med (hos oss är det mkt media) känns – åtminstone på min arbetsplats – väldigt abstrakt och har dålig förankring hos medarbetare och i praktiken. Jag vet inte vilka du menar med “vi andra” men jag känner mig ganska ensam som praktiserande journalist som vill använda idéerna och inte bara teorietisera kring dem.

    Reply
  21. Viktigaste punkten är “Det är i genomförande skillnaden ligger.”
    Otroligt få som har fattat detta, många lever med uppfattningen att de inte kan berätta om sina fantastiska idéer för då snor nån annan dom. Resultatet blir bittra & fattiga idémakare med kassaskåpen fulla av idéer…

    Några bra citat i sammanhanget:

    “Try not! Do, or do not.
    There is no try!”
    – Yoda (Starwars)

    “Ideas are like rabbits.
    You get a couple and learn how to handle them,
    and pretty soon you have a dozen. “
    – John Steinbeck

    ”Many ideas grow better when transplanted into
    another mind than in the one where they sprang up.”
    – Oliver Wendell Holmes

    Reply
  22. Viktigaste punkten är “Det är i genomförande skillnaden ligger.”
    Otroligt få som har fattat detta, många lever med uppfattningen att de inte kan berätta om sina fantastiska idéer för då snor nån annan dom. Resultatet blir bittra & fattiga idémakare med kassaskåpen fulla av idéer…

    Några bra citat i sammanhanget:

    “Try not! Do, or do not.
    There is no try!”
    – Yoda (Starwars)

    “Ideas are like rabbits.
    You get a couple and learn how to handle them,
    and pretty soon you have a dozen. “
    – John Steinbeck

    ”Many ideas grow better when transplanted into
    another mind than in the one where they sprang up.”
    – Oliver Wendell Holmes

    Reply
  23. Viktigaste punkten är “Det är i genomförande skillnaden ligger.”
    Otroligt få som har fattat detta, många lever med uppfattningen att de inte kan berätta om sina fantastiska idéer för då snor nån annan dom. Resultatet blir bittra & fattiga idémakare med kassaskåpen fulla av idéer…

    Några bra citat i sammanhanget:

    “Try not! Do, or do not.
    There is no try!”
    – Yoda (Starwars)

    “Ideas are like rabbits.
    You get a couple and learn how to handle them,
    and pretty soon you have a dozen. “
    – John Steinbeck

    ”Many ideas grow better when transplanted into
    another mind than in the one where they sprang up.”
    – Oliver Wendell Holmes

    Reply
  24. Viktigaste punkten är “Det är i genomförande skillnaden ligger.”
    Otroligt få som har fattat detta, många lever med uppfattningen att de inte kan berätta om sina fantastiska idéer för då snor nån annan dom. Resultatet blir bittra & fattiga idémakare med kassaskåpen fulla av idéer…

    Några bra citat i sammanhanget:

    “Try not! Do, or do not.
    There is no try!”
    – Yoda (Starwars)

    “Ideas are like rabbits.
    You get a couple and learn how to handle them,
    and pretty soon you have a dozen. “
    – John Steinbeck

    ”Many ideas grow better when transplanted into
    another mind than in the one where they sprang up.”
    – Oliver Wendell Holmes

    Reply
  25. @mymlan: jag hoppas (tror, baserat på den respons jag får) att vi är betydligt närmare golvet än din upplevelse. Mina bästa vänner är de som sitter ute på tidningarna och ska ha nytta av det vi gör – och jag har mycket mer diskussioner med dem än med ägarna. Annars hade vårt “do” varit j*vligt svårt att nå fram med.

    Reply
  26. @mymlan: jag hoppas (tror, baserat på den respons jag får) att vi är betydligt närmare golvet än din upplevelse. Mina bästa vänner är de som sitter ute på tidningarna och ska ha nytta av det vi gör – och jag har mycket mer diskussioner med dem än med ägarna. Annars hade vårt “do” varit j*vligt svårt att nå fram med.

    Reply
  27. Transparens gör saker och ting ointressanta. På Mr Green har valt att varken berätta vilka vi är eller vad vi gör. Det är total icke-transparens. Intresset är skyhögt för vår verksamhet.

    Reply
  28. Transparens gör saker och ting ointressanta. På Mr Green har valt att varken berätta vilka vi är eller vad vi gör. Det är total icke-transparens. Intresset är skyhögt för vår verksamhet.

    Reply
  29. Transparens gör saker och ting ointressanta. På Mr Green har valt att varken berätta vilka vi är eller vad vi gör. Det är total icke-transparens. Intresset är skyhögt för vår verksamhet.

    Reply
  30. Mr Green tror att guldet ligger i det kortsiktiga icke-transparenta. De har inte förstått varumärkespositionering på lång sikt.

    Reply
  31. Mr Green tror att guldet ligger i det kortsiktiga icke-transparenta. De har inte förstått varumärkespositionering på lång sikt.

    Reply
  32. Mr Green tror att guldet ligger i det kortsiktiga icke-transparenta. De har inte förstått varumärkespositionering på lång sikt.

    Reply

Leave a Reply